۱۷ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۱۹
کد خبر: 80062390
T T
۰ نفر

كوچ بهاره عشاير قصرشيرين به مناطق ييلاقي آغاز شد

۱۷ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۱۹
کد خبر: 80062390

قصرشيرين - مديركل امور عشاير استان كرمانشاه گفت: با آغاز بهار و گرم شدن تدريجي هوا، كوچ بهاره عشاير مستقر در مناطق قشلاقي شهرستان قصرشيرين به سمت مناطق ييلاقي ارتفاعات دالاهو، اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب آغاز شد.

'مرتضی قاسمی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اكنون یك هزار و 650 خانوار عشایری در مناطق قشلاقی قصرشیرین با جمعیتی بیش از هشت هزار نفر ، كوچ بهاره خود را از مناطق گرمسیری به سمت مناطق ییلاقی از 15 فروردین ماه جاری آغاز كرده اند.

وی با بیان اینكه كوچ عشایر این منطقه تا 20 اردیبهشت امسال ادامه دارد، تصریح كرد: عشایر قصرشیرین دارای 182 هزار راس دام هستند كه بخشی از تولیدات گوشت و مواد لبنی استان كرمانشاه و همچنین شهرستان قصرشیرین را تامین می كنند.

قاسمی با اشاره به اینكه عمده عشایر قصرشیرین از طوایف كلهر، قلخانی، زوله، جمهور و سنجابی هستند، اظهار داشت: وجود آب و هوای مطلوب بهاری در ایان سرد سال باعث شده است، بسیاری از عشایر این شهرستان را برای كوچ زمستانی خود انتخاب كنند.

وی گفت: امور عشایری خدمات بسیار خوبی را به عشایر قصرشیرین ارایه می دهد كه از جمله آنها می توان توزیع روزانه 10 هزار متر مكعب آب از طریق چهار دستگاه تانكر آبرسانی سیار، راهگشایی راههای عشایری، صدور تردد كارت مرزی برای عشایر، تامین ارزاق و نهاده ها توسط تشكل های عشایری، ارایه خدمات مختلف بهداشتی و آموزشی با همكاری دستگاههای اجرایی نام برد.

قاسمی اضافه كرد: استان كرمانشاه دارای بیش از 14 هزار خانوار عشایری با جمعیت 79 هزار و 207 نفر در قالب 14 ایل و یك طایفه مستقل كوچنده و نیمه كوچنده است كه از نظر جمعیت، عشایر استان كرمانشاه رتبه هشتم كشور را دارند، جمعیت عشایر استان 2/4 درصد از كل جمعیت استان كرمانشاه را تشكیل می دهند.

وی تاكید كرد: عشایر استان كرمانشاه با دارا بودن یك میلیون و 500 هزار راس دام سبك و سنگین، سالانه 16 هزار و 750 تن گوشت قرمز، حدود 24 هزار و 500 تن شیر، 600 تن روغن حیوانی و یك هزار و 630 تن الیاف دامی شامل پشم و كرك تولید می كنند.ك/3

1234/9102/567