۱۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۰۷
کد خبر: 80064720
T T
۰ نفر

43 اثر ايراني در دوازدهمين حراج كريستيز به فروش مي رسد

۱۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۰۷
کد خبر: 80064720

تهران- همزمان با روزهاي پاياني فروردين ماه 91 در يكي از مهمترين رقابت هاي تجسمي در خاورميانه، 43 اثر ايراني در معرض فروش گذاشته مي شوند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا،در روزهای 29 و 30 فروردین 91 (17 و 18 آپریل 2012 ) دوازدهمین دوره حراج كریستیز هنر مدرن و معاصر عرب ، ایران و تركیه در هتل امارات تاورز دوبی برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش،این حراج برای دومین دوره پیاپی در دو شب برگزار خواهد شد كه در مجموع 154 اثر هنری از 13 كشور امارات ، ایران،تركیه ،مصر،سوریه،عراق،لبنان ، سودان ،مراكش ،فلسطین، عربستان ،كویت و تونس روی میز حراج خواهد رفت و در این دوره نیز هنرمندان ایرانی با ارایه 43 اثر از منظر آثار راه یافته به حراج، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده اند و این در حالی است كه از هنرمندان تركیه 26 اثر ، مصر 19 اثر ، لبنان 17 اثر و سوریه با11 اثر در این رویداد حضور دارند .

29 فروردین در شب نخست دوازدهمین حراج كریستیز كه به آثار بالای 50 هزار دلار اختصاص دارد 41 اثر روی میز حراج می رود كه 10 اثر از ایران ، 9 اثر از تركیه و 22 اثر از هفت كشور عربی حضور دارند .

در میان آثار عرضه شده در این حراج نام هنرمندان مطرح ایرانی چون پرویز تناولی ، نصرالله افجه ای ، سید محمد احصایی ، حسین زنده رودی ، فرهاد مشیری ، افشین پیرهاشمی ،كوروش شیشه گران و رضا درخشانی به چشم می خورد.

گرانترین اثر ایرانی متعلق به خط نقاشی 'سید محمد احصایی' است كه از سوی كارشناسان كریستیز 150 تا 200 هزار دلار قیمت گذاری شده است.این اثر در ابعاد 120 در 120 سانتی متر دارای تركیب بندی دایره و دارای طیف های مختلفی از رنگ قهوه ای است كه یك مجموعه دار خصوصی اروپایی آن را در سال 1996 به طور مستقیم از احصایی خریداری كرده است .

در میان پیشكسوتان صاحب نام ایران و خاورمیانه نام 'افشین پیرهاشمی' جوان،نقاش ركورد ساز، در شب نخستین این حراج ، یكی از نكته های جالب توجه این دوره می باشد. این هنرمند با تابلوی 200 در 300 سانتی متری با عنوان 'گردباد' در این حراجی حاضر است كه پرده دوم تابلوی 'ورود به نیویورك' به حساب می آید. پرده نخست این تابلو در كریستیز گذشته به قیمت 160 هزاردلار توسط مجموعه داری انگلیسی خریداری شد.در شب اول برپایی این حراج پرویز تناولی دو مجسمه كوچك از مجموعه های شاعر و دیوار،'نصرالله افجه ای' نقاشی سری موج و 'فرهاد مشیری' اثری از سری الله طلایی برای فروش ارایه خواهد كرد.

علاوه بر این 30 فروردین ماه در شب دوم دوازدهمین دوره حراج كریستیز 113 اثر هنری به فروش گذاشته می شود كه شامل 33 اثر از هنرمندان ایرانی 17 اثر از تركیه و 63 اثر از یازده كشور عربی است. در این شب در كنار نام های بزرگی چون سهراب سپهری، بهمن محصص (دو اثر) ،علی شیرازی ، مسعود عربشاهی ، افشین پیرهاشمی ،محسن وزیری مقدم ،فرهاد مشیری، پروانه اعتمادی ، صداقت جباری ، سیراك ملكونیان، علیرضا اسپهبد، آثار جوانان شایسته هنرمند ایرانی حضور پررنگی دارد .

در این شب تابلوی خط نقاشی آبی رنگ 150 در 150 سانتی متری اثر استاد علی شیرازی 12 تا 18 هزار دلار برآورد قیمت شده است .این دومین حضور این نستعلیق نویس صاحب سبك خاورمیانه در كریستیز به حساب می آید كه تابلوی بزرگ این هنرمند در كریستیز سال گذشته 22 هزار و 500 دلار به فروش رسیده بود.

دراین حراج نقاشی انتزاعی از سری جدید آثار بیتا وكیلی با عنوان 'رویای نیویورك' در ابعاد 230 در 200 سانتی متر 20 تا 25 هزار دلار ، اثر بدون عنوانی از طاهره صمدی طاری از مجموعه تازه نقاشی های او با عنوان 'مقصد نامعلوم' 8 تا 12 هزار دلار، نقاشی از ركنی حائری زاده 30 تا 40 هزار دلار قیمت گذاری شده است.

علاوه بر نام های یادشده در شب دوم حراج آثاری از كامبیز صبری ، عذرا عقیق بخشایشی ،معصومه مظفری ، منوچهر یكتایی ، افروز عمیقی ، پرستو فروهر ، سالار احمدیان ، فرهاد احرار نیا ، تیمو نصیری ، بهار سبزواری ، رضا آرامش ، افسون، كتایون كرمی ، محمود سبزی و غزاله آوار زمانی در حراج دوازدهم كریستیز به فروش می رسد.

دوازدهمین دوره حراج كریستیز هنر مدرن و معاصر عرب ، ایران و تركیه ساعت دو بعد از ظهر 27 فروردین با افتتاح بخش نمایشگاهی حراج آغاز به كار خواهد كرد و در روزهای 28 و 29 فروردین با برپایی حراج پایان می یابد.

فراهنگ**9173**
۰ نفر