۳۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 80085492
T T
۰ نفر

تهران - پژوهشگر و آهنگسار معاصر، توجه به موسيقي اقوام و نواحي براي توسعه اين هنر را ضروري دانست و گفت: رويكرد كنوني به موسيقي دربخش‌هاي مختلف فرهنگي كمكي به بالندگي و حركت رو به جلو آن نمي‌كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'هوشنگ جاوید' تهیه كننده آلبوم موسیقی 'نوروز و بهار ایرانی' روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از این آلبوم افزود: فضای حاكم بر موسیقی، استقلال این هنر را در معرض نابودی قرار داده است.

وی گفت: آوازهای نوروزی در سرزمین ایران قدمتی به اندازه تاریخ دارند كه فرم‌های رایج موسیقی آن زمان همچون 'ماد راستانی' ویژه مراسم نوروز بوده و این مهم را تصدیق می كند.

این آهنگساز افزود: پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی تلاش خود را در راستای حفظ فرهنگ این سرزمین كه موسیقی اقوام و نواحی بخش اعظمی از آن به شمار می رود را آغاز و تاكنون نیز در این راه فعالیت می كنم.

این پژوهشگر عرصه موسیقی خاطر نشان كرد: نوروز نیز همچون دیگر اركان فرهنگی كهن باید مورد توجه قرار گیرد زیرا حفظ داشته های آیینی و فرهنگی هر سرزمین به منظور استفاده نسلهای بعدی از اهمیت بالایی برخورد است.

جاوید افزود: موسیقی نوروزی در مراسم های گوناگون همچون دوخت لباس و بازی‌های اقوام مورد توجه بوده و بخشی از فرهنگ های كهن را در خود جای داده است و توجه به آن به حفظ این تمدن چندین هزار ساله كمك خواهد كرد.

وی گفت: هدف اصلی من از انتشار این آلبوم ارائه سال‌ها تلاش در امر پژوهش موسیقی بوده تا بتواند جوانان و نسل‌های آینده ایران را با این داشته عظیم فرهنگی آشنا كند.

مسوول مركز موسیقی حوزه هنری نیز دراین مراسم از نوروز به عنوان یكی از آیین‌های كهن ایران زمین نام برد و گفت: قرار نیست هر آوایی كه ریتمی شاد و پرتحرك داشته باشد، موسیقی نوروزی باشد چرا كه غم شادی در فرهنگ شرق و به ویژه ایران از توجه ویژه ای برخوردار و بر پایه محتوای درونی استوار است.

رضا مهدوی افزود: تولید و پرداخت دستگاه‌های فرهنگی به نوروز، در اندازه قدمت چندین هزار ساله این آیین كهن نبوده و امید آن می رود كه با توجه ویژه مسوولین، تلاش بیشتری به این مهم شود چرا كه پرداخت به داشته های آیینی از تهاجمات فرهنگی جلوگیری خواهد كرد.

مسوول مركز موسیقی حوزه هنری خاطر نشان كرد : بخش اعظمی از راویان موسیقی نوروزی را كشاورزان و دامداران كه ناقلان فرهنگ شفاهی هر منطقه به شمار می روند، تشكیل می دهند كه این خود از بكر بودن آن حكایت دارد.

وی یاد آور شد: آثاری از این دست می توانند برای شناخت فرهنگ ایرانی به جهانیان نقش به سزایی ایفا كنند و باید توزیع آن در دستور كار رایزنان فرهنگی ایران در عرصه بین الملل قرار گیرد.

مهدوی افزود: تنها فكر پر كردن صندلی موسیقی‌های پاپ نباید دغدغه موسیقی كشور باشد و می‌بایست به پژوهش و تحقیق كه موسیقی امروز به آن احتیاج دارد نیز توجه شود.

این موسیقیدان گفت: امید آن می رود كه آثار از این دست برای رجوع دانش آموختگان موسیقی به فرهنگ ایرانی در كنار دیگر مكاتب غربی در دانشگاهها مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقایی ' نوروز و بهار ایرانی ' كه اخیرا با گرد آوری هوشنگ جاوید توسط مركز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است ، امروز با حضور محمد سریر عضو هیات رییسه خانه موسیقی ایران و بهروز وجدانی پژوهشگر عرصه میراث فرهنگی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

آلبوم موسیقایی ' نوروز و بهار ایرانی ' برگرفته از آیین های موسیقایی ایران درباره نوروز و بهار ایرانی مناطق مختلف كشور است.

فراهنگ ** 9252**1588