۱۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 80055263
T T
۰ نفر

آئين سنتي 'بي بي گلو' در گناباد برگزار شد

۱۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 80055263

گناباد-آيين سنتي 'بي بي گلو ' روز چهارشنبه در مزار پير كله نوغاب شهر گناباد برگزار شد.

در آیین بی بی گلو یا بی بی گردو مادربزرگ ها به همراه فرزندان و نوه های خود به صحرا می روند و روز نهم عید نوروز را با خوردن نان محلی، آجیل محلی و... سپری می كنند كه امسال نیز این آیین با استقبال پر شور مردم اجرا شد.

به گفته برخی از افراد محلی در این روز، طبق آیین سنتی مادربزرگ ها (بی بی ها) باید با گردش در طبیعت پای خود را به علفهای سبز می رسانده اند لذا این آیین، بی بی گلو یا بی بی گردو (بی بی گردان) نام نهاده شده است.

یكی از برگزاركنندگان این آیین در گفت و گو با ایرنا گفت:این مراسم آیینی در روز نهم فروردین ماه هر سال در نوغاب برگزار می شود و همه ساله با استقبال پرشور مردم نوغاب و روستای بهاباد و قصبه شهر گناباد مواجه می شود.

'مهدی محمدی نوغابی' افزود:سالیان گذشته در این مراسم كه بیشتر خانم ها در آن فعال هستند در بعد از ظهر روز هشتم عید نوروز مادربزرگ ها و زنان بزرگ فامیل در منازل خود نان محلی فتیر پخته و فردای آن روز هم تخم مرغ جوش داده و آجیل محلی آماده كرده و به دامن صحرا رفته و به شادی می پرداخته اند.

وی گفت:هدف بی بی گردو كه تا نزدیك غروب آفتاب روز نهم عید ادامه دارد فقط گردش با مادربزرگ ها و بزرگان فامیل و احترام و توجه اعضای خانواده و نوه ها و فرزندان به سالمندان بوده است.

او با بیان این كه این آیین، قدمتی 100 ساله دارد افزود:الان چند سال است كه با همت جوانان نوغابی استقبال زیادی هم از این آئین می شود باشد كه بتوانیم با احترام به مادر بزرگ ها و پدربزرگ ها و سالمندان نه تنها در روز نهم عید بلكه در تمامی روزهای سال مسبب شادی و رضایت خاطر آنان باشیم.

وی گفت:در گذشته در این آیین برای نواختن موسیقی از سنگ استفاده می كردند به طوری كه با زدن سنگ ها به هم و كف زدن آهنگی ایجاد می شد ولی هم اكنون از سرنا، دوسازه و طبل و برای نواختن آهنگ استفاده می كنند.

او افزود:در این آیین دو نفر مرد در نقش عروس و داماد به اجرای برنامه هایی می پردازند به طوری كه داماد با سیاه كردن صورت خود، صورت دیگران را نیز سیاه می كند.

وی گفت:در سالیان اخیر این آیین با اجرای برنامه های متنوعی از قبیل كشتی، موسیقی سنتی، رقص محلی(چكّه زدن)، طناب كشی، پله جستن و... برگزار می شود.

شهر گناباد از سه منطقه قدیمی جویمند، قصبه شهر و نوغاب تشكیل شده است.

1922/659