۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۵
کد خبر: 80118341
T T
۰ نفر

سايه شوم صهيونيسم در قفقاز جنوبي

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۵
کد خبر: 80118341

گروه پژوهش هاي خبري - نفوذ رژيم صهيونيستي در جمهوري آذربايجان منافع اين كشور را به خطر افكنده است. منابع آمريكايي فاش كردند كه رژيم صهيونيستي در قبال گرفتن نفت اين كشور به آن تجهيزات نظامي، بستني و اقلام مصرفي صادر مي كند.

سفر وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان تقریبا همزمان با آن بود كه مجله 'فارین پالسی' در گزارشی به افشای روابط جدید آن با جمهوری آذربایجان و به ویژه دادن اجازه استفاده از پایگاه های هوایی این كشور به رژیم اسرائیل همراه بود. این موضوع بار دیگر توجه تحلیلگران را به منطقه قفقاز و حضور رژیم صهیونیستی معطوف ساخت. روابط رژیم اسرائیل و آذربایجان در چند سال اخیر رشد چشمگیری پیدا كرده است و این روابط پا را از شكل حتی دو شریك تجاری فراتر نهاده و با ورود به مباحث امنیتی و نظامی، توازن و امنیت منطقه‌ را دچار چالشی بزرگ كرده است.

درحالیكه حجم روابط دو طرف در سال های بعد از استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی به 100 هزار دلار هم نمی رسید اكنون این همكاری‌ها از حوزه های انرژی، مخابراتی، تجاری و... فراتر رفته و به حوزه های دفاعی و امنیتی نیز تسری پیدا كرده است، تا جایی كه اخیرا در یكی از قراردادهای دوجانبه، رژ‍یم صهیونیستی 1.6 میلیارد دلار تسلیحات به جمهوری آذربایجان فروخت.

گفته می شود كه اكنون حجم مبادلات دو طرف در حدود 4 میلیارد دلار است و رژیم اسرائیل دومین خریدار نفت جمهوری آذربایجان و مهمترین شریك تجاری آن در بین كشورهای استقلال یافته از شوروی می باشد و به رقیبی برای تركیه در این حوزه تبدیل شده است.



**جمهوری آذربایجان یك پایگاه جاسوسی؟

-----------------------------------------------

چند روز قبل روزنامه 'كریستن ساینس مونیتور' درمورد روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی نوشت: وزیر امور خارجه اسرائیل در سفر به آذربایجان در مورد افزایش سطح همكاری ها و فروش تسلیحات به كشور همسایه ایران سخن گفت. این مقاله سپس با بیان اینكه موقعیت جغرافیایی آذربایجان میان ایران و روسیه بسیار اهمیت دارد، نوشت كه ممكن است برخی كشورها بخواهند از آذربایجان به عنوان یك پایگاه برای استقرار جاسوسان استفاده كنند. آذربایجان 30 درصد از انرژی مورد نیاز اسرائیل را تامین می كند و این رژیم نیز قراردادهای متعددی در زمینه تامین تجهیزات نظامی با آذربایجان منعقد كردده است. یك دیپلمات اسراییلی جایگاه آذربایجان را برای این رژیم بسیار مهم می داند. وی چندین قرارداد در حال اجرا در این كشور را دال بر اهمیت آذربایجان برای رژیم صهیونیستی می داند.



**باكو، كازابلانكای جدید

---------------------------

وبسایت شبكه تلویزیونی msnbc در گزارشی نوشت، آذربایجان مانند كازابلانكا در سال های جنگ جهانی دوم، به مكانی برای جاسوسان تبدیل شده است.

آریل كوهن پژوهشگر ارشد مركز مطالعات بین المللی وابسته به بنیاد هریتیج اعتقاد دارد كه اكنون باكو مانند شهر كازابلانكا در دوران جنگ جهانی دوم به مكانی برای جاسوسی از فعالیت های ایران تبدیل شده است. این شبكه خبری اعتقاد دارد كه تعداد زیادی از ماموران موساد اكنون در این كشور برای رژ‍یم صهیونیستی جاسوسی می كنند.

یك مقام اطلاعاتی اسرائیل نیز به مجله تایمز گفت كه اسرائیلی ها بدون سروصدا و به آرامی مانند آمریكایی ها عمل می كنند و در پایان كار همه می فهمند كه آنها در باكو حضور دارند. حضور ما در این كشور بدون صدا اما قابل توجه است و ما سال گذشته حضورمان را گسترش داده ایم.



**رخنه پنهان صهیونیسم در جمهوری آذربایجان

---------------------------------------------------

چندی قبل كه یك دیپلمات و چند كارشناس نظامی آمریكا پشت پرده روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل را افشا كردند، راشا تودی نوشت، اسناد ویكی لیكس نیز این موضوع را ثابت می كند كه سال قبل میلادی این توافق صورت گرفته است.

راشا تودی در توصیف این روابط به سخنان الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان استناد می كند كه درمورد ماهیت روابط كشورش با اسرائیل گفته بود روابط دو طرف همچون كوه یخی است كه تنها 10 درصد آن دیده می شود و 9 دهم از آن زیر آب است و دیده نمی شوند.



**ساخت هواپیمای بدون سرنشین در جمهوری آذربایجان

---------------------------------------------------------------

مجله فارین پالسی در مقاله ای اخیرا نوشت كه یك مقام اسرائیلی مدعی شد؛ توافقاتی حتی بهتر از یك پایگاه هوایی میان دو طرف حاصل شده است.

برخی كارشناسان نظامی نیز اعتقاد دارند قرار است این پایگاه هوایی برای هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی مورد استفاده قرار گیرد.

یك مقام ضدجاسوسی جمهوری آذربایجان نیز به طور ضمنی با تایید این خبر مدعی شد كه آذربایجان به نگهداری این هواپیماها و حتی همكاری در تولید آنها در بیرون باكو مبادرت می كند. این موضوع ازسال 2008 حادث شد و در سال 2011 این موضوع علنی شد. گفته می شود توافقی میان آذربایجان و اسرائیل مبنی بر تحویل 60 هواپیمای بدون سرنشین را به دست آورد.

روزنامه میامی هرالد هم در تحلیل روابط اسرائیل و آذربایجان نوشت، حجم مبادلات دو طرف اكنون در حدود 4 میلیارد دلار است و سالهاست كه دو طرف نفت را در برابر اسلحه معامله می كنند. موقعیت جغرافیایی آذربایجان این كشور را به عنوان 'لانه جاسوسان' به جولانگاه نیروهای وابسته به برخی كشورهای متخاصم تبدیل كرده است.

دو طرف قراردادی 1.6 میلیارد دلاری در زمینه صنایع هوایی و سیستم دفاع ضدموشكی را امضا كرده اند كه تقریبا برابر با یك چهارم پولی است كه آذربایجان در زمینه های نظامی هزینه می كند.



**خشم صهیونیست ها از فاش شدن اطلاعات

----------------------------------------------------

كارشناسان معتقدند، آمریكا پیام های متعددی را به اسرائیل درخصوص حمله به ایران فرستاده است و افشای این خبر به وسیله یكی از دیپلمات های آمریكا در مجله فارین پالسی برنامه ریزی شده بود.

جان بولتون از نوحافظه كاران جنگ طلب آمریكایی نیز درز این خبر را تلاش دولت آمریكا علیه رژیم اسرائیل تفسیر كرد و با ابراز نارضایتی از این اقدام گفت كه این كاری نیست كه یك كشور در حق متحدش انجام دهد.

مجله معتبر 'كامنتری' نیز در تحلیلی بر علل اعلام این خبر نوشت: دلیل نخست در فاش ساختن این اطلاعات از طرف آمریكا این است كه آمریكا چندان از ادامه این روابط خوشنود نیست و از اقدام اسرائیل در هراس است.

این مقاله موضوع فوق را اقدامی در چارچوب منازعه آذربایجان با ارمنستان و نقش ایران در این موضوع می داند. ضمن اینكه واكنش روسیه را به حضور گسترده اسرائیل در این منطقه را هم مدنظر دارد.

فارین پالسی كه اولین بار خبر پایگاه های هوایی جمهوری آذربایجان را به نقل از چند دیپلمات و مقام اطلاعاتی آمریكا فاش ساخت درمورد این وقایع می نویسد كه روابط اسرائیل و آذربایجان پس از حمله به كشتی های امدادرسان تركیه ای و كشته شدن 8 تبعه ترك رو به گرمی نهاد. بعد از این واقعه، تركیه خواستار عذرخواهی رسمی اسرائیل شد، اما این رژیم درعوض، نه تنها این كار را نكرد بلكه قرارداد 150 میلیون دلاری ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را با تركیه فسخ كرد و با آذربایجان آن را منعقد ساخت و تعهد كرد 60 عدد از این هواپیماها را به آذربایجان تحویل دهد. قرارداد اخیر تسلیحاتی 1.6 میلیارد دلاری میان این دو طرف باعث ناراحتی و اظهار نگرانی مقامات ارشد تركیه نیز شد.

وبسایت خبری( National Public Radio) با بیان این كه تكذیب این خبر هم چیزی از اهمیت آن كم نمی كند و خطر آن باقی خواهد ماند نوشت، مارك پری كه اولین بار این موضوع را فاش ساخت اعتقاد دارد تنها چیزی كه باعث ارتباط آذربایجان و اسرائیل می شود نفت است و در عوض آذربایجان تجهیزات نظامی، بستنی و تلفن همراه و ... می خرد.

روزنامه معروف بریتانیایی گاردین نیز اسرائیل و آذربایجان را متحدانی نامناسب خواند و نوشت: در ادامه بمب های خبری كه اسرائیل در دشمنی خود علیه ایران رو می كند اسرائیل در توافق با متحد خود در قفقاز اجازه استفاده از این پایگاه را داده است.

به نوشته این روزنامه، یكی از كارشناسان اسرائیلی در این مورد اعتقاد دارد كه اگر آذربایجان می خواهد خود را تقویت كند بهتر است خود را در برابر ارمنستان تقویت كند زیرا این كشور حدود 20 درصد از خاك آذربایجان را در اختیار دارد. ضمن اینكه در صورت بروز تنش میان اسرائیل و ایران، اولین كشوری كه در این حالت ضرر خواهد كرد آذربایجان خواهد بود لذا این كشور باید به نحوی مانع از حمله به ایران شود زیرا در دسترس ایران خواهد بود.

به نظر این روزنامه، آذربایجان كشوری است كه نیازمند امنیت انرژی و نفت است و تنها از صلح در منطقه سود می برد.

اعتراض های وسیع مردمی نسبت به رویكرد دولت جمهوری آذربایجان هم در سیاست خارجی و هم نسبت به ممنوعیت شعائر اسلامی نشان می دهد كه افكار عمومی این كشور به مانعی مهم دربرابر رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

پژوهش**9130**9123