۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۳۴
کد خبر: 80087935
T T
۰ نفر

مسكو- 'مهدي سعادتي' استاندار استان گيلان با اشاره به ديدارهاي خود از جمهوري داغستان و استان آستراخان روسيه و مذاكره با مقام هاي اين مناطق اعلام كرد: مصمم به توسعه روابط با اين مناطق هستيم و تاكنون نيز گام هاي ارزشمندي در اين راستا برداشته ايم.

'سعادتی' روز جمعه در پایان دیدار یك هفته ای خود از جمهوری داغستان و استان آستراخان روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسكو افزود: سفر به این دو منطقه روسیه در راستای توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از تولید ملی، كار و سرمایه ایرانی و همچنین سیاست گسترش روابط با كشورهای همسایه و توجه به موضوع مهم صادرات انجام گرفت.

استاندار استان گیلان خاطرنشان كرد: مقدمات این سفر از ماه ها پیش و پس از رایزنی های گسترده تدارك دیده شده بود.

وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران به توسعه همكاری و روابط دوستانه با كشورهای حوزه دریای خزر توجه خاص دارد، اظهار داشت: مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته با عالی ترین مقام های جمهوری داغستان و استان آستراخان دیدار كردیم.

استاندار استان گیلان در خصوص برنامه دیدار خود از داغستان به ملاقات و مذاكرات اش با 'محمد سلام محمد اف' رییس جمهوری داغستان و چند تن دیگر از مقام های این جمهوری اشاره كرد و افزود: در این دیدارها توافق هایی برای گسترش همكاری ها در عرصه های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی به دست آمد.

سعادتی، امضای پروتكل همكاری میان استان گیلان و جمهوری داغستان را از دستاوردهای این سفر عنوان كرد.

استاندار استان گیلان همچنین به برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در داغستان اشاره كرد و افزود: در این نمایشگاه بزرگ بیش از یكصد تاجر و بازرگان ایرانی از جمله بازرگانان مقیم داغستان و آستراخان بخشی از توانمندی های كشورمان در عرصه های اقتصادی همچون فرش، سیمان، مواد غذایی و كالاهای مختلف را عرضه كردند كه بسیار مثمر ثمر بود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بستر مهمی را برای عقد قراردادهای تجاری میان طرف های ایرانی و داغستانی فراهم آورد.

وی تشریح كرد: توسعه همكاری های علمی و آموزشی میان دانشگاه های گیلان و دانشگاه دولتی داغستان از دیگر ره آوردهای این سفر بود و دو طرف برای همكاری در زمینه تبادل دانشجو و استاد توافق كردند و علاوه بر آن ایران برای اعطای بورس تحصیلی به شماری از شیعیان جمهوری داغستان برای تحصیل در كشورمان اعلام آمادگی كرد.

وی افزود: همچنین مقرر شد كه دانشگاه دولتی گیلان در عرصه محیط زیست با دانشگاه دولتی داغستان همكاری كند.

استاندار گیلان، اعزام تورهای تجاری، صنعتی و گردشگری را از جمله توافق های دیگر سفر هیات این استان به داغستان عنوان كرد و افزود: در این رابطه نشستی با یكصد نفر از بازرگانان داشتیم كه مشكلات بررسی و توافقاتی درباره راه های حل آن حاصل شد.

وی همچنین از پیشنهاد جمهوری داغستان برای راه اندازی سركنسولگری ایران در این منطقه خبر داد و افزود: قرار شد وزارت امور خارجه ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسكو این موضوع را بررسی و پیگیری كنند.



**استان های گیلان و آستراخان همكاری های خود را گسترش می دهند

استاندار استان گیلان همچنین از سفر هیات این استان به آستراخان به عنوان سفری موفق یاد كرد و افزود: در دیدار با مقامهای این استان روسیه در ساحل دریای خزر از جمله 'آلكساندر ژیلكین' استاندار آستراخان، راه های توسعه همكاری ها مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف به توافق های مهمی دست یافتند.

وی افزود: در این دیدار پروتكل همكاری میان استان های گیلان و آستراخان در 11 بند امضا شد.

وی اضافه كرد: همچنین توافق شد كه میان شهرهای رشت و بندر آستراخان پرواز مستقیم برقرار شود كه هفته ای یك بار انجام گیرد و در صورت احساس نیاز در آینده شمار پروازها افزایش یابد.

استاندار استان گیلان همچنین به توافق همكاری های دانشگاهی این استان با آستراخان در زمینه تبادل دانشجو و فناوری های اطلاعاتی 'IT' اشاره كرد و افزود: دانشگاه علوم پزشكی گیلان نیز هم به تبادل دانشجو در زمینه های پزشكی و دندانپزشكی با دانشگاه دولتی آستراخان خواهد پرداخت.

وی یاداور شد: برای تبادل استاد در بخش آموزشی، روش های جدید درمانی در رشته های جراحی قلب، آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی های مدرن چشم و مغز هم توافق به دست آمد.

وی از توافق برای كاهش تعرفه های گمركی برای صادرات چای به آستراخان و نیز كشت مشترك برنج در این منطقه به عنوان نتایج دیگر دیدار هیات های دو استان یاد كرد.

استاندار گیلان خاطرنشان كرد: در سفر به جمهوری داغستان و استان آستراخان 65 نشست در سطوح مختلف برگزار و قرار شد سران این مناطق و استان گیلان مسئولیت اجرای توافق هایی را كه در جریان این دیدارها به دست آمده است، برعهده داشته باشند.

وی افزود: همچنین قرار شد كارگروه های دائمی استان های گیلان و آستراخان و جمهوری داغستان شامل 13 كارگروه هر شش ماه یك بار نشست مشترك داشته باشند و سالی یكبار هم سران این مناطق با هم دیدار كنند.

استاندار استان گیلان با اشاره به دیدارش با 'رضا سجادی' سفیر ایران در روسیه گفت: در این دیدار مقرر شد آن بخش از همكاری ها كه نیاز به هماهنگی وزارت امور خارجه ایران یا كشور روسیه دارد، از طریق ایشان دنبال شود.

سفر یك هفته ای 'مهدی سعادتی' استاندار گیلان و هیات همراه به جمهوری داغستان و استان آستراخان روسیه در راستای برنامه مربوط به همكاری های منطقه ای كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و روسیه انجام گرفت.

اروپام/2242**518