۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۵۷
کد خبر: 80131259
T T
۰ نفر
سرمايه‌گذاري 9 هزار ميليارد توماني در صنايع خراسان رضوي

تهران - وزير صنعت، معدن و تجارت از سرمايه گذاري 9 هزار ميليارد توماني در صنايع استان خراسان رضوي در دولت‌هاي نهم و دهم خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، 'مهدی غضنفری' افزود: تنها در طول یك سال گذشته حدود یك هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان خراسان رضوی محقق شده است.

وی موقعیت جغرافیایی و استراتژیك این استان را به‌ واسطه قرار گرفتن در كریدورهای اصلی حمل‌ و نقل جاده‌ای ریلی و وجود نیروی انسانی متخصص و كارآمد مهم ارزیابی كرد.

وی افزود: سابقه و پیشینه قوی در صنایع مادر، وجود زیرساخت‌های مناسب و فراهم كردن بستر لازم برای سرمایه‌گذاری،‌ تنوع محصولات تولیدی و منحصر به فرد بودن برخی از آنها در كشور، توانمندی بالا برای تولید دام سنگین، سنگ‌های تزئینی و گل و گیاه از مهم‌ترین توانمندی‌های استان خراسان‌ رضوی به شمار می‌آید.



** رشد 50 درصدی اشتغالزایی

غضنفری گفت: در استان خراسان رضوی طی هفت سال گذشته برای بیش از 90 هزار نفر اشتغال صنعتی و معدنی ایجاد شده است.

وی كه همزمان با یكصدمین سفر رییس جمهور و هیات دولت و در ادامه چهارمین دور سفر استانی به خراسان رضوی‌، سخن می گفت با بیان این كه در دولت نهم و دهم (فروردین 84 تا اسفند 90) بالغ بر چهار هزار پروانه بهره‌برداری صنعتی در این استان صادر شده است، اظهار كرد: این میزان در مقایسه با دوره مشابه بیش از 87 درصد رشد داشته است.

وی بیشترین سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی را در رشته «سایر محصولات كانی غیرفلزی» همچون سیمان، بتن، شیشه، كاشی و سرامیك، اعلام كرد و افزود: 21 درصد از سرمایه‌گذاری صنعتی كل استان مربوط به این بخش است.

نماینده ویژه رییس جمهوری در سفر به خراسان رضوی در شهرستان نیشابور، تعداد كل واحدهای صنعتی فعال دارای مجوز را نزدیك به پنج هزار و 750 عدد برشمرد و افزود: سایر محصولات كانی غیر فلزی با یك هزار و 770 واحد و سهم 21 درصدی بیشترین تعداد واحدهای صنعتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در مورد طرح‌های در حال اجرای استان خراسان ‌رضوی گفت: حدود سه ‌هزار و 850 طرح‌ با سرمایه‌ بیش از 17 هزار میلیارد تومانی در حال اجراست.

غضنفری بیشترین تعداد طرح‌های در حال اجرا را در رشته «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» با سهم 23 درصدی دانست و تصریح كرد: بیشترین پیش‌بینی سرمایه‌گذاری مربوط به رشته «ساخت فلزات اساسی» با بیش از هفت هزار میلیارد تومان و سهم 40 درصدی از كل طرح‌های در دست اجراست.



** رشد 44 درصدی صادرات خراسان رضوی

غضنفری از رشد 44 درصدی صادرات غیرنفتی در استان خراسان رضوی در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: این استان در طول سال گذشته حدود 8/1 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته، در حالی كه این رقم در سال 89 حدود 2/1 میلیارد دلار بوده است.

اقتصام**3917**1594
۰ نفر