۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۵۰
کد خبر: 80139185
T T
۰ نفر
تجمع اعتراضي بحريني هاي مقيم لندن در مقابل سفارت بحرين در انگليس

لندن - دهها نفر از بحريني هاي مقيم لندن روز جمعه با برگزاري يك تجمع اعتراضي در مقابل سفارت بحرين در انگليس، جنايات رژيم آل خليفه را محكوم كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تجمع همزمان با سفر 'شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه' پادشاه بحرین به لندن برای شركت در جشن های سالگرد آغاز سلطنت ملكه انگلیس، برگزار شد.

شركت كنندگان در این تجمع با سردادن شعارهایی علاوه بر محكوم كردن رژیم آل خلیفه، به دولت انگلیس نیز به دلیل دعوت از 'دیكتاتور بحرین' اعتراض كردند.

آنان شعار می دادند: مرگ بر آل خلیفه، مرگ بر حمد، مردم انگلیس به دیكتاتورها خوشامد نمی گویند، ما خواستار اخراج دیكتاتور بحرین از انگلیس هستیم، بحرین را آزاد كنید و ...

تظاهركنندگان همچنین پرچم های بحرین و عكس هایی از كشته شدگان معترض بحرینی و زندانیان سیاسی آن كشور در داشتند و پلاكاردهایی را با خود حمل می كردند كه بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: بحرین آزاد، دیكتاتور باید برود، اشغال بحرین توسط عربستان سعودی را محكوم می كنیم، زندانیان سیاسی را آزاد كنید، به حمایت از ناقضان حقوق بشر پایان دهید و ...

همزمان با برگزاری این تجمع اعتراضی، شیخ حمد به همراه جمع دیگری از شاهان و دیكتاتورهای منطقه خاورمیانه در كاخ ویندزور واقع در حومه غربی شهر لندن مهمان رسمی الیزابت دوم ملكه انگلیس بود.

حضور دیكتاتورهایی نظیر شیخ حمد در مهمانی ملكه انگلیس اعتراضات زیادی را در میان فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر برانگیخته است به گونه ای كه رسانه های اصلی انگلیس نیز این مهمانی را جنجالی توصیف كرده اند.

چند تن از شخصیت های مخالف رژیم بحرین و فعالان حقوق بشری كه در تجمع امروز در مقابل سفارت بحرین حضور داشتند طی سخنانی گوشه هایی از جنایات رژیم آل خلیفه را تشریح كردند و خواستار پایان حمایت دولت های غربی از آن رژیم شدند.

سخنرانان همچنین حضور نیروهای نظامی عربستان سعودی در بحرین را محكوم كردند و تاكید نمودند كه رژیم بحرین بدون حمایت دولت های خارجی و بویژه بدون حضور نظامیان سعودی قادر به ادامه روند سركوب و شكنجه نیست و این مداخلات باید در راستای منافع مردم بحرین فورا پایان یابد.

تدابیر امنیتی در اطراف سفارت بحرین در لندن به میزان قابل توجهی تشدید شده بود و تعداد زیادی مامور پلیس در مقابل سفارت و خیابان های منتهی به آن حضور داشتند.

ماه گذشته و در آستانه برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1 در منامه، دو تن از جوانان بحرینی مقیم انگلیس خود را به بالای پشت بام سفارت بحرین در لندن رسانده بودند تا اعتراض خود را به نقض حقوق بشر در بحرین اعلام كنند.

این جوانان بحرینی حدود 24 ساعت در بالای پشت بام سفارت بحرین حضور داشتند و در نهایت توسط پلیس دستگیر شدند.

همچنین هفته گذشته تجمع مشابهی توسط بحرینی های مقیم لندن در مقابل دفتر دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس برگزار شد كه شركت كنندگان به دعوت ملكه این كشور از دیكتاتور بحرین اعتراض كردند.

تعدادی از دیكتاتورهای دعوت شده به انگلیس، قرار است امشب در مهمانی شامی كه به میزبانی پرنس چارلز پسر ملكه و ولیعهد انگلیس در كاخ باكینگهام لندن برگزار می شود، شركت كنند.

گفته می شود پادشاه بحرین در مهمانی شام ولیعهد انگلیس حضور نخواهد داشت ولی همزمان با برگزاری این مهمانی تجمع اعتراضی دیگری در مقابل كاخ باكینگهام برگزار خواهد شد.

تجمع امشب از سوی حامیان دموكراسی در بحرین و سوآزیلند، تشكل ضدسلطنت انگلیس موسوم به 'جمهوری' و چند تشكل مدافع حقوق بشر حمایت شده است.

'پیتر تاچل' یكی از فعالان مدنی انگلیس درباره حضور دیكتاتورها در مراسم جشن سالگرد سلطنت ملكه انگلیس، گفت: دعوت از این دیكتاتورها تعجب آور است و نشان می دهد كه ملكه انگلیس قضاوت درستی در مورد مسائل مهم بین المللی و حقوق بشری ندارد.

وی افزود: حضور این افراد در انگلیس به دعوت ملكه، حكایت از این دارد كه خاندان سلطنتی حتی به ارزش های حقوق بشری مردم انگلیس هم اهمیت نمی دهند.

آقای تاچل اظهارداشت: دعوت از مستبدانی كه دست شان به خون مردم آلوده است، باعث ننگ خانواده سلطنتی انگلیس است و جشن های شصتمین سالگرد آغاز سلطنت ملكه را نیز لكه دار می كند.

'این دعوت ها همچنین ضربه ای به مبارزان دموكراسی خواه و زندانیان سیاسی است كه در دست این رژیم های سلطنتی تمامیت خواه گرفتار هستند.'

دكتر 'سعید شهابی' سخنگوی جنبش آزادیبخش بحرین در انگلیس به ایرنا گفت: ما دعوت 'شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه' به جشن های سالگرد سلطنت ملكه را توهین آمیز و ظالمانه می دانیم... شیخ حمد یك دیكتاتور فساد است كه در راس یك نظام مستبد قرار دارد، نظامی كه مردم خود را به دلیل اعتراض مسالمت آمیز می كشد و در زندان ها شكنجه می كند.

این شخصیت بحرینی اظهارداشت: دعوت دیكتاتور بحرین به انگلیس نادیده گرفتن جنایات او علیه مردم است و مردم بحرین و فعالان حقوق بشری این دعوت را جایزه ای برای جنایتكاران تلقی خواهند كرد.

وی افزود: در حال حاضر صدها نفر از معترضان و شخصیت های سیاسی مخالف از جمله تعدادی از برجسته ترین مدافعان حقوق بشر بحرین در زندان های رژیم آل خلیفه به سر می برند و تعدادی از آنها نیز ماهها است كه دست به اعتصاب غذا زده اند.

دكتر شهابی گفت: رژیم بحرین مانع از سفر نمایندگان سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر و خبرنگاران مستقل به آن كشور می شود تا اطلاعات مربوط به وضعیت اسفناك حقوق بشر بحرین به خارج درز نكند.

وی اعلام كرد: اعتراضات مردم بحرین به رغم سركوب های گسترده همچنان ادامه دارد و هر روز و هرشب تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف كشور برگزار می شود.

وی با انتقاد از برخورد تبعیض آمیز و دوگانه دولت های غربی با اعتراضات مردم بحرین اظهارداشت: متاسفانه كشورهای غربی به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی خود و همچنین روابط نزدیك شان با رژیم آل خلیفه، اعتراضات دموكراسی خواهانه مردم بحرین را نادیده گرفته اند.

جشن های شصتمین سالگرد آغاز سلطنت ملكه انگلیس از هفته جاری آغاز شده است ولی اوج این جشن ها در اوایل ماه ژوئن(اواسط خرداد) خواهد بود.

در پی بالاگرفتن اعتراضات نسبت به حضور دیكتاتورها بویژه پادشاه بحرین در لندن، یك سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز جمعه گفت: ما گفت و گوهای صریح و جامعی در مورد موضوعات مختلف با مقامات بحرینی داریم و همواره آنان را به انجام اصلاحات سیاسی ترغیب می كنیم.

وی افزود: ما در مورد وضعیت حقوق بشر هم از اصلاحات جاری در بحرین حمایت می كنیم و خواهان این هستیم كه پیشنهادات ارائه شده از سوی كمیسیون تحقیق حوادث بحرین كه سال گذشته تشكیل شد، با سرعت اجرا شود و ناقضان حقوق بشر به پای میز محاكمه كشیده شوند.

در همین حال 'دنیس مك شین' معاون سابق وزارت خارجه انگلیس از حزب كارگر از وضعیت حقوق بشر در بحرین انتقاد كرد و گفت: مردم در كشورهای عربی باید اجازه داشته باشند سرنوشت خود را آزادانه تعیین كنند و بدون هراس از دستگیری، شكنجه و قتل، حرف خود را بزنند.

وی افزود: ما سال های طولانی چشمان خود را به روی سركوب رژیم های دیكتاتور در جهان عرب بسته بودیم... وزارت خارجه انگلیس باید از وجهه ملكه حفاظت كند نه اینكه او را در كنار دیكتاتورها قرار دهد.

علاوه بر حضور 'شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه' دیكتاتور بحرین، تعداد دیگری از مقامات سلطنتی از كشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات، قطر، كویت، برونئی، سوآزیلند و ... در جشن های ویژه شصتمین سالگرد آغاز سلطنت الیزابت دوم، شركت كرده اند.

اروپام**345
۰ نفر