۱۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۱۶
کد خبر: 80064763
T T
۰ نفر

زندگي سالم، طول عمر بيشتر

۱۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۱۶
کد خبر: 80064763

رشت - تحقيقات علمي ثابت كرده است تغييرات در شيوه زندگي و بهبود سلامت زندگي مي تواند باعث طول عمر بيشتر و زندگي سالم تر شود .

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز بهداشت زندگی سالم و طول عمر بیشتر است، همچنین این سازمان علاوه بر این سال 2012 را سال سالمندی و سلامت نامگذاری كرده تا از این طریق توجه همگان را به موضوع سلامت سالمندان معطوف نماید .

توجه به این مطلب بسیار حائز اهمیت است كه با اتخاذ سبك زندگی سالم و شركت فعالانه در مراقبت از خود در تمامی مراحل زندگی می توان موجب افزایش طول عمر و زندگی سالمتر شد .

به گفته پزشكان و مسوولان بهداشتی داشتن زندگی سالم با رعایت نكات بهداشتی و انجام فعالیتهای مختلف ورزشی و تغذیه مناسب افزایش طول عمر را به همراه دارد .

آنان با بیان اهمیت دوره سالمندی فعالیت فیزیكی و ورزشی و شیوه تغذیه این گروه را بسیار مهم دانستند و بر ضرورت توجه سالمندان در این بخش ها تاكید كردند.

به اعتقاد آنان ورزش و فعالیتهای بدنی باید متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد باشد و به طور منظم و مستمر و با مشورت پزشك انجام گیرد به طوری كه با فعالیت جسمانی منظم می توان در سالمندی قدرت عضلانی، چابكی، استقامت و تعادل بدن را افزایش داد.

پزشكان می گویند: ورزش می تواند از طریق احساس خوب بودن، لذت بردن از زندگی، افزایش توان جسمی، روحی، اجتماعی، افزایش توان ذهنی و خلاقیت و كیفیت زندگی سالمند را ارتقاء دهد.

به اعتقاد آنان یك سالمند باید بتواند به مدت 30 تا 40 دقیقه در یك نوبت و با تناوب حداقل پنج بار در هفته و با شدت متوسط راهپیمایی كند.

پزشكان آموزش همگانی به سالمندان در رابطه با نوع تغذیه و چگونگی مراقبت را بسیار مهم می دانند و می گویند: تشویق و آموزش مردم در زمینه چگونگی مراقبت از خود و سایرین به ویژه سالمندان به حفظ استقلال و خود مختاری در سالهای پیری كمك می كند.

مسوولان بهداشتی موضوع سالمندی و كرامت انسانی را مورد تاكید قرار داده و می گویند: ایجاد محیط مناسب زندگی در كنار افراد خانواده با آسایش و آرامش و جلوگیری از انزوا و تنهایی سالمندان، ایجاد ارتباطات اجتماعی و انجام كاری هر چند ساده و در حد توان، احترام گذاشتن به سالمندان و دلجویی و رسیدگی به آنها نقش زیادی در جلوگیری از بروز اختلالات روانی سالمندان دارد.

در این رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان با بیان شعار امسال سازمان بهداشت جهانی با عنوان زندگی سالم طول عمر بیشتر با موضوع سلامت و سالمندی می گوید: موضوع سلامت سالمندان از نكات مهمی است كه باید مورد توجه دست اندركاران قرار گیرد.

دكتر 'ارسلان داداشی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اگر بیش از 10 درصد از جمعیت جامعه ای بالای 60 سال باشند، آن جامعه به نوعی سالمند محسوب می شود.

وی با تاكید بر این مطلب كه برای سلامت سالمندان به همكاری همه سازمان ها نیاز است، اظهار كرد: كمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، شهرداری، آسایشگاه سالمندان، اداره كل ورزش و سالمندان ..... از جمله این سازمان ها هستند.

رییس مركز بهداشت استان گیلان خاطر نشان كرد: سالمندان سرمایه با ارزش برای جوامع خود هستند كه باید احساس ارزش كنند.

وی در رابطه با سلامت و سالمندی و ارتباط آن با فعالیت فیزیكی، ورزشی و نوع تغذیه تصریح كرد: سلامتی در طول زندگی كمك می كند تا دوران سالمندی مثبت و فعال داشته باشیم.

وی با تاكید بر این مطلب كه با فعالیت جسمانی منظم می توان در سالمندی قدرت عضلانی و تعادل بدن را افزایش داد، تصریح كرد: ورزش و فعالیت های بدنی باید با سلامت فرد سالمند متناسب باشد.

وی با بیان این مطلب كه تمرینات منظم بدنی موجب تقویت و استحكام عضلات شده و خطر افتادن و احتمال بروز ناتوانی را نیز كاهش می دهد، تاكید كرد: شركت در فعالیتهای منظم و متعادل ورزشی می تواند از كارافتادگی را به تاخیر انداخته و شروع یا بروز بیماری های مزمن را در سالمندان كاهش دهد.

وی بهترین تمرین هوازی برای سالمندان را پیاده روی نام برد و تصریح كرد: تقویت گردش خون و تنفس،كاهش فشار خون و چربی خون، كنترل قند خون و آثار روانی و ذهنی مثبت از نتایج ورزش منظم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان سالمندی و آموزش همگانی را بسیار مهم دانست و بیان كرد: تشویق و آموزش مردم در زمینه چگونگی مراقبت از خود و سایرین به ویژه سالمندان به حفظ استقلال و خودمختاری در سالهای پیری كمك می كند.

وی با توجه به شیوه زندگی سالم با نوع تغذیه و آموزش همگانی در این زمینه اظهار داشت: غذاهای مصرفی سالمندان بایستی كم چرب، كم كلسترول ، پرفیبر و كم نمك باشد.

وی به دوره سالمندی، حوادث و بلایا اشاره و بیان كرد: سالمندان به دلیل تغییرات جسمی و حركتی ناشی از كهولت از جمله كاهش دید، كاهش شنوایی، ضعف تعادل، كندی حركتی، بیماریهای ناتوان كننده مثل 'آرتریت مفصل زانو و ضعف عضلانی'، مصرف داروها، سرگیجه، گیجی و عدم تمركز و نامناسب بودن شرایط محیط بیشتر در معرض حوادث خانگی و خیابانی هستند.

دكتر داداشی پوكی استخوان را تهدیدی جدی در سالمندی عنوان و تصریح كرد: سالمندان باید محیط زندگی خود را تا جایی كه امكان دارد با شرایط شان سازگار كنند.

وی با تاكید بر سالمندی و كرامت اجتماعی بیان كرد: هر وقت با سالمند به صحبت می نشینیم باید كاملا به حرف هایشان گوش كنیم و به طور كامل جواب دهیم.

جمعه 18 فروردین روز سلامتی' روز جهانی بهداشت' نامگذاری شده است.

18 تا 24 فروردین هفته سلامت است. ك/4.

7286/604