'خسرو حسین زاده' سرپرست تیم طراحی این نرمافزار در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این نرم افزار یكی از نرم افزارهای مبتنی بر سیستم تشخیص گفتار پیوسته فارسی است كه برای تشخیص گفتار از پشت تلفن توسعه داده شده است؛ استفاده از نرم افزار تشخیص گفتار تلفنی در موسسات و ادارات علاوه بر تسهیل ارتباط مشتری با آنها، به كاهش هزینه و ارائه بهتر خدمات به مشتریان منجر می شود.
وی گفت: به كمك تبدیل متن به گفتار (متنخوان)، نرم افزار قادر است متون مختلف را به گفتار تبدیل كند كه منجر به انعطافپذیری بسیار بالای سامانه در تغییر دادن متون به جای صداهای از قبل ضبط شده و كاهش هزینههای تولید میشود.
حسین زاده خاطرنشان كرد این سامانه در موارد مختلفی همچون 'منشی خودكار تلفنی مبتنی بر گفتار'، سامانههای تلفن گویا ، سامانههای اطلاعرسانی تلفنی، اطلاعات سازمانی، پزشكی، آموزشی، اخبار، هواشناسی، سامانههای ارتباط با مشتری (CRM)، سامانههای آموزشی، آموزش تلفنی، اطلاعرسانی دانشجویان و دانشآموزان و اولیا ، سامانههای پزشكی و درمان، سامانههای سرگرمی و تفریحی، مسابقات، قرعه كشی، فرمهای تلفنی و نظر سنجیهای تلفنی و رزرواسیون تلفنی (بلیت هواپیما و قطار و سینما و دیگر موارد) كاربرد دارد.
وی امكان شناسایی گوینده از روی صدای تماس گیرنده به عنوان روشی برای تشخیص هویت را از دیگر ویژگی های این سامانه عنوان كرد و افزود: با استفاده از صدای افراد و بدون نیاز به حضور فیزیكی آن ها برای شناسایی هویتشان، این، یكی از بهترین روش های امنیتی در تشخیص هویت است.
حسین زاده اضافه كرد: با بهرهگیری از جستوجوگر كلمات و عبارات در گفتار تلفنی در این سامانه می توان سامانه را به كلمات مشخصی در مكالمه حساس كرد كه در صورت بیان كلمات مشخص شده، سامانه با آن مكالمه رفتار متفاوتی داشته باشد.
وی تسریع ارتباط مشتریان با سیستم تلفنی، كم كردن منوها و راهنماییها، تسهیل ارتباط كاربران با سیستم بویژه افراد مسن و دارای معلولیت، كاهش هزینهها و كم كردن زمان ارتباط كاربران با سیستم، حذف وابستگی سیستم فعلی به قابلیت تن، كمك به امنیت سیستم، حافظهدار بودن گوشیها (نگهداری اطلاعات مهم مثل شماره حساب)، تشخیص هویت از روی صدا، ایجاد رضایت مشتریان و اثرگذاری زیاد روی مشتریان با توجه به جدید و جذاب بودن فناوری را از مزایای این سیستم عنوان كرد.
علمی**9190**
تهران- متخصصان كشور به فناوري طراحي و ساخت نرم افزار تشخيص گفتار مستقل از گوينده دست يافتند كه امكان تشخيص و پاسخگويي تلفني به مشتريان و متقاضيان خدمات موسسات و ادارات را فراهم مي كند.