۲۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۶:۲۹
کد خبر: 80069252
T T
۰ نفر

دوشنبه - يكسال پس از زمين لرزه و سونامي كه باعث نشت هسته اي در فوكوشيماي ژاپن و موجب شد كه بسياري از كشورها درباره بهره گيري از نيروي هسته اي تجديد نظر كنند، قزاقستان همچنان علاقه مند به ترويج توسعه انرژي هسته اي است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آسیای میانه، قزاقستان تنها در تلاش برای بهره گیری از برق هسته ای نیست، زیرا نمایندگان بیش از 60 شركت روس، قزاقستان و خارجی دیگر در نمایشگاه اتمی 2012 كه به تازگی در آستانه برگزار شد، درباره آینده انرژی هسته ای ، عرضه تجهیزات و طرح های كارخانه های نیروی هسته ای بحث و تبادل نظر كردند.

روس اتم، غول هسته ای دولتی روسیه بزرگترین غرفه را در این نمایشگاه داشت كه یك مدل رآكتور هسته ای 'وی. ای. بی.آر-300 ' در معرض دید عموم قرار داده بود و احتمالا نامزد اولین كارخانه برق هسته ای قزاقستان است كه قرار است در اكتائو استان مانگیستائو ساخته شود.

'سرگئی كرینكو'مدیر عامل روس اتم در سال 2011 اعلام كرد دولت های قزاقستان و روسیه یك كارخانه برق را به صورت مشترك احداث خواهند كرد.

نمایندگان روس اتم گفتند كه توافق بین دولتی در مورد اكتائو هنوز تحت بررسی است، با این وجود، روسیه تغییرات مورد درخواست قزاقستان در مطالعه امكان سنجی این نیروگاه را اعمال كرده است.

آنها گفتند كه نخستین ایستگاه برق شامل دو واحد تولید قرار است در سال 2016 عملیاتی شود.

رئیس كمیته انرژی اتمی قزاقستان وابسته به وزارت صنعت و فناوری های نوین، در پاسخ به این پرسش كه آیا قزاقستان تصمیم نهایی در مورد اكتائو (كه قرار بود در سال 2011 نهایی شود) را به تاخیر انداخته است یا خیر، گفت همه چیز براساس برنامه پیش می رود.

'تیمور جانتیكین' گفت: قزاقستان در حال ایجاد برنامه توسعه انرژی هسته ای و تعیین منطقه ای مناسب جهت ساخت نیروگاه های برق هسته ای است. همچنین قصد داریم 4تا 4.5 درصد از كل برق كشور را از منابع انرژی هسته ای تامین كنیم و به زودی مناقصه ساخت را برگزار خواهیم كرد و همه حتی ژاپنی ها و كره ای ها می توانند در آن شركت كند.

قزاقستان كه علاقه زیادی به توسعه برق هسته ای دارد، بزرگترین تولید كننده سوخت اورانیوم برای چنین نیروگاه هایی است.

مدیر كل موسسه فناوری های بالا كه بخشی از شركت هسته ای دولتی قزاق اتم پروم است، گفت: قزاقستان پس از فاجعه فوكوشیما برنامه خود را تغییر نداده است.

'سریك خواجه محمداف'افزود: هرچند بروز حوادثی مانند فوكوشیما در توسعه نیروگاه های اتمی تردید ایجاد می كنند، اما مانع از توسعه بهره گیری از این نوع انرژِی در جهان نخواهند شد.

وی تصریح كرد: با وجودی كه مقامات قزاقستانی نگران بودند كه روند روبه رشد این صنعت كاهش یابد، اما به جز آلمان هیچ كشوری حتی خود ژاپن طرح های توسعه انرژی هسته ای خود را كنار نگذاشت.

وی گفت: هیچ جایگزینی برای توسعه انرژی هسته ای برای قزاقستان یا جهان وجود ندارد، اما این كار باید تحت بازرسی ایمنی وسیع تر صورت بگیرد.

'شایمردن اورازالینوف' رئیس اتحادیه انرژی برق قزاقستان، گفت: متخصصان باید تصمیم بگیرند كه آیا این كشور باید از انرژی هسته ای استفاده كند یا خیر، چرا كه در جامعه شاهد یك نظر احساسی تر هستیم.

نماینده اداره مهندسی مكانیك طراحی تجربی'آی.آی.آفریكانتو' كه در 'نیژنی نووگورود' روسیه قرار دارد، گفت: در ساخت راكتورهای هسته ای مدرن از حداكثر ایمنی استفاده شده است.

'الكساندر برنزون'افزود: 'وی.ای.بی.آر.300' یك رآكتور 300 مگاواتی كه با آب خنك می شود، یكی از چندین رآكتور طراحی شده توسط شركت وی است.

وی گفت: این یك رآكتور كوچك یا متوسط تولید برق است كه براساس فناوری توسعه یافته كه ما برای یخ شكن ها و كشتی های جنگی هسته ای از آن استفاده می كنیم و بسیار قابل اعتماد است.

روسیه تنها ناوگان یخ شكن هسته ای جهان را ساخته و عملیاتی كرده است.

وی گفت: در بیش از شش هزار و 500 سال عملیاتی رآكتوری، این نوع رآكتور هرگز شاهد هیچ گونه حادثه ای نبوده است.

قرار است نیروگاه برق اكتائو دارای دو رآكتور 'وی.ای.بی.آر.300'با مجموع ظرفیت تولید 600 مگاوات برق باشد.

وی گفت: این ظرفیت برای قزاقستان بهینه است، چرا كه ظرفیت بیشتر از نظر اقتصادی برای كشور به صرفه نیست.

برنزون گفت: اداره آفریكانتو به همراه مهندسان غربی به طور مشترك بر روی این نوع رآكتور كار می كند كه مزیت اصلی آن كارآیی بالای آن است.

جانتیكین، با تشریح اینكه قزاقستان ممكن است یك رآكتور دیگر در منطقه'كورچاتوف'راه اندازی كند، گفت: قزاقستان یك تصمیم هسته ای دیگر نیز دارد و آن یك رآكتور تجربی و با دمای زیاد خواهد بود كه با گاز خنك خواهد شد.

وی گفت: آژانس انرژی اتمی ژاپن و مركز هسته ای ملی قزاقستان بر روی این پروژه كار می كنند. این همكاری چندین سال است كه ادامه دارد؛ این یك پروژه مشترك است و قزاقستان پس از مطالعه شاخص های اقتصادی درباره آن تصمیم گیری خواهد كرد.

آساق**1558** 1506
۰ نفر