۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۷:۴۸
کد خبر: 80110018
T T
۰ نفر
10 هزار و 500 هكتار اراضي كشاورزي بدون معارض شناسايي شد

بوشهر- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر گفت: با همت كارشناسان تاكنون 10 هزار و 500 هكتار زمين بدون معارض در استان بوشهر شناسايي شده است كه سند آنها به نام سازمان جنگل‌ها و مراتع ست.

هوشنگ شریفی پنجشنبه در نشست كارگروه توسعه كشاورزی استان بوشهر افزود: این زمین ها 733 هكتار در دیلم، یكهزار و 331 هكتاردر تنگستان، 925 هكتار در دشتی، سه هزار هكتاردر دشتستان،یكهزار و 628 هكتار دربوشهر، 95 هكتار در دیر، دو هزار و 500 هكتار در گناوه و 346 هكتار در جم شناسایی و استعدادیابی شده است.

وی بیان كرد: با همه تلاش‎های انجام شده تاكنون نتوانسته‎ایم در شهرستان كنگان حتی یك هكتار زمین بدون معارض شناسایی كنیم.

شریفی یادآورشد: همچنین 10 هزار و 500 هكتار دیگر زمین آماده برای مرحله دوم اجرای این طرح داریم كه بیشتر این اراضی در منطقه دشتستان قرار دارد.

شریفی بیان كرد: اولین اقدام درراستای توسعه كشاورزی شناسای زمین مناسب است كه پیدا كردن زمین بدون معارض برای اجرای طرح‎های كشاورزی در استان بوشهر كار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: نبود كارشناس و نیروی انسانی متخصص در این زمینه موجب شده با مشكلات زیادی در استان مواجه شویم.

اظهارداشت: در دولت‎های نهم و دهم اقدامات زیادی در حوزه آبخیرداری در استان بوشهر صورت گرفته طوری كه 94 درصد اقدامات انجام شده در این حوزه از ابتدا تاكنون، مربوط به دولت‎های نهم و دهم است.

وی افزود: این به این معنی نیست كه به نقطه مطلوب رسیده‎ایم بلكه جای كار در حوزه آبخیزداری فراوان است و می‏توانیم با توسعه آبخیزداری، توسعه تولید، اشتغال و كشاورزی را داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: استان بوشهر از ظرفیت های چشمگیری در عرصه توسعه طرح‎های زنبورداری برخوردار است.

نوذر منفرد اظهار داشت: در عرصه گلخانه‎ها، دامداری و زنبورداری وضعیت خوبی در استان بوشهرداریم و از معدود استان‎هایی هستیم كه برداشت عسل داریم.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع زنبورداری در استان بوشهر افزود: سه مجتمع كشاورزی در استان آماده واگذاری به متقاضیان است.

منفرد یادآورشد: دراجرای طرح توسعه كشاورزی فراخوانی داده شد و همه فارغ‎التحصیلان رشته‎های بخش كشاورزی برای دریافت اراضی ثبت نام كرده‎اند و بزودی برای روستاییان و كشاورزان بیكار نیز فراخوان داده می‏شود.

مدیركل شیلات استان بوشهر نیز در این نشست گفت: طرح توسعه كشاورزی در بخش شیلات طرح بسیار خوبی بویژه برای حمایت از طرح‎های نیمه‎تمام است.

اردشیر یاراحمدی افزود: از سال گذشته كه این طرح ارایه شد، مناطق موجود در استان بوشهرمورد مطالعه قرار گرفت كه در مرحله نخست هشت طرح استخراج شد.

وی اضافه كرد: براساس مطالعات انجام شده این مناطق قابلیت اجرای طرح‎های پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهی در پشت سد، خیار دریایی، ماهیان زینتی، تكثیر میگو و شناورسازی دارند.

یاراحمدی یادآور شد: یكی از مزیت‎های موجود دراجرای این طرح آماده‎سازی زیرساخت‎ها توسط دولت در گذشته است.

مدیركل شیلات استان بوشهر گفت: در مجموع 51 طرح در دو هزار و 432 هكتار با اشتغال زایی یكهزار و 114 نفر و با اعتبار مورد نیاز 359 میلیارد و 700میلیون ریال پیش بینی شده است. ك/2

629/539