۲ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۵۷
کد خبر: 80145371
T T
۰ نفر
كمبود يد و ازدواج هاي فاميلي ازعوامل موثر در بروز بيماري كم كاري مادرزادي تيروئيد است

شيراز- كارشناس مسوول بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي فسا گفت : علت اصلي بروز بيماري كم كاري مادرزادي تيروئيد ناشناخته است اما كمبود يد و ازدواج هاي فاميلي از عوامل مؤثر به شمار مي روند .

به گزارش ایرنا،فهیمه راستباف افزود:ازعلائم وعوارض بیماری كم كاری مادرزادی تیروئیدمی توان به یرقان(زردی)، كاهش فعالیت های نوزاد ، كبودی انگشتان دست و پا ، عقب ماندگی ذهنی ، كوتاهی قد وكاهش شنوایی اشاره كرد.

راستباف گفت: خوشبختانه این بیماری قابل كنترل و پیشگیری است و این نقطه بسیار روشنی در سیر این اختلال ناتوان كننده است .

به گفته او همه نوزادان در بدو تولد قطره هایی از خون خود را اهدا می كنند تا صدها دوست بیمارشان كه به كم كاری تیروئید مبتلا هستند نیز در شادی سلامت ذهنی آنها سهیم باشند و با تشخیص و درمان به موقع بتوانند از ضریب هوشی طبیعی برخوردار گردند .

این كارشناس گفت : معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی فسا در راستای برنامه كشوری كم كاری تیروئید نوزادان از سال 1385 این برنامه را در برنامه های نظام سلامت خود ادغام نموده است.

وی اضافه كرد : همچنین برای تشخیص زودرس و به موقع دیگر بیماری های متابولیك مادرزادی همچون فنیل كتونوری ( PKU) و G6PDگالاكتوزمی (Gala) نیز نمونه گیری به عمل می آید لذا تمام نوزادان در روزهای 5-3 روز بعد از تولد غربالگری می شوند تا اگر به این بیماری مبتلا هستند با شروع درمان به موقع از عقب ماندگی ذهنی آنها پیشگیری شود .

وی اظهار داشت : واحد بیماری های غیر واگیر حوزه معاونت بهداشت دانشگاه در چند ماه شروع برنامه به پوشش كامل رسیده است و همه نوزادان بیمار تحت پی گیری و مراقبت می باشند و برق شادی چشمان صدها كودكی كه از عقب ماندگی ذهنی ناشی از كم كاری تیروئید جان سالم به در برده اند روشنایی بخش برنامه غربالگری تیروئید نوزادان خواهد بود .ك/1

677 /675