۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۴۱
کد خبر: 80142028
T T
۰ نفر

آلمان بر سر دوراهي تامين انرژي

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۴۱
کد خبر: 80142028
آلمان بر سر دوراهي تامين انرژي

تهران- دولت آلمان كه پيش تر اعلام كرده است، تمامي نيروگاه هاي هسته اي اين كشور تا سال 2022 ميلادي از مدار خارج و خاموش خواهند شد، اكنون بر سر دوراهي تامين انرژي قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احزاب ائتلافی دولت آلمان 29 مه سال 2011 و در پی حادثه هسته ای فوكوشیما در ژاپن توافق كردند، 17 نیروگاه هسته ای این كشور حداكثر تا سال 2022 خاموش شود.

براساس این طرح دولت آنگلا مركل موظف شده است، منابع دیگری را برای تامین انرژی، جایگزین نیروگاه های هسته ای این كشور كند.

اینك دولت آلمان در بازه زمانی مورد نظر با دو طرح عمده یعنی احداث نیروگاه های گازی یا پایه زغال سنگ روبرو است.

در این میان، نكته حایز اهمیت تفاوت عمده بین نیروگاه های گازی و زغالی سنگی است كه انتخاب را برای دولت آلمان دشوار كرده است.

هرچند نیروگاه های زغال سنگ به خاطر ارزان بودن ماده سوختی نسبت به گاز به مراتب صرفه بیشتری دارند ولی آلایندگی بسیار زیاد محیط زیستی را سبب می شوند.

با خاموش شدن 17 راكتور هسته ای آلمان این كشور 12 هزار و 696 مگاوات برق را از دست خواهد داد كه برای جایگزین كردن آن باید راه چاره ای بیاندیشد.

از سوی دیگر آلمان متعهد شده است كه تا سال 2020 40 درصد نیز از تولید گازهای گلخانه ای خود بكاهد.

همچنین براساس برآوردها، تهیه یك 'مگاوات ساعت' انرژی الكتریكی از زغال سنگ 16 یورو هزینه دارد كه به مراتب ارزانتر از تهیه این میزان برق از انرژی گاز است.

برآوردها نشان می دهد كه احداث یك نیروگاه زغالی سنگی چهار برابر كم هزینه تر از یك نیروگاه گازی است.

این در حالی است كه بهای گاز در جهان در حال افزایش است و تامین مستمر آن در كنار هزینه های هنگفت، متضمن الزامات دیگری برای آلمان خواهد بود.

اینگونه محدودیت ها موجب شده است كه دولت آلمان پس از تصمیم برای خاموش كردن نیروگاه های هسته ای و در مسیر احداث نیروگاه های جدید با یك تنگنای جدی مواجه شود.

دولت آلمان در پی بروز بحران های مالی، نیروگاه های زغال سنگی را به خاطر هزینه های پایین آن ترجیح می دهد و از سوی دیگر با آلایندگی بسیار زیاد آن مواجه است.

همچنین اگر این كشور به احداث نیروگاه های گازی مبادرت كند در آن صورت علاوه بر صرف هزینه های بسیار زیاد، به دریافت تضمین های محكمی برای تامین مستمر گاز نیاز خواهد داشت.

مترجمام 1583**1516
۰ نفر