۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 80122404
T T
۰ نفر
هيات تركيه بر جلوگيري از افزايش شن هاي روان در منطقه بورالان ماكو تاكيد كرد

اروميه - مسوولان منابع طبيعي كشور تركيه در بازديد از مراتع منطقه بورالان ماكو بر اجراي طرح مشترك بين ايران و تركيه براي جلوگيري از افزايش شنهاي روان و فرمايش خاك در اين منطقه تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیركل اداره جنگل بانی و امور آب استان قارص تركیه كه سرپرستی هیات ترك را بر عهده دارد روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از منطقه بورالان ماكو گفت: اجرای طرح مشترك بین ایران و تركیه در منطقه بورالان ماكو بسیار ضروری است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مراد دوغان آی با تاكید بر اینكه اجرای این طرح مشترك برای جلوگیری از افزایش شنهای روان و فرسایش خاك در این منطقه اهمیت بسیار دارد اضافه كرد: تنها با همكاری دو كشور می توان مشكل پدیده شنهای روان را با اجرای طرح های پیشگیرانه در این منطقه حل كرد.

وی تعداد دامهای موجود در مراتع منطقه بورالان را بیش از ظرفیت طبیعی دانست و اظهار كرد: مازاد این دامها یكی از عوامل فرسایش خاك و از بین رفتن مراتع در منطقه بورالان است كه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و در صورت مدیریت اصولی می توان این مشكلات را كاهش داد.

مدیركل جنگل بانی استان قارص تركیه گفت: منطقه بورالان یكی از نقاط اكولوژیكی منطقه است كه تاكنون در دامنه های آرارات در خاك تركیه طرحهای پیشگیرانه مهمی در رابطه با جلوگیری از فرسایش خاك و حركت شنهای روان انجام شده و این بازدیدها زمینه انخاذ تدابیر لازم در این زمینه را در دامنه های آرارات فراهم كرد.

منطقه بورالان در شمال آذربایجان غربی و شهرستان ماكو در دامنه قله آرارات كوچك و هم مرز با كشور تركیه قرار گرفته است.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی هم در حاشیه این بازدید این گروه از كارشناسان كشور تركیه از منطقه بورالان ماكو گفت: در این بازدید هفت نفر از كارشناسان جنگل بانی و امور آب كشور تركیه از اقدامات و طرحهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان كه در منطقه بورالان شهرستان ماكو انجام داده است بازدید كردند.

علی پیر مرادی وسعت منطقه بورالان ماكو را بیش از 68 هزار هكتار عنوان كرد.

7128/581/245
۰ نفر