۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۴۵
کد خبر: 80106474
T T
۰ نفر
چين كاهش اساسي زرادخانه هاي هسته اي آمريكا و روسيه را خواستار شد

تهران – چين از آمريكا و روسيه خواست از شمار هزاران كلاهك هسته اي انباشته شده خود در زرادخانه هاي اتمي كه خطر نابودي جهان را در پي دارد، 'به طور اساسي' بكاهند.

بنا به گزارش رویترز از وین، یك دیپلمات ارشد چینی كه روز دوشنبه در آغاز همایش دوهفته ای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در وین سخن می گفت همچنین با اشاره به تصمیم آمریكا برای استقرار سپر دفاع موشكی در اروپا، گفت كه وجود چنین سامانه ای 'توازن راهبردی جهانی' را برهم می زند و باید كنار گذاشته شود.

بر اساس توافقنامه جدید كاهش سلاح های هسته ای كه از فوریه 2011 اجرایی شده است، روسیه و آمریكا باید در یك دوره هفت ساله از شمار سلاح های راهبردی دوربرد اتمی خود تا سطح 1550 عدد بكاهند.

اما با وجود این كاهش تدریجی، هنوز این دو دشمن سابق دوران جنگ سرد زرادخانه های اتمی بزرگی را در اختیار دارند.

'چنگ جینگ یه' سفیر و رییس هیات مذاكره كننده چین در این همایش گفت كه تمامی كشورهای دارنده سلاح هسته ای باید آشكارا بپذیرند كه قرار نیست 'همیشه مالك سلاح های اتمی باشند.'

وی گفت: آمریكا و روسیه به عنوان كشورهایی كه بزرگترین زرادخانه های هسته ای را در اختیار دارند باید به طور اساسی، قابل اثبات و بدون برگشت این تسلیحات را كاهش دهند و وقتی كه شرایط مناسب شد، دیگر كشورهای دارنده سلاح اتمی هم باید به مذاكرات چندجانبه خلع سلاح ملحق شوند.

جز روسیه و آمریكا، چین، انگلستان و فرانسه رسما به عنوان صاحبان سلاح هسته ای شناخته می شوند.

هند و پاكستان كه سلاح هسته ای دارند عضو معاهده منع گسترش نیستند و رژیم صهیونیستی هم زرادخانه های هسته ای عظیمی دارد ولی از عضویت در این معاهده سر باز زده است.

مترجمام ** 2044**1516