۱۴ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 80058192
T T
۰ نفر

زباله هاي پلاستيكي، جراحتي بر پيكر طبيعت ايلام

۱۴ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 80058192

ايلام- زباله هاي پلاستيكي، جراحتي ناجور بر چهره طبيعت بكر و ديدني عروس زاگرس از خود بر جاي گذاشته است.

ایلام 'عروس زاگرس' با دشت هایی سبز مملو از سبزه و گل های رنگارنگ و زیبا با كوه هایی مخملین و پوشیده از انبوه گیاهان خودرو از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است.

درختان 'بلوط و بنه' و 'ارژن و تای' شاخ و برگ هایشان را در آفتاب تابان پهن كرده و گلبرگ گل ها دانه‌های درشت شبنم را همچون مروارید در بر گرفته و جلوه خاصی به دامن طبیعت بخشیده‌اند.

نهرهای كوچك و رودهای دیدنی كه از روشنی و زلالی آب هایشان، ریگ های كف آن را می‌توان شمرد، در میان كوهپایه‌های چشم‌نواز جاری است همه از موهبتهای الهی به مردمان این دیار است.

طبیعت زیبا و دوست داشتنی، با آب و هوای خوشی كه دارد موجب ایجاد روحیه نشاط و طرب انگیز در همه تفرج كنندگانی می شود كه برای گذراندن لحظه های زیبای عمر به دامن طبیعت می روند.

لحظه هایی ناب، به دور از هر گونه سر و صدای مزاحم، به دور از همهمه ها و شلوغی های شهر نشینی، به دور از ماشین آلات و دود و دم ناشی از آن ، تنها در دامن زیبای طبیعت و با شنیدن صدای آبشارهای زیبا، در كنار جویبارها، دراز كشیدن بر روی چمن های زیبا با استشمام عطر دل انگیز گل های بهاری بهترین خاطرات و لحظات عمر را برای هر فردی یادآور می شود.

اما با هجوم تفرج‌كنندگان و مردمانی خسته از شهر در ایام تعطیل همه این زیبایی ها چهره در نقاب زشتی می‌پوشاند و پلاستیك و مصنوع های ساخت دست بشر كه برای طبیعت قابل جذب نیست بی‌مهابا در طبیعت رها می‌شود.

اینجا دامن عروس زیبای زاگرس است كه در چین و پرچین خویش با هزاران هزار گل زیبای بهاری آراسته شده اما باز این زباله های پلاستیكی و آشغال های رها شده ، آب را گل آلود كرده و طراوت و زیبایی این دیار كمرنگ می كند.

یكی از شهروندان ایلامی گفت: متاسفانه دیروز در روز سیزدهم فروردین بسیاری از مردم كه برای تفریح به طبیعت رفته اند در هنگام برگشت برخی از آنها كه تعدادشان نیز كم نبود با رها كردن زباله در طبیعت باعث شدند كه چهره طبیعت نا زیبا شود.

'علی اكبری' افزود: باید فرهنگ سازی در سطح عام و بسیار گسترده صورت گیرد تا مردم نسبت به نریختن زباله در طبیعت یك فكر اساسی بكنند.

وی گفت: طبیعت متعلق به همه مردم است و همه نسل ها باید از آن بهره مند شوند و نباید اجازه دهیم كه برخی افراد با بی توجهی طبیعت را تخریب كنند.

یكی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: البته امسال نسبت به سال قبل فرهنگ سازی در رابطه با حفظ و صیانت از طبیعت انجام شده و حجم زباله های رها شدن كم است اما باز هم مردم باید در هنگام تفریح به این مساله توجه كنند و از ریختن زباله در دامن طبیعت خودداری كنند.

'زهرا یاوری' افزود: همه باید خود را در مقابل طبیعت و حفاظت از آن و حفظ محیط زیست كه متعلق به همه ما است و همه سالها می خواهیم از آن بهره مند شویم توجه داشته باشیم و از رها كردم زباله بخصوص زباله های پلاستیكی كه هیچ جایی در چرخه زیست محیطی ندارند توجه داشته باشیم.

وی از شهروندان ایلامی خواست در هنگام تفریح با به همراه بردن كیسه زباله و جمع آوری زباله های بر جای مانده خود ، یا آنها را اتش بزنند و یا در مكانهایی كه دارای سطل زباله هستند قرار دهند .

یكی از تفرج‌كنندگان ایلامی گفت: آثار بجای مانده از رها كردن زباله و پلاستیك در دامن علی بهرامی' افزود: همه باید مراقبت محیط زیست باشیم و با حفاظت از آن از این موهبتهای خدادادی همیشه لذت ببریم.

وی گفت: میزان آگاهی افراد از طبیعت باید به حدی برسد كه هنگام مراجعه به آن همه زباله‌ها را در پلاستیك كرده و با خود به شهر بیاورند و در سطل زباله بریزند.

وی افزود: برای بهره‌برداری و برخورداری از یك طبیعت زیبا و پاكیزه باید همه احساس مسوولیت كنند و مواظب آن باشند.

دبیر یكی از تشكل های زیست محیطی ایلام گفت: متاسفانه برخی از مردم به عواقب بی‌توجهی به محیط زیست و طبیعت پاك استان آگاهی ندارند به همین خاطر زباله‌های خود را در دشت رها می‌كنند.

'گودرز سنجابی' افزود: دوستداران محیط زیست كه در قالب تشكل های غیر دولتی زیست محیطی فعالیت می‌كنند با اجرای طرح های جمع‌آوری زباله سعی در رفع مشكلات زیست محیطی دارند.

وی گفت: همه ساله چندین تن زباله توسط این افراد از تفرجگاه های مختلف استان و دامن كوه ها جمع‌آوری و معدوم می‌شود كه مستلزم هزینه و وقت ونیروی كار است.

وی با اشاره به اینكه زباله‌های مصنوعی مانند، شیشه، جای نوشابه، پلاستیك و... جذب طبیعت نمی‌شوند و چرخه زیستی ندارند، گفت: برای رسیدن به مرحله‌ای كه همه مردم حافظ محیط زیست شوند باید فرهنگ‌سازی كرد.

یكی دیگر از این افراد گفت: در قالب یك تشكل ‎ 300نفری تحت عنوان 'حافظان زاگرس' هر چند وقت یكبار به جمع‌آوری زباله‌های طبیعت اقدام می‌كنیم.

'سعید احمدی' افزود: منابع طبیعی و خدادادی متعلق به همه نسل های بشر است و وظیفه خود می‌دانیم كه حافظ و نگهبان محیط زیست باشیم.

وی گفت: بیشتر مردم در سال های اخیر در صورت مراجعه به طبیعت خوشبختانه زباله‌های بجای مانده را جمع‌آوری و با خود می‌آورند اما برخی نیز به آلودگی و آثار بجای مانده از این زباله‌ها بی‌توجه‌اند.

وی افزود: سال گذشته در قالب طرح زمین پاك تنها ظرف یك روز بیش از ‎18 تن زباله از منطقه 'چغا سبز' ایلام جمع‌آوری و معدوم شد.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز گفت: روزانه بیش از ‎ 130تن زباله در شهر ایلام تولید می‌شود و این آمار در كل استان ‎ 480تن در روز است.

'غلامحسین كاظمی' افزود: كار جمع‌آوری زباله توسط شهرداری در شهرها و دهداری ها در روستاها انجام می‌شود.

وی افزود: كار جمع‌آوری زباله به آموزش زیست محیطی و اطلاع رسانی نیاز دارد كه شهروندان باید از زمان جمع‌آوری زباله كه ساعت معینی در مناطق شهری است، اطلاع داشته باشند.

وی گفت: آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان باید انجام گیرد تا به تفكیك زباله از مبدا اقدام كنند و زباله‌ها را به تفكیك در اختیار افراد جمع‌آوری كننده قرار دهند و به زباله به عنوان یك كالای دور ریختنی نگاه نكنند.

وی افزود: زباله یك محصول قابل بازیافت است كه در صورت تفكیك به راحتی می‌توان اقدامات لازم در این خصوص را انجام داد.

وی همچنین به شرایط جغرافیایی و محیطی استان ایلام از نظر پاكیزگی و سلامت اشاره كرد و گفت: شهروندان باید قدر این موهبت طبیعی را دانسته و از آن مراقبت كنند.

وی از شهروندان خواست در هنگام تفریح زباله‌ها و پسمانده‌های خود را جمع آوری و به‌صورت بهداشتی معدوم كنند.ك/4

7177/534