۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۹:۱۷
کد خبر: 80121547
T T
۰ نفر
آمريكا دومين كشتي گارد ساحلي خود را در اختيار فيليپين قرار مي دهد

كوالالامپور - آمريكا دومين كشتي گارد ساحلي ساخت خود را تا پايان ماه جاري به فيليپين تحويل مي دهد تا اين كشور حضور خود در درياي چين جنوبي را تقويت كند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه خبر آسیا، 'آلكساندر پاما' معاون نیروی دریایی فیلیپین روز چهارشنبه گفت: این كشتی به همراه دیگر كشتی آمریكایی موسوم به همیلتون برای تامین امنیت مرزهای آبی فیلیپین و حضور در دریای چین جنوبی بكار گرفته خواهد شد.

وی تصریح كرد: دولت فیلیپین برای در اختیار گرفتن این كشتی كه پیشتر در خدمت نیروهای نظامی آمریكایی مستقر در این كشور بوده است، حدود 10 میلیون دلار پرداخته است.

این مقام نیروی دریایی فیلیپین در عین حال گفت: آمریكایی ها با درخواست دولت فیلیپین برای نگه داشتن تجهیزات حیاتی نظامی از جمله رادارهای پیشرفته بر روی این كشتی پش از تحویل آن به فیلیپین خودداری كرده اند.

فیلیپین بر سر مالكیت بر بخشی از دریای جنوبی چین با پكن اختلاف دارد و همواره خواستار حمایت آمریكا از این كشور در این مناقشه است.

لوئل اگوس فرمانده منطقه شمالی ارتش فیلیپین نیز چندی پیش با اشاره به افزایش تنش بین دو كشور با حضور كشتی های چینی در آبهای ساحلی فیلیپن و ناتوانی فیلیپین در برخورد با ماهیگیران چینی، گفته بود كه فیلیپین تنها دو كشتی گارد ساحلی دارد كه هیچ اقدامی نمی توانند در برابر ماهیگیران چینی انجام دهند.

اختلافات مرزی چین و فیلیپین هر از چندی با بروز مناقشه های كوچكی در دریای جنوب چین و یا اظهارات تحریك كننده مقامات هر یك از دو طرف سرباز می كند.

تنش اخیر بین دو كشور زمانی روی داد كه دو كشتی گشت ساحلی چینی مانع از عملیات ناو جنگی فیلیپینی برای دستگیری ماهیگیران چینی در آب های مورد مناقشه در دریای جنوب چین شدند. فیلیپین مدعی بود این ماهیگیران به آبهای قلمروی این كشور وارد شدند اما چین كه دریای جنوب چین را جزو قلمرو خود می داند با رد این ادعا و اولتیماتوم به فیلیپین نشان داد كه بر سر موضوع حق حاكمیت خود بر این آبها كاملا جدی است.

اگرچه دو طرف تلاش كردند تا مانع از بالاگرفتن بیشتر تنش شوند اما رویارویی اخیر یكی از مهمترین برخوردهای اخیر چین و فیلیپین بوده است كه می تواند آتش اختلافات دو كشور را شعله ور كند. از سویی آمریكا نیز به منظور كاهش نفوذ چین در منطقه همواره از این گونه تنش ها استقبال كرده و به تازگی توافق نامه ای را با فیلیپین به امضاء رسانده كه نیروهای آمریكایی بر خلاف قانون اساسی فیلیپین در این كشور مستقر شوند.

آساق**335