۲۱ خرداد ۱۳۹۱، ۹:۱۵
کد خبر: 80174905
T T
۰ نفر
كانون هاي گرد و غبار در اصفهان فعال مي شود

اصفهان- رئيس اداره پيش بيني و هشدار سريع هواشناسي اصفهان گفت:از امروز (يكشنبه) به دليل افزايش سرعت وزش باد و فعال شدن كانون هاي گرد و غبار داخلي در اين استان، ديد و كيفيت هوا تا فردا كاهش مي يابد.

'نوید حاج بابایی' روز یكشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:این شرایط در مناطق شرق، شمال، مركز و جنوب اصفهان بیشتر است.

وی اظهار داشت: سرازیر شدن ریزگردها به درون كشور از پنج سال گذشته شروع شده و مشكلات زیست محیطی فراوانی در عرصه های مختلف به همراه داشته است.

وی افزود: نشانه های فراوانی در دست است كه در سال های آینده با كمبود منابع آب و تداوم خشكسالی مشكلات ناشی از ریزگردها افزایش خواهد یافت.

به گفته وی خشكسالی اخیر تنها به كشور ایران محدود نبوده و كشورهای عربی همسایه به ویژه كشور عراق را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

حاج بابایی اضافه كرد: بر این اساس بیشتر نقاط كشور عراق از كانون های گرد و غبار محسوب می شود و عرصه وسیعی از خاك عراق، از خاك پایدار به عناصر شكسته شده و سبك شده تبدیل شده است.

به گفته وی این شرایط به صورتی است كه با وزش باد معمولی به صورت گرد و خاك به راحتی از سطح زمین جدا می شود.

وی خاطرنشان كرد: در سه ماه آینده با توجه به افزایش سرعت وزش باد در عراق و فعال شدن كانون های گرد و خاك به ویژه در مركز و غرب عراق انتظار می رود مناطق غرب و جنوب غرب ایران و در برخی مواقع قسمت های مركزی كشور و استان اصفهان نیز به دفعات زیاد درگیر نفوذ ریزگردها شود كه منجر به كاهش دید افقی و كاهش در كیفیت هوا خواهد شد.

حاج بابایی گفت: نقش كانون های گرد و غبار داخلی به ویژه در شرق كشور و استان اصفهان حایزاهمیت است، ولی فراوانی فعالیت كانون های داخلی نسبت به منابع بیرونی كمتر و جهت انتشار كانون های داخلی محدود به پیرامون منبع تولیدكننده است.

به گفته وی، اداره كل هواشناسی استان اصفهان با توجه به شرح وظایف خود درباره گرد و غبار،ایجاد پایگاه مربوط به گرد و غبار در سطح استان و مطالعه و شناخت الگوهای سینوپتیكی درباره تشكیل گرد و غبار را دستور كار خود در سالجاری قرار داده است.

وی افزود: نصب و راه اندازی گیرنده تصاویر ماهواره های پیشرفته هواشناسی برای مونیتورینگ گرد و غبار و مطالعه و شناخت مدل های موجود در ارتباط با پیش بینی گرد و غبار از دیگر وظایف هواشناسی اصفهان است.

گرد و غبار به ذرات بسیار كوچك و سبك جامد با قطر كمتر از پنج میكرون اطلاق می شود كه در اثر فرسایش بادی و بیابان زایی می تواند توسط باد در مسافت بسیار طولانی جابه جا و انتقال یابد.

ت/7143/1042