۲۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۲۰
کد خبر: 80066738
T T
۰ نفر

شخم 60 درصد از شاليزارهاي گيلان انجام شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۲۰
کد خبر: 80066738

رشت- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي استان گيلان گفت: تاكنون بطور متوسط در 60درصد شاليزارهاي گيلان شخم اول انجام شده است.

'ایرج بنیادی' روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا افزود : 60درصد شخم اول و پنج درصد شخم دوم شالیزارهای برنج در استان گیلان انجام شده و خزانه گیری نیز در تمامی شهرستان های این استان آغازشده است.

وی خاطرنشان كرد : امسال شخم مزارع شالیزاری در گیلان به علت تامین ناوگان ماشین آلات در سال گذشته ، شرایط خوب آب و هوایی در اسفند ماه و افزایش بارندگی ها بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است كه این امر موجب شده است كه در مناطق كشت خارج از پوشش حوضه آبریزسد سفیدرود از روان ها آب ها و هدایت آنها بر سر مزارع بهتر استفاده شود و رهاسازی آب سدسفیدرود زودتر از سال قبل انجام گیرد تا عملیات كشاورزی برنج براساس تقویم پیش بینی شده ادامه پیدا كند.

وی به شالیكاران گیلانی توصیه كرد كه در خزانه گیری برنج كه حساسترین كار در روند كشت و كار برنج بشمار می رود دقت داشته باشند و با توجه به نوسانات آب و هوایی از پوشش پلاستیكی در خزانه ها استفاده كرده و در روزهای گرم نسبت به برداشتن بخشی از این پوشش پلاستیكی و هوادهی آن اقدام كنند تا بتوانند درجه حرارت خزانه را كنترل نمایند.

وی خاطرنشان كرد:در آغاز فصل زراعی جاری كشاورزان شالیكار باید بیمه ها را جدی بگیرند تا درصورت واردشدن خسارت به محصول آنها بتوانند از طریق بیمه كمك دریافت كنند.

بنیادی اظهارداشت:كشاورزان باید در خزانه گیری علاوه بر توجه به نوع بذور ،نسبت به ضدعفونی آنها اقدام كرده و با تراكم مناسب كشت كنند و به توصیه های كارشناسان مراكز خدماتی سازمان جهادكشاورزی توجه داشته باشند.

از 238هزارهكتار مزارع شالیزاری گیلان حدود 180هزار هكتار آن از طریق سد و رودخانه سفیدرود آبیاری می شوند و كشت و آبیاری بقیه نیز از آب رودخانه های داخلی استان انجام می شود .ك/3

619/604