۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 80046790
T T
۰ نفر

طبيعت زيباي يزد، ميزبان گردشگران

۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 80046790

يزد - استان يزد قرار گرفته در قلب ايران با آب و هواي متنوع ، همه ساله پذيراي مسافران و ميهمانان نوروزي از سراسر كشور است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این استان دارای مناطق بكر و طبیعت زیبا و روستاهای ییلاقی و پرجاذبه است.

از یك سو شیركوه سر به فلك كشیده ، از سوی دیگر عقاب كوه و از جای جای این استان پهناور دشت و دمن، سبزه و گل آماده استقبال از میهمانان نوروزی هستند.

چشمه سارها و آبشارها، آب های روان ، سایه بان های باغات و بوستان ها و فضای طبیعی دامنه های كوه و غیره مناظری زیبا و جذاب دارند.

این استان كه دارای آب و هوای نیم گرم و خشك در تابستان و زمستانهای سرد و عمدتا خشك می باشد نه تنها از نظر منابع انسانی و صنعتی غنی است بلكه دارای میراث فرهنگی و منابع طبیعی گردشگری متعددی بیش از شش هزار و 500 جاذبه گردشگری و اثار تاریخی است.

استان یزد دارای منحصر به فردترین بافت تاریخی بكر و زنده دنیا، آثار متعلق به دوران قبل از اسلام و معماری دوران اسلامی و نیز سرمایه های فرهنگی غیر ملموس شامل هنرهای صنایع دستی، پوشاك، غذاهای محلی، آداب و رسوم و سنتهای خاص می باشد.

استقرار این خطه كویری در دو زیست كره بیابانی و كوهستانی، منابع گردشگری طبیعی ارزشمند و متنوعی نظیر رشته كوههای شیر كوه و دشت كویر، مناطق حفاظت شده، ییلاقات تفت، روستاهای تاریخی شهرستانهای 10 گانه استان، غارها، كویرها، آبشار دره گاهان و غیره را پدید آورده است.

مهمترین كویرهای استان یزد، كویر سیاه كوه، كویر ابركوه، كویر دره انجیر، هرات و مروست و بهشت آیاد بهادران می باشد.

بلندترین قله یزد شیركوه با 4075 متر ارتفاع می باشد و از دیگر كوههای استان یزد می توان سیاه كوه ساغند و عقابكوه را نام برد.

در استان یزد بیش از 737 رشته قنات وجود دارد كه در دشتها و سرزمینهای نیمه كوهستانی و كوهستانی قرار دارند.

در حدود 250 هزار هكتار با پوشش گیاهی پسته، گون و وحوش متفاوتی نظیر آهو، جبیر، و پرندگان كمیاب و نادر چون هوبره و... در شهرستان مهریز واقع می باشد.

منطقه حفاظت شده بافق دارای سه هزار و 500 راس كل، قوچ و میش می باشد و حیات وحش آن زیست گاه یوزپلنگ آسیایی بافق است.

دریاچه و پارك تفریحی آهن شهر و نیز نخلستان های بافق از جاذبه های گردشگری این شهرستان محسوب می شود.

همچنین ییلاقهای میانكوه شهرستان تفت، روستاهای ییلاقی پشتكوه و سروهای كهن روستاهای چم و مباركه كه از جاذبه های دیدنی این منطقه است.

استان یزد در حال حاضر از نظر جذب جهانگرد در رتبه چهارم كشور را دارا می باشد.

مسوولان و متولیان امر در اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین ستاد تسهیلات نوروزی در تلاش برای فراهم نمودن زمینه مناسب حضور گردشگران و ایجاد امكانات رفاهی برای آنان هستند.ك/4

651/1968