۴ خرداد ۱۳۹۱، ۱۹:۵۳
کد خبر: 80150767
T T
۰ نفر
جنگ رواني و شايعه سلاح نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مصر است

قاهره - دومين روز انتخابات رياست جمهوري مصر شاهد پديده جنگ رواني و شايعه سازي گسترده بين طرفداران نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري عليه يكديگر براي منصرف كردن راي دهندگان از دادن راي به نامزد مورد نظر است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر با شركت 12 نامزد از دیروز چهارشنبه آغاز و ساعت 9 به وقت محلی امروز پایان خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، بزرگترین شایعه ادعای درگذشت فلان نامزد یا انصراف فلانی از شركت در انتخابات به نفع نامزد دیگر و یا مسافرت به خارج از كشور و وقوع تقلب های گسترده در حوزه های انتخاباتی است.

كارشناسان و روانشناسان تاثیر روانی اینگونه شایعات بر رای دهندگان و نتیجه انتخابات را محدود دانسته و تاكید دارند، اكثر رای دهندگان مصری در حال حاضر از آگاهی سیاسی بالایی برخوردار هستند و انتشار چنین شایعاتی تاثیری بر رفتار آنها نخواهد گذاشت.

'یسری عبدالمحسن' استاد روانشناسی دانشكده پزشكی دانشگاه قاهره گفت: تاثیر شایعات بر رای دهندگان محدود است و در نتیجه انتخابات تاثیری نخواهد داشت زیرا، آگاهی سیاسی رای دهندگان مصری در حدی است كه چنین شایعاتی بر او تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: این شایعات ممكن است در جوامع بسیار كوچك تاثیر گذار باشد و باعث تغییر نتیجه انتخابات برای نامزدها شود اما در جامعه مصر كه شمار رای دهندگان بیش از 51 میلیون نفر است تاثیر آن محدود است زیرا كه رسانه های گروهی در دسترس همگان است و رای دهنده مصری برای كسب اطلاعات به منابع گوناگون دسترسی دارد.

عبدالمحسن افزود: شایعات بیشتر روی افراد ساده لوح و دو دل كه در لحظه های آخر رای گیری به حوزه ها مراجعه می كنند تاثیر دارد و شمار آنها اندك است.

از سوی دیگر 'صفوت العالم' استاد اطلاع رسانی دانشگاه قاهره و رییس كمیته ارزیابی اطلاع رسانی انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: طرفداران برخی نامزدها و نمایندگان آنان اقدام به پخش شایعات و اعلام نتایج نظر سنجی های غلط می كنند.

وی افزود: این شایعات موجب تقویت یا ایجاد شك و تردید در باره نامزدهای انتخابات می شود اما اطمینان یا دو دلی رای دهنده نسبت به نامزد مورد نظر یكی از عوامل تاثیرگذار بر شایعه به ویژه هنگام رفتن رای دهندگان به سوی صندوق های رای است .

العالم گفت: نظر سنجی هایی كه در باره نامزدهای انتخابات منتشر می شود از سوی مراكز علمی صورت نگرفته است و نمی توان به آنها اعتماد كرد.

51 میلیون مصری واجد شرایط با حضور در پای صندوق های رای اولین رئیس جمهور این كشور را پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 برای مدت 4 سال آینده انتخاب می كنند.

این اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر است كه سرنوشت آن از پیش تعیین نشده است .

50 ناظر اتحادیه عرب بر روند برگزاری سالم انتخابات در استان‌های مهم و اصلی مصر و شعبه انتخاباتی آنها حضور دارد. 72 ناظر از كشورهای مختلف جهان نیز نظارت بر روند برگزاری انتخابات و نتایج آن را برعهده دارند.

همچنین یك هزار و 400 قاضی مصری ویك هزار و200 ناظر محلی كنترل انتخابات را بر عهده دارند و سه هزار خبرنگار از سراسر جهان آن را پوشش خبری می دهند.

مترجمام **1439**2047**
۰ نفر