۲۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۹:۳۴
کد خبر: 80084057
T T
۰ نفر

بجنورد - مديركل اداره عشاير خراسان شمالي گفت: خشكسالي هاي چند سال اخير موجب كاهش 200 هزار راس دام عشاير اين استان شد.

'موسی‌الرضا شادمهر' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: عشایر این استان 900 هزار راس دام در اختیار داشتند كه در چند سال اخیر به علت خشكسالی و افزایش قیمت علوفه دامی، بخش زیادی از دام آنان كاسته شد.

وی افزود: در سال های خشكسالی میزان علوفه مراتع كم و نگهداری دام نیز مستلزم هزینه زیاد بود كه بعضا عشایر را مجبور به فروش و یا كشتار دام خود كرد.

مدیركل اداره عشایر خراسان شمالی با بیان اینكه عشایر 32 درصد دام این استان را در اختیار دارند افزود: این قشر سالانه 300 هزار راس دام مازاد خود را به بازار عرضه می كنند.

شادمهر اظهار داشت: عرضه این تعداد دام در حقیقت به معنای تولید سالانه هفت هزار و 500 تن گوشت، معادل 35 درصد كل گوشت قرمز تولیدی استان است.

وی افزود: این قشر سختكوش همچنین سالانه یكهزار و 750 تن پشم و سایر فرآورده‌های دامی تولید می‌كنند.

وی گفت: تولیدات لبنی از جمله شیر، روغن، كره، ماست و سایر فرآورده ها نیز برای مصرف خود خانوارهای عشایر تولید و بخشی نیز به بازار عرضه می شود.

او عشایر را دارای سهم بالایی در گردش اقتصاد خراسان شمالی دانست و افزود: این قشر از جامعه دارای توانمندیهای زیادی هستند كه می طلبد دستگاههای اجرایی نیز بخصوص در سال تولید ملی به آنان توجهی ویژه داشته باشند.

مدیركل اداره عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: عشایر این استان پاییز و زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه‌ تپه در استان گلستان و نیز مراتع گرمسیر مانه‌ و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و اسفراین در خراسان شمالی سپری می كنند.

وی گفت: با معتدل شدن هوا و سرسبزی ییلاقات، عشایر دامهای خود را به سمت مناطق ییلاقی دامنه كوههای شاه ‌جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوك و آلاداغ اسفراین و بجنورد كوچ می دهند.

هم‌اكنون پنج هزار خانوار عشایری با جمعیت حدود 30 هزار نفر در قالب دو ایل و ‎ 38طایفه با شیوه‌های سنتی كوچرو و نیمه كوچرو با 700 هزار راس دام در خراسان شمالی كوچروی می‌كنند. ك/3

7184/626/330
۰ نفر