۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۰
کد خبر: 80135811
T T
۰ نفر
گلايه از عدم تامين بموقع علوفه دامداري ها توسط شركت پشتيباني امور دام

تهران - مديركل امور دام وزارت جهاد كشاورزي گفت: وزارت جهاد كشاورزي به خاطر عدم تامين به موقع علوفه مورد نياز دامداري ها، از عملكرد سال گذشته شركت پشتيباني امور دام وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت گله مند است.

'امیر مفتخری كاشانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: با توجه به عدم خرید به موقع علوفه دامی و ذخیره سازی آن توسط شركت پشتیبانی امور دام، سال گذشته واحدهای دامداری با مشكل تامین علوفه و افزایش قمیت این محصول در بازار تولید كنندگان را در تولید شیرخام و گوشت قرمز با مشكل مواجه كرده است.

وی اظهارداشت: در بحث حمایت از تولید ملی، به تازگی دولت به پرداخت یارانه ای برای خرید علوفه اقدام كرده است تا با كاهش قیمت علوفه به تبع آن قیمت شیر نیز كاهش یابد، اما این این اقدام دولت دیرهنگام صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شركت پشتیبانی امور دام سال گذشته به وظیفه قانونی خود درخصوص تنظیم بازار، تامین علوفه دامی، خرید تضمینی شیر و گوشت قرمز به درستی عمل نكرده، درصورتی كه سال گذشته با خرید به موقع تضمینی شیر و گوشت قرمز می توانست تولید كشور از وضعیت مطلوبی برخوردار شود.

مدیركل امور دام وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: این در حالی است كه تا چندی پیش شركت پشتیبانی امور دام وظیفه خود را به عنوان مسئول تنظیم بازار، تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری كشور و خرید تضمینی محصولات كشاورزی قبول نداشت و معتقد بود وظیفه توزیع و نظارت را برعهده دارد، بنابراین تمام كاستی ها و عدم حمایت از تولید ملی از سوی دستگاه های ذیربط باعث شده تا تمام كاسه و كوزه ها بر سر وزرات جهاد كشاورزی شكسته شود.

وی افزود: براساس قانون و اساسنامه شركت پشتیبانی امور دام باید با خرید به موقع علوفه دامی و در اختیار گذاشتن آن به واحدهای دامداری از ایجاد مشكل برای دامداری ها جلوگیری كند، در حالی كه این اتفاق نیفتاد و دامداران ما سال گذشته با مشكل تامین علوفه مواجه شدند.

مفتخری كاشانی گفت: با افزایش قیمت علوفه دامی، دامداران مجبور به كاهش مصرف علوفه به كاهش سرانه تولید شیر مبادرت كرده اند یعنی واحدهای دامی با كاهش مصرف علوفه تولید شیر خود را از 40 كیلوگرم به 20 تا 25 كیلوگرم كاهش داده اند تا بتوانند از شرایط بحرانی عبور كنند.

وی تاكید كرد: هم اكنون جمعیت دامی كشور از شرایط استاندارد برخوردار است و در واقع دامی از چرخه تولید حذف نشده بلكه دام از واحدهای دامداری به دامپروری ( واحدهای دورگ گیری) نیمه صنعتی منتقل شده، و بیشتر از آنكه دام روانه كشتارگاه ها شود عملیات جابجایی صورت گرفته است.

این مقام مسئول گفت: اگر دام ها راهی كشتارگاه ها شده اند، پس ایجاد تعداد قابل توجهی واحد دامی و جابجایی 18 هزار راس دام چگونه صورت گرفته است.

مدیركل امور دام وزارت جهاد كشاورزی تاكید كرد: در صورت ادامه روند افزایش قیمت علوفه و كمبود این محصول در بازار، به طور حتم در آینده نه چندان دور واحدهای دامی گاوهایی را كه شیر كم تولید می كنند و نگهداری آنان به صرفه نیست را روانه كشتارگاه ها می كنند كه این امر برای تولید كشور مخاطره امیز است.

وی با اشاره به اینكه تامین علوفه حدود 75 درصد هزینه های تمام شده دامداری ها را به خود اختصاص می دهد، افزود: در بحث تنطیم بازار، هزینه های تمام شده تولید شیر كه بخش عمده آن را تامین علوفه در بر می گیرد، لحاظ نشده و قیمت شیر را ثابت نگه داشته اند كه همین امر مشكلاتی را برای دامداران ایجاد كرده است.

وی درخصوص قیمت خرید تضمینی شیرخام نیز گفت: دولت به دنبال ارایه علوفه دامی با قیمت سال گذشته است تا بتواند علوفه دامی مورد نیاز واحدهای دامی را با قیمت سال گذشته به دامداران ارایه دهد بنابراین با شرط قیمت سال گذشته علوفه دامی تعیین قیمت 630 تومان برای خرید تضمینی شیر منطقی است.

این مسئول ادامه داد: اما با توجه به شرایط كنونی و افزایش قیمت علوفه و هزینه های تمام شده تولید قیمت خرید تضمینی شیر باید حدود 800 تومان براورد می شد و تعیین مبلغ 630 تومان عملكردی غیركارشناسی به شمار می رود.

مفتخری كاشانی اظهارداشت: هم اكنون شركت پشتیبانی امور دام مدعی است كه علوفه دامی مورد نیاز كشور را خریداری و تامین كرده است، اما باید علوفه مورد نیاز دامداران در اختیارشان قرار بگیرد تا افزایش تولید و كاهش قیمت ها محقق شود.

وی تصریح كرد: علی رغم كمك های خوب دولت طی سال گذشته همچون ارایه مبلغ 100 میلیارد تومان برای خرید علوفه دامی، بخشودگی جرایم بانكی دامداران، تسهیلات چند هزار میلیاردی با كارمزد چهار درصدی برای احداث واحدهای جدید دامی همچنان واحدهای دامی با مشكل تامین علوفه مواجه هستند.



**عدم خرید تضمینی گوشت قرمز تولید را با مشكل مواجه كرده است

مدیركل امور دام وزارت جهاد كشاورزی گفت: طی چند سال گذشته شركت خرید تضمینی امور دام هیچگونه خرید تضمینی در این خصوص انجام نداده است كه عدم حمایت از تولید این محصول باعث لطمه به تولید گوشت قرمز می شود.

وی با بیان اینكه عمده نیاز تولید گوشت قرمز همانند شیر خام تامین علوفه دامی است افزود: در بحث حمایت از تولید، باید دستگاه های ذیربط در تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامی با قیمت مناسب، اعلام میزان خرید تضمینی و كنترل واردات گوشت قرمز اقدام كند.



**تاكنون مجوزی برای واردات شیرخشك صادر نشده است

مفتخری كاشانی درباره واردات شیر خشك و گوشت قرمز گفت: براساس قانون باید مجوز واردات شیرخشك از طریق وزارت جهاد كشاورزی صادر شود و تاكنون هیچ گونه مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

وی ادامه داد: در صورت واردات شیرخشك این امر بدون مجوز وزارت جهاد كشاورزی صورت گرفته و عملی غیرقانونی است و در صورت واردات این محصول در شرایط اقتصادی كنونی، با نابودی تولید و واحدهای دامداری شیری و گوشتی مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینكه سال گذشته حدود 940 هزارتن گوشت قرمز و حدود 10 میلیون تن شیر خام در كشور تولید شده است اظهارداشت: براساس برآوردهای مركز آمار ایران طبق جمعیت دامی موجود كشور، برای سال 91، باید بیش از 10 میلیون تن شیرخام و یك میلیون تن گوشت قرمز تولید شود.

به گفته وی، هم اكنون 8.5 میلیون راس دام سنگین و 75 میلیون راس دام سبك جمعیت دامی كشور را تشكیل می دهند.

اقتصام**9186**1319
۰ نفر