۲۸ اسفند ۱۳۹۰، ۰:۱۱
کد خبر: 80044494
T T
۰ نفر

خاتم ديار قلعه ها و بقعه ها

۲۸ اسفند ۱۳۹۰، ۰:۱۱
کد خبر: 80044494

يزد - شهرستان خاتم با دارا بودن قدمتي كهن و تمدني دير پا و ريشه دار داراي قلعه ها و بقعه هاي زيبايي است كه از گذشته نام 'ديار قلعه ها و بقعه ها' را به خود گرفته است .

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا ازخاتم ،مورخان و گواهی عینی موجود در آثار تاریخی به جای مانده از گذر تاریخ گویای آن هستند كه هرات و مروست و توابع آنها بسیار قدیمی و تاریخی هستند و منشا سكونت در این منطقه به زمان ورود آریایی ها بر می گردد.

این منطقه در دوران تاریخی به ویژه از دوره ساسانیان به علت واقع شدن بین یزد و كرمان و فارس از لحاظ استراتژیكی و نظامی ازاهمیت خاصی برخوردار بوده است.

این شهرستان كه در جنوبی ترین منطقه استان یزد و در فاصله 240 كیلومتری مركز استان قرار دارد و به لحاظ برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی یكی از مناطق منحصر به فرد یزد به شمار می رود اما نام این شهرستان كمتر به گوش گردشگران و مسافران خورده است.

این شهرستان با جاذبه های منحصر به فرد و بی نظیر خود همچون زیستگاه های نادر پرندگان و جانوران در حال انقراض، آثار طبیعی نظیر كوه‌های سر به فلك كشیده، غارها، جنگل‌ها، درختان كهنسال و البته آثار و ابنیه تاریخی همچون نگینی بر انگشتری گردشگری استان یزد می‌ درخشد.

قلعه ها و بقعه های این شهرستان نیز همواره به عنوان نمادی از تمدن و فرهنگ مردم این خطه .

این شهرستان از شمال به شهرستان مهریز و تفت، از شمال غرب به شهرستان ابركوه از شرق به شهرستان شهربابك در استان كرمان، از غرب به شهرستان بوانات در استان فارس و از جنوب با شهرستان نیریز از استان فارس هم مرز است.

مهمترین قلعه ها :

قلعه مروست در محدوده مركزی بافت تاریخی شهر مروست بنا شده و قدمت تاریخی آن به دوره اسلامی و حتی قبل از اسلام می رسد.

این بنا دارای حصارهای بلند و كنگره دار به شكل چهار ضلعی است كه در سه گوشه دیوار آن برجهای بلندی ساخته شده و از نظر موقعیت جغرافیایی بر روی تپه ای مصنوعی در مركز دشت مروست واقع شده و بر تمام دشت اشراف دارد.

قلعه محمد باقری هرات :

قلعه محمد باقری نیزاز دیگر قلعه های این شهرستان است كه در شهر هرات واقع شده و قدمت آن به دوره زندیه باز می گردد.

قلعه محمد كریم خان هرات، قلعه ملكی هرات، قلعه محمد باقری هرات، قلعه هاشم آبادهرات، قلعه میان ده چاهك، قلعه مروست، قلعه مباركه از دیگر قلعه های این منطقه به شمار می روند .

بقعه های متبركه این شهرستان نیز شامل بقعه شیخ عبدالله مروست، بقعه شیخ بها الدین مباركه، بقعه شیخ كله پریده چاهك، بقعه گنبدی مروست، بقعه شریف السادات، بقعه دوازده امام، بقعه چلچراغ است .ك/4

7538-1968