۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۰۵
کد خبر: 80103059
T T
۰ نفر

سزارين گزينه نخست زنان باردار خراسان شمالي است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۰۵
کد خبر: 80103059

بجنورد - پزشكان متخصص زنان و زايمان خراسان شمالي براين باورند كه در چند سال اخير ميزان زايمان به شيوه سزارين در اين استان افزايشي چشمگير داشته است.

به گفته آنان این در حالی است كه این شیوه زایمان علاوه بر عوارض جراحی، هزینه های مالی زیادی را به آنان تحمیل كرده و دوره اقامت مادر در بیمارستان را افزایش می دهد.

شماری از مادران در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، عدم احساس درد و باورهای غلطی همچون افزایش ضریب هوشی نوزادان متولد شده به شیوه سزارین را از دلایل استقبال مادران باردار از این عمل عنوان می كنند.

برخی دیگر نیز با بیان اینكه به هیچوجه رغبتی به این شیوه زایمان ندارند، تبدیل شدن روش سزارین به یك مد را دلیل اصلی اقبال برخی زنان به این كار می دانند.

یك زن بجنوردی با بیان اینكه امروزه عمل سزارین در واقع به یك مد تبدیل شده، می گوید: متاسفانه برخی خانم ها فكر می كنند هر كس مدرنتر و امروزی تر است از سزارین استفاده می كند.

'زهرا امیری' ادامه می دهد: مهمترین علت روی آوردن زنان باردار به سزارین، عدم استفاده از روش های بی دردی زایمان و ترس از زایمان طبیعی است.

یك زن دیگر دلیل اقبال مادران به سزارین را در اعتقاد آنان به داشتن تنها یك فرزند عنوان می كند.

'اقدس افشاری' اضافه می كند: مادران باید بدانند پس‌ از سزارین‌ مدتی‌ طول‌ می‌كشد كه‌ اثر داروهای‌ بیهوشی‌ و آنتی‌ بیوتیك ‌ها كه‌ بر شیردهی‌ اثر سوء می‌گذارد، از بدن‌ خارج‌ شود.

وی همچنین این باور غلط را كه نوزادان سزارینی دارای بهره هوشی بالاتری اند را عامل استقبال مادران به این نوع زایمان می داند.

رییس بیمارستان بنت الهدای شهر بجنورد، ترس مادران جوان از زایمان طبیعی و عدم اعتماد آنها به ماماهای بیمارستان برای كنترل دقیق مادر و نوزاد را مهمترین دلیل افزایش آمار سزارین در چند سال اخیر می داند.

دكتر 'علیه مرتضوی' به ایرنا گفت: بیهوشی مادر در سزارین یك عارضه محسوب شده كه به علت عمل جراحی و وجود دوره نقاهت دوره شیردهی، ارتباط عاطفی مادر و كودك با تاخیر برقرار می شود.

وی افزود: سال گذشته در یك بازه زمانی آمار سزارین در این بیمارستان افزایش یافت اما با برگزاری كلاس های آموزش بارداری مادران، توانستیم این آمار را كاهش دهیم.

وی اضافه كرد:‌ از سال گذشته با برگزاری كلاس های آموزشی برای مادران، میزان سزارین در این بیمارستان به 27 درصد رسیده است كه این آمار نسبت به بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد قابل قبول است.

دكتر مرتضوی افزود: اكنون ماهانه چهار تا 9 مورد از زایمان های این بیمارستان، با انتخاب مادران به شیوه سزارین صورت می گیرد و مابقی موارد اورژانسی و با تشخیص پزشكان انجام می شود.

وی در عین حال از عملكرد بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد در خصوص سزارین های انتخابی انتقاد كرد و گفت: به دلیل عدم پذیرش بیمه تامین اجتماعی از سوی بیمارستان یاد شده برای سزارین انتخابی، شمار زیادی از مادران با داشتن این بیمه به بیمارستان بنت الهدی مراجعه می كنند.

مرتضوی افزود: افزایش اعتماد به نفس مادران، امكان شیردهی بلافاصله مادر به نوزاد، برقراری ارتباط عاطفی و نبود درد و خستگی مهمترین مزایای زایمان طبیعی است.

وی گفت: از سوی دیگر مدت بستری شدن و توانایی بازگشت به كارهای عادی و روزمره برای مادران بعد از زایمان طبیعی خیلی كمتر از سزارین است و آنان می توانند زودتر به زندگی عادی خود بازگردند.

دكتر مرتضوی با بیان اینكه سزارین یا انتخابی و یا اورژانسی است، افزود:‌ ترس از زایمان بخصوص در سه ماهه سوم بارداری ارتباط معناداری با افزایش سزارین اورژانسی دارد.

رییس بیمارستان بنت الهدای بجنورد، گفت:‌ زنان باردار باید توجه داشته باشند كه زایمان اول نوع زایمان های بعدی را تعیین می كند و در صورتی كه مورد عمل جراحی سزارین قرار گرفتند در زایمان های بعدی هم این عمل به آنها تحمیل می شود.

مرتضوی با رد این باور غلط كه نوزادان زایمان سزارین از بهره هوشی بالاتری برخوردارند، اظهار داشت: مساله هوش امری ذاتی و به نوع تغذیه مادر در دوران بارداری برمی گردد و این باور جنبه علمی و ثابت شده ای ندارد.

وی در خصوص كاهش آمار سزارین، گفت: برگزاری كلاس های آموزش مادران در خصوص عوارض سزارین، ارسال پمفلت در شمارگان وسیع به تمامی مراكز آموزشی در خصوص مزایای زایمان طبیعی، افزایش كارانه آن دسته از پزشكان زنان كه آمار بالای زایمان طبیعی در بیمارستان دارند از مهمترین اقدامات این بیمارستان برای كاهش تقاضای سزارین است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی نیز می گوید: یكی از اهداف اصلی حوزه درمان نسبت به گروه هدف زنان استان، ارتقای بخش های زنان و زایمان و تشویق مادران به زایمان طبیعی است.

دكتر 'ابراهیم بازخانه ای' آمار سزارین در استان خراسان شمالی را نگران كننده خواند و افزود: باید بیمارستان های زنان استان را به شاخص های بیمارستان دوستدار مادر و كودك نزدیك كنیم و این به آن معناست كه در تمام بخش های زایمان امنیت روانی برای مادر و نوزاد ایجاد شود.

وی گفت: هدف از تشویق مادران به زایمان طبیعی، ارتقای سلامت مادر و نوزاد و برخورداری نوزاد از محبت مادر در همان ساعات اولیه تولد است.

دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی آماری مدون از میزان زاد و ولد و نحوه زایمان در این استان ارایه نكرد اما بر اساس آمار ثبت احوال، سال گذشته 18 هزار و 392 مورد ولادت در این استان به ثبت رسیده است. ك/4

ف/626