۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 80129469
T T
۰ نفر
بقاياي شهر هخامنشي از تپه تاريخي  مانه و سملقان سربرآورد

بجنورد - كارشناس ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي از كشف بقاياي يك شهر تاريخي هخامنشي در تپه باستاني 'ريبا' در شهرستان مانه وسملقان خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره كل، 'محمدجواد جعفری' روز شنبه گفت: اجرای عملیات لایه‌نگاری و تعیین عرصه و حریم تپه باستانی ریبا منجر به كشف محل بزرگ استقرار مربوط به دوران هخامنشی در این محل شد.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه ریبا افزود: بر اساس مدارك باستان شناسی وسعت این شهر بیش از 110 هكتار به مركزیت تپه های 'ریوی' الف و ب بوده است.

جعفری گفت: مدارك به دست آمده نشان می دهد كه این محوطه از عصر آهن در سه هزار سال قبل تا دوران اسلامی میانه در 800 سال قبل همواره مورد استقرار مردم منطقه بوده است.

وی افزود: شكوفاترین و پررونق ترین دورانی كه محوطه به گستردگی یك شهر بوده مربوط به دوران هخامنشی در دو هزار و 500 سال قبل است كه اهمیت علمی و فرهنگی آن در منطقه شمال شرق ایران منحصر به فرد است.

وی گفت: محوطه تاریخی ریوی تنها مقر شناسایی شده وسیع از دوران هخامنشی در منطقه شمال خراسان است كه ادامه مطالعات باستان شناسی زمینه را برای شناخت بیشتر این شهر تاریخی و ایجاد بسترهای مناسب صنعت گردشگری در خراسان شمالی فراهم می كند.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه ریبا با اشاره به وسعت دو تپه موجود و تخریب های انسانی افزود: بر اساس كاوش های باستان شناسی، در این تپه قلعه ای مستحكم از دوران هخامنشی و اشكانی قرار دارد كه مركز حاكم نشین این شهر بوده است.

وی اظهار داشت: تپه ریوی 'ب' با ارتفاع هفت متر و مساحت سه هزار و 346 متر مربع در بخش شمالی محوطه قرار گرفته كه متاسفانه شدت تخریب انسانی حدود نیمی از این تپه را از بین برده است.

جعفری گفت: با وجود اهمیت علمی و فرهنگی محدوده یاد شده، محوطه تاریخی ریوی دچار تهدید است كه اگر تدابیر مناسبی برای حفاظت از آن اتخاذ نشود این اثر مهم تاریخی در آینده نزدیك تخریب و نابود خواهد شد.

وی مهم ترین عامل تهدید و تخریب محوطه را فعالیت سه كوره آجرپزی بزرگ در بخش های میانی و جنوبی محوطه دانست و افزود: در چند سال گذشته این وضعیت باعث تخریب بیش از 30 درصد محوطه شده و ادامه این روند در آینده به طور قطع اثری از این محوطه برجای نخواهد گذاشت.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مانه و سملقان اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح لایه برداری از تپه ریبا را 120 میلیون ریال ذكر و بیان كرد: این طرح به منظور شناخت بیشتر ادوار تاریخی دشت آشخانه و معرفی آن به عنوان یكی از اركان هویتی مردم این منطقه صورت می گیرد.

'علی داوری' افزود: فعالیت‌های میدانی این طرح تا آخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و علاقه ‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی منطقه می‌توانند از روند این فعالیت‌ها بازدید كنند.

تپه باستانی ریبا در سه كیلومتری غرب شهر آشخانه، یك كیلومتری غرب روستای 'نجف' و 500 متری شمال روستای 'قره مصلی' واقع است كه در سال 1346 با شماره 720 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است. ك/1

7184/626/330
۰ نفر