۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۰:۵۶
کد خبر: 80103216
T T
۰ نفر

مشهد - همايش روز ملي خليج فارس عصر يكشنبه در دانشگاه پيام نور مشهد با حضور پر شمار اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایرنا ، در این همایش استاد تاریخ ایران و باستان دانشگاه فردوسی مشهد گفت : نام خلیج فارس و سلطه امپراطوری ایران به پنج هزار سال قبل از میللاد می رسد و لذا هر آنچه امروزه برای تحریف این نام صورت می گیرد صرفا كاری سیاسی است و هیچ ریشه تاریخی ندارد.

محمد تقی ایمان پور افزود: اگربه منشور داریوش كه در آن نوشته شده است كه كانال سوئز را برای ارتباط دریای سرخ به خلیج فارس دستور حفر داده است فقط بسنده شود، مشخص خواهد شد كه هر آنچه امروزه در مورد نام جعلی خلیج عربی گفته می شود نامی خود ساخته بیگانگان و كشورهای فاقد تمدن است .

وی اظهارداشت : گستره امپراطوری ایران تا مصر و یمن و مرزهای اروپا ثبت و ضبط شده و طبیعی است كه نام خلیج فارس نامی با سابقه چندین هزار ساله است و به سرزمین تعلق دارد كه سیطره آن بر كشورهای حوزه خلیج فارس وجود داشته است.

ایمان پور اظهارداشت : همه دانشگاهیان و فرهیختگان این وظیفه را دارند كه با استنادات تاریخی و ارتباطات بین المللی ، ذهن ملت های جهان را متوجه تمدن دیرینه ایران نموده و یاد آور شوندكه خلیج فارس ، خلیج فارس است و چاپ نقشه هایی با كیفیت های بالا از سوی كشورهایی مانند عربستان سعودی با عنوان جعلی خلیج عربی ، جایگاهی در تاریخ ندارد و برای آنها تمدن ساز نیست.

در این جلسه بیانیه شورای دبیران انجمن های علمی ، پژوهشی دانشگاه پیام نور مشهد قرائت شد كه در آن آمده است ، جزایر ایرانی جزو لاینفك سرزمین بزرگ ایران است و نامهای جعلی در مورد خلیج همیشه فارس از سوی كشور های كوچك كه قدمت تاریخی آنها به 40 سال هم نمی رسد بی پایه و اساس است .

659/