۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۲۵
کد خبر: 80126517
T T
۰ نفر

كشاورزان، مبارزه با آفت 'سن گندم مادري' را جدي بگيرند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۰:۲۵
کد خبر: 80126517
كشاورزان، مبارزه با آفت 'سن گندم مادري' را جدي بگيرند

زنجان - مدير حفظ نباتات جهاد كشاورزي استان زنجان، گفت: با توجه به ورود حشره سن گندم به مرحله تخم ريزي،چند روز بيشتر فرصت براي مبارزه با آفت 'سن گندم مادر' وجود نداشته و كشاورزان بايد مبارزه با اين آفت را جدي بگيرند.

'امید عسگری'، روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: به علت پایان تخم ریزی آفت 'سن گندم' در برخی مناطق استان زنجان و سودمند نبودن سم پاشی در این مرحله،سم پاشی به مرحله ی 'پورگی' این حشرات و پس از خروج از تخم، منتقل می شود.

وی،از سموم 'دسیس' و 'فینیتروتیون' بعنوان سموم پیشنهادی سازمان حفظ نباتات كشور برای مبارزه با آفت 'سن گندم ' نام برد و خاطر نشان كرد: در این مرحله از مبارزه با آفت، سموم 'فینیتریتیون ' با دز یك لیتر در هكتار و 'دسیس' با دز 300 میلی لیتر در هكتار توصیه می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد كشاورزی استان زنجان، سم پاشی در مرحله پس از تخم ریزی آفت 'سن گندم' را بی نتیجه خواند و خاطرنشان كرد: با توجه به بی تاثیر بودن سم بر تخم آفت، پیشنهاد می شود قبل از اقدام به سمپاشی كشاورزان با كارشناسان كشاورزی جهاد كشاورزی شهرستان خود مشاوره كنند تا از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری نمایند.

وی،سرعت عمل را در سمپاشی مناطقی كه دارای آفت 'سن گندم مادری' است مورد تاكید قرار داد و تصریح كرد:چنانچه مبارزه با این آفت در مرحله 'سن مادر' به طور كامل انجام نگردد ،احتمال طغیان آن پس از خروج پوره ها و عدم كنترل آنها،وجود خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، حشره 'سن گندم' در مرحله ای كه هنوز تخم ریزی نكرده است و حفره شكمی آن حاوی تخم می باشد به عنوان 'سن مادر' خوانده می شود.

8155/522