۲۵ اسفند ۱۳۹۰، ۰:۰۰
کد خبر: 80040896
T T
۰ نفر

مسكو - وزير امور خارجه روسيه نسبت به عواقب استقرار سامانه پدافند موشكي آمريكا در اروپا و ناديده گرفتن نگراني ها و منافع مسكو در اين زمينه به واشنگتن هشدار داد.

به گزارش ایرنا، 'سرگئی لاوروف' روز چهارشنبه در نشست علنی دومای روسیه، ایجاد سامانه پدافند موشكی آمریكا را مشكل آفرین و مساله ساز خواند و گفت: این امر ممكن است در آینده همكاری های دو كشور را متوقف كرده و سطح اعتماد دوجانبه را كاهش دهد.

وی افزود: توانایی واشنگتن برای توجه به نگرانی های ما و دستیابی به راهكار قابل قبول برای حل مساله امنیت موشكی قاره اروپا، شاخصی برای نوسازی روابط روسیه و آمریكا می باشد و تا اندازه زیادی ماهیت روابط دو كشور در چشم انداز درازمدت را تعیین می كند.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینكه شرایط اصولی ما ساده است،خاطرنشان كرد: اگر آمریكا نمی خواهد برنامه استقرار سامانه موشكی خود را تغییر دهد، باید تضمین هایی بدهد كه اجزای سامانه موشكی در اروپا علیه توانمندی نیروی هسته ای راهبردی روسیه هدف گیری نخواهد شد.

وی افزود: این تضمین ها باید بر معیارهای حقیقی فنی - نظامی استوار باشد و امكان قضاوت درباره مطابقت سیستم پدافند موشكی در اروپا با اهداف اعلام شده مقابله با تهدیدهای موشكی خارج از قاره اروپا را فراهم كند.

وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد: اگر شركای ما همچنان منافع مشروع ما را نادیده بگیرند، روسیه تدابیر متقابلی در زمینه امنیتی اتخاذ خواهد كرد و به اقدامات آمریكا و ناتو حتما پاسخ می دهد.

لاوروف گفت: رییس جمهوری روسیه روز 23 ماه نوامبر سال گذشته این تدابیر را بطور مشروح برشمرد.

آمریكا به بهانه تهدید موشكی برخی كشورها، تصمیم به استقرار سامانه موشكی خود در قاره اروپا گرفته است و در حال حاضر مساله تامین امنیت موشكی قاره اروپا بزرگترین مساله مورد اختلاف میان روسیه و غرب به سركردگی آمریكاست.

رییس جمهوری روسیه در ماه نوامبر سال گذشته نسبت به عواقب استقرار این سامانه موشكی نیز به آمریكا هشدار و به عنوان یكی از تدابیر احتمالی از امكان استقرار موشك های تاكتیكی اسكندر در منطقه كالینین گراد خبر داد.

وی همچنین گفت: در صورت بروز وضعیت نامساعد در زمینه سامانه موشكی آمریكا در قاره اروپا، روسیه از برداشتن گام های بعدی در زمینه خلع سلاح و كنترل تسلیحات خودداری می كند.

مدودیف خاطر نشان كرد: علاوه بر این و با توجه به وجود رابطه مستقیم میان تسلیحات راهبردی تهاجمی و دفاعی، دلایلی برای خروج كامل از قرارداد 'استارت-2' پیش می آید و حق خروج از این قرارداد را برای خود محفوظ می دانیم.

آمریكا در راستای اجرای طرح سپر موشكی در اروپا، با رومانی موافقتنامه استقرار بخشی از تجهیزات را امضا كرده است كه به واشنگتن اجازه می دهد، سامانه رهگیر 'اس .ام-3' را در این كشور مستقر كند.

بر اساس این توافق، یكی از اجزای سپر دفاع موشكی آمریكا در پایگاه هوایی سابق 'داوسلو' رومانی به كار گرفته خواهد شد.

اروپام/2242**518**1597
۰ نفر