۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۵:۲۱
کد خبر: 80183358
T T
۰ نفر
فرايند بخش كشاورزي در گيلان به سمت مهندسي شدن پيش مي رود

رشت - رييس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي گيلان گفت: فرايند بخش هاي كشاورزي در اين استان با واگذاري تصدي گري دولتي به سمت مهندسي شدن پش مي رود.

'اسماعیل آرمون' پنجشنبه در مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان افزود: در دوره انتقال و واگذاری تصدی گری بخش های دولتی به بخش خصوصی در كشور ما ، واگذاری تصدی گری های بخش دولتی به بخش خصوصی به سمت مهندسی شدن در بخش كشاورزی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: 313تشكل عضو سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی در گیلان تشكیل شده و تلاش بر تشكیل و تقویت تشكل های حرفه ای است.

وی خاطرنشان كرد: هرچند در زیرساخت ها و امكانات فقیر هستیم ولی سیاست این سازمان بر آموزش فارغ التحصیلان بخش كشاورزی در جهت ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش كشاورزی می باشد.

آرمون گفت: قانون افزایش بهره وری بخش كشاورزی و منابع طبیعی و نهاده های كشاورزی با نظارت و مجوز این سازمان تشكیل و توزیع خواهدشد.

وی یادآور شد:این سازمان موظف شده متناسب با استعدادها و شرایط بخش كشاورزی و منابع طبیعی هر منطقه و در قالب اعلام سیاست ها و ضوابط حاكمیتی وزارت جهادكشاورزی و سازمان های حاكمیتی تابعه آن، صدور مجوز و نظارت بر تاسیس كلینك ها، مجمتع های درمانی، آزمایشگاه ها ، داروخانه ها ، بیمارستان های دامی ، مراكز تلقیح مصنوعی و مایه كوبی، شركت های مهندسی و خدمات مشاوره ای فنی ، اجرایی و مدیریت مالی و بیمه اقتصادی ، بازرگانی و كشاورزی را انجام دهد.

وی اظهار داشت: مجوزهای دامپروری ، شیلات و كشاورزی به نظام مهندسی هدایت شده و بهینه سازی سوخت بخش كشاورزی را نیز این سازمان انجام می دهد.

آرمون تصریح كرد: براساس آمار مسوولان سازمان جهاد كشاورزی؛ 317هزار بهره بردار باغی و زراعی در استان گیلان وجود دارد كه تاكنون هیچ پروانه بهره برداری برای آنها صادر نشده است.

رییس سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی گیلان یادآور شد: تفاهم نامه ای در قالب دستورالعمل با مسوولان استانی در خصوص صدور بهره برداری زراعی و باغی به امضا رسیده و از سوی استاندار گیلان نیز تایید و ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس این تفاهم نامه صدور پروانه بهره وری از سوی نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان صادر خواهد شد كه بزودی اولین پروانه نیز صادر می شود.

آرمون اظهار داشت: 200نفر از اعضای نظام مهندسی در طرح های صنایع شالیكوبی استان بكارگیری می شوند و 40نفر از مهندسان محیط زیست نیز آموزش دیده اند كه از آنها در كارخانه ها استفاده شود.

وی افزود: 300نفر از مهندسان توسط این سازمان برای پروانه اشتغال رتبه بنده شده اند و به 22هزار و517 نفر روز نیز در سال گذشته آموزش داده شده است.

وی خاطرنشان كرد: هفت هزار و 800 نفر عضو سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان گیلان هستند كه در رشته های كشاورزی ، شیلات و منابع طبیعی تحصیل كرده اند كه 44 نفر از آنها دارای مدرك دكتری ، هفت هزار و 371 نفر دارای مدرك كارشناسی و 385نفر نیز دارای مدرك كارشناسی ارشد هستند.

وی ادامه داد: در واگذاری های تصدی گری ها، دستگاه های دولتی همكاری لازم را ندارند و در كمیته اشتغال و توسعه بخش كشاورزی استان نیز هیچ جایگاهی برای بخش خصوصی و نظام مهندسی در نظر گرفته نشده است.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گیلان خواست كشاورزی استان را كه روزی محور توسعه بشمار می رفت، در اولویت اول توسعه پایدار قرار دهند.

رحمت الله رحمانی مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این جلسه گفت: توسعه استان در همه زمینه وابسته به جنگل است و 70درصد مساحت این استان را جنگل تشكیل می دهد.

وی افزود: 12هزار بهره بردار بخش كشاورزی استان گیلان مربوط به جنگل است كه بصورت سنتی از جنگل ها بهره برداری می كنند.

وی تصریح كرد: 50سال طرح جنگلداری در گیلان اجرا می شود و تقریبا تمام گیلان قابل بهره برداری است.

در این جلسه برخی از اعضای سازمان نظام مهندسی كشاورزی گیلان و فارغ التحصیلان مشكلات پیش رو و بروكراسی اداری را در روند اجرای طرح ها بیان كردند و استاندار گیلان نیز بر حل آنها تاكید كرد.

در این جلسه همچنین از سه تن از اعضای سازمان نظام مهندسی كشاورزی گیلان كه ایده های برتر ارایه داده بودند و دو مدیر بخش دولتی كه همكاری خوبی در اجرای طرح ها با این سازمان داشتند، با تقدیم لوح و هدیه ای قدردانی شد.

مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان روز پنجشنبه با حضور استاندار گیلان ، مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری ، شماری از نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از كارشناسان سازمان جهادكشاورزی و اعضای سازمان نظام مهندسی كشاورزی گیلان در سالن اجتماعات مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.ك/2

619/695