به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فعالیت رادیو در ایران درسال 1305 با افتتاح نخستین فرستندههای بیسیم در عمارت كلاه فرنگی تهران آغاز شد اما این تازه آغازی بر پیدایش رادیو در این كشور بود زیرا كه سرانجام رادیو در ایران در اردیبهشت ماه 1319 افتتاح شد.
در ابتدای این راه فعالیت رادیویی وسعت چندانی نداشت و بیشتر اوقات به پخش ترانه و موسیقی می پرداخت و شاید به همین دلیل بود كه مردم نیز این رسانه را به عنوان وسیله ای برای پخش موسیقی می شناختند.
بعدها گفتار به رادیو راه یافت و موضوعاتی از جمله متن های ادبی، تاریخ و جغرافیای ایران، كشاروزی، خانهداری و مسایل بهداشتی در آن خوانده می شود.
با ورود نمایش به خانواده رادیو، این جعبه كوچك كه روی تاقچه خانه های قدیمی جای داشت، به گونه ای مردم را مجذوب خود كرد كه در زمان نمایش های پر مخاطب رادیویی، خیابان های پایتخت خلوت می شدند.
رادیو ایران، شبكه جدیدی بود كه در سال 1336 به عنوان رادیویی ملی آغاز به كار كرد و فرستنده قبلی رادیو، 'رادیو تهران' نام گرفت.
این رسانه كوچك در دوره جدید فعالیت های خود، پخش خبر را نیز در دستور كار خود قرار داد و در دوران جنگ تحمیلی یكی از رسانه های مورد وثوق مردم به شمار می رود به گونه ای كه خاطرات رادیویی مردم بخصوص در زمان موشك باران كه با صدای آژیر مردم را به پناهگاه فرا می خواند و یا با هیجان خبرهای پیروزی در جبهه ها را مخابره می كرد، هنوز از ذهن ها پاك نشده است.
پس از پایان جنگ تحمیلی، رادیو نیز همچون تلویزیون سیاست توسعه شبكه های رادیویی را در پیش گرفت و همزمان با تاسیس شبكه های تخصصی و تقویت و گسترش شبكه های استانی، فرستنده های رادیویی را نیز توسعه بخشید.
توسعه شبكه های تخصصی یكی از رویكردهای اصلی این رسانه در سال های اخیر بوده است كه بر اساس آن شبكه های ورزش، سلامت، اقتصاد، گفت و گو، نمایش، مهارت، آوا، نوا و ... تولد یافتند و امسال نیز قرار است دو شبكه جدید كه یكی از آنها به كودك و نوجوان اختصاص دارد و دیگری برای پخش آگهی بازرگانی است، به جمع خانواده رادیو افزوده شود.
حضور در عرصه اینترنت و ارایه خدمات به این دسته از كاربران برای عقب نماندن از روند رشد رسانه ای جهان سیاست دیگری است كه دنبال می شود و به همین خاطر رادیو اینترنتی ایران صدا در معاونت صدا شكل گرفت كه پایگاه اینترنتی آن علاوه بر پخش برنامه ها، كتاب های مختلف را به صورت گویا در اختیار كابران فضای مجازی قرار می دهد.
اهالی رادیو برای هشتمین دهه فعالیت این رسانه چشم انداز توسعه كیفی را نیز فراموش نكرده اند و به همین خاطر است كه برگزاری جشنواره های مختلف رادیویی در دستوركار شبكه های مختلف رادیو قرار گرفته است.
تاكید بر ارتقای نویسندگی و اجرا در رادیو، كشف و پرورش استعدادهای جوان و ایجاد فرصت برابر برای همه هموطنان از جمله سیاست هایی است كه در قالب برگزاری جشنواره های رادیویی دنبال می شود.
اكنون رادیو با عمر 72 ساله خود نیازمند جایگاهی است تا موزه رادیو در آن تاسیس و برای آیندگان حفظ شود.
به همین خاطر از سال گذشته بازسازی ساختمان رادیو ارگ كه محل تولد رادیو و خبرگزاری جمهوری اسلامی (پارس) است، در دستور كار اهالی رادیو قرار گرفت و انتظار می رود با اتمام مرمت این مكان، زمینه برای ایجاد موزه رادیو برای دوستداران این رسانه فراهم شود.
فراهنگ 2025**1588
تهران - چهارم ارديبهشت ماه در ايران سالروز تاسيس راديو است؛ رسانه اي كه با وجود تعدد شبكه هاي تلويزيوني و ماهواره اي و پيدايش ابزارهاي جديد اطلاع رساني هنوز مخاطبان خود را حفظ كرده است.