۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۵۵
کد خبر: 80101025
T T
۰ نفر

اولين بندر نخلي شكل كشور در بندرعباس در دست ساخت است

۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۵۵
کد خبر: 80101025

بندرعباس - معاون مهندسي و عمران اداره كل بنادرو دريانوردي استان هرمزگان گفت : بندر چند منظوره نخل ناخدا به عنوان اولين بندر نخلي شكل كشور در بندرعباس در دست ساخت است .

به گزارش ایرنا ، عباس كمالی شنبه در یك نشست مطبوعاتی با بیان اینكه این كار ساخت بندر در پایان سال 92 به اتمام می رسد افزود: با تحقق این موضوع كاهش زمان و طول مسیر بندر عباس به هرمز به مقدار زیادی صورت خواهد گرفت .

وی اظهار داشت :با احداث این بندر كه نزدیكترین مسافت دریایی از بندر عباس به هرمز را خواهد داشت مسیر بندر عباس به این جزیره حدود شش و نیم كیلومتر كاهش خواهد یافت .

معاون مهندسی و عمران اداره كل بنادرو دریانوردی استان هرمزگانافزود: هرمز شهر كوچكی است و بیشتر مسافران آن از طریق بندر شهید حقانی به این جزیره تردد می كنند.

وی گفت: احداث این بندر چند منظوره نخل ناخدا به لحاظ تفریحی و مسافری نقش بسیار موثری در این منطقه خواهد داشت به طوری كه با بهره برداری از این بندر شاهد افزایش 30 درصدی سفرهای دریایی از بندرعباس به جزیره هرمز و همچنین رونق گردشگری این جزیره خواهیم بود.

وی بابیان اینكه 25 هكتار پس كرانه نیز برای توسعه بندرچند منظوره نخل ناخدا در نظر گرفته شده است گفت : بزودی ساخت موج شكن بندرگاه چند منظوره نخل ناخدا كه قرارداد آن با یك شركت داخلی منعقد شده است از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می شود.

معاون مهندسی و عمران اداره كل بنادرو دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینكه موج شكن بندر نخل ناخدا به شكل نخل و در مساحتی بالغ بر 35 هكتار ساخته خواهد شد گفت :این بندر پس از ساخت به عنوان نخستین بندر نخلی شكل كشور سمبلی برای استان هرمزگان خواهد بود .

وی درباره فازهای مربوط به ساخت بندر چند منظوره نخل ناخدا با اشاره به پیش بینی ساخت دو حوضچه در این بندرگفت : در فاز یك ساخت بندر چند منظوره نخل ناخدا ، موج شكن اصلی و راه دسترسی به همراه حوضچه اول این بندر ساخته می شود .

وی ادامه داد: ضمن اینكه 25 هكتار پس كرانه آن نیز در آینده توسط بخش خصوصی در بخش های رفاهی و تفریحی و گردشگری ساخته خواهد شد.

كمالی افزود: در فاز دوم نیز ساخت حوضچه دوم این بندر و همچنین تكمیل ساختمان ، روسازی آسفالت و تاسیات بندری پیش بینی شده است.

وی مدت قرارداد ساخت این بندر را 18 ماهه و مبلغ آن را 300 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت : هم اكنون ترددی از بندر فعلی نخل ناخدا انجام نمی شود اما پس از ساخت پس كرانه بندر نخل ناخدا ، احتمالا قراردادی به منظور اداره آن به صورت BOT با سرمایه گذار منعقد خواهد شد.

معاون مهندسی و عمران اداره كل بنادرو دریانوردی استان هرمزگان گفت : تمامی مراحل ارزیابی زیست محیطی بندر نخلی شكل انجام شده و تا خرداد ماه سال 92 این بندر به عنوان بندر تجاری ،مسافری و تفریحی به بهره برداری خواهد رسید.

بندر نخل ناخدا در سواحل شرقی بندرعباس واقع است.ك/2

667