۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۲۶
کد خبر: 80127306
T T
۰ نفر
تبادل و تعامل فرهنگي جزو ميراث معنوي ايران اسلامي است

تهران - معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه جامعه‌اي كه بر مبناي قبول تنوع فرهنگي شكل مي گيرد جامعه اي است عدالت محور كه انسان‌ها در آن در كنار هم عادلانه و شرافتمندانه زندگي مي‌كنند، گفت: تبادل فرهنگي، تعامل فرهنگي و قبول فرهنگ‌ها جزء ميراث معنوي ايران اسلامي است.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ' محمد جعفر محمدزاده ' در اجلاس وزاری فرهنگ و اطلاع رسانی آسیا و اقیانوسیه در كشور بنگلادش افزود :تنوع فرهنگ‌ها موجبات اتحاد را فراهم می‌آورد، اتحادی كه بر پایه و مایه توحید و ایمان به وحدانیت الهی است.

وی افزود :در نگاه الهی و اسلامی همه فرهنگ‌ها به رغم گونه‌گونی قابل احترامند، و این گونه است كه در ایران اسلامی همه ادیان و گروه‌ها اعم از مسیحی، كلیمی و زرتشتی در كنار هم مهربانانه زندگی می‌كنند و هر یك آداب خاصه خود را برای رسیدن به یگانگی حضرت حق ادا می‌كنند.

معاون مطبوعاتی در ادامه سخنان خود با عنوان' تنوع فرهنگی جهان اسلام به وحدت در عین كثرت 'اظهار داشت:در نگاه الهی برقراری صلح و عدالت مقصد و آرمان و آرزوی انسانها است، از این رو باید به وحدت در عین كثرت اندیشید و برای همه فرهنگ‌های منبعت از فطرت‌های پاك انسانی ارزش و اعتبار قائل شد.

محمدزاده افزود :آرمان جامعه اسلامی نیز بر مبنای قبول فرهنگ‌های متنوع بنیان نهاده شده است. گرچه خرده فرهنگ‌ها وجوه افتراق نیز دارند اما با تكیه بر وجوه اشتراك و تأكید بر فطرت الهی می‌توان زمینه‌های وفاق و یكدلی جامعه جهانی را فراهم آورد.

وی اظهار داشت:این گونه است كه مسلمانان جهان به زبان‌های مختلف سخن می‌گویند اما به یگانگی می‌اندیشند. این كثرت رهنمونی به سوی وحدت است، و این حقیقتی یگانه است كه انسان‌ها با زبان‌ها، نژادها و قبیله‌های مختلف در جهانی مشترك زندگی می‌كنند. این تنوع فرهنگی نه تنها موجب فراق نیست كه وصال را نیز در پی می‌آورد و بر مبنای این تنوع است كه غیر مسلمانان در جامعه اسلامیِ عدالت محور با صلح و آرامش زندگی می‌كنند و از حقوق طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه بی‌تردید توسعه فرهنگی در كنار قبول تنوع فرهنگی معنا می‌یابد، گفت : فرهنگ اسلامی زمینه پذیرش همه فرهنگ‌هایی را دارد كه بر مبنای یگانگی و یكدلی شكل گرفته است. فرهنگ اسلامی با اعتقاد و احترام به تنوع فرهنگی به همه فرهنگ‌هایی كه به عدالت، صلح، انسان دوستی و مهربانی می ‌اندیشند دست دوستی می‌دهد.

محمدزاده افزود:تنوع فرهنگی نقطه مقابل انحصار فرهنگی است. فرهنگ انحصارگرا بر آن است تا با حذف و نفی دیگری به اثبات خود بپردازد. جامعه‌ای كه بر مبنای تنوع فرهنگ‌ها بنا نهاده شده است، هیچ نسبت و سنخیتی با انحصار گرایی فرهنگی ندارد.

وی اظهار داشت :جامعه‌ای كه به تنوع فرهنگ اهمیت ندهد، در صدد شكل‌دهی انحصار فرهنگی است تا با دیدی مطلق گرایانه بر همه فرهنگ‌های بشری مسلط شود و منویات مادی خویش را جامه عمل بپوشاند.

به گفته وی ،جامعه‌ای كه به صلح و آزادی و نور و عدالت الهی می‌اندیشد برای همه فرهنگ‌ها احترام قائل است و هیچ‌گاه در صدد یكسان‌سازی فرهنگ‌ها و سنتها، آداب و رسوم بر نمی‌آید.

معاون مطبوعاتی افزود:بی‌شك نظام تنوع‌گرای فرهنگی بر مبنای آگاهی الهی و انسانی شكل می‌گیرد تا حقوق همه انسان‌ها در همه جوامع بشری به یكسان رعایت شود.

محمدزاده تصریح كرد:تنوع و تفاوت‌های فرهنگی همه جوامع به ویژه در جامعه اسلامی از موجبات نشاط و شادمانی اجتماعی است. جامعه زنده و پویا جامعه‌ای است كه بر مبنای این تفاوت‌ها حركت می‌كند.

وی افزود:دین اسلام از آن رو دین رحمت و گشایش است كه هیچ‌گاه در صدد حذف و یكسان‌سازی فرهنگی بر نیامده است، بلكه هدف اصلی آن تعامل و تبادل فرهنگ‌ها برای رسیدن به جهانی بر پایه صلح‘ عدالت ‘ انسانیت و توحید است.

معاون مطبوعاتی اظهار داشت :ما به همة فرهنگ‌ها احترام می‌گذاریم و گونه‌گونی را راه رسیدن به یگانگی می‌دانیم. این نوعی وحدت، عین كثرت است كه در عین تنوع به یگانگی و وحدانیت می‌اندیشیم. رسیدن از كثرت به وحدت راهی است. برای دستیابی به صلح و عدالت و مهرورزی.

وی گفت : امیدوارم در عصر انتظار برای حاكمیت انسان صالح هدایت‌گر همه امتها، با احترام به همه فرهنگ‌ها به همدلی و یگانگی و یكتایی بیندیشیم كه راه رستگاری همه انسانها فراهم گردد.

اجتمام**1313**1580
۰ نفر