۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 80185242
T T
۰ نفر

24 نفر از بانوان فعال قرآني تجليل مي‌شوند

۲۷ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 80185242
24 نفر از بانوان فعال قرآني تجليل مي‌شوند

تهران - مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: 24 نفر از بانوان فعال قرآني در سومين همايش تجليل از بانوان فعال قرآني كه چهارشنبه - 31 خردادماه - در مركز همايش هاي بين المللي برج ميلاد برگزار مي شود، مورد تقدير قرار مي گيرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'معصومه فرزانه' در نشست خبری روز شنبه اظهار داشت: این بانوان فعال در عرصه هایی چون داوری قرآن، آموزش قرآن، آموزش گسترده عمومی قرآن (روخوانی، روانخوانی)، آموزش تخصصی قرآن در زمینه‌های (شیوه‌های قرائت، تجوید، ترجمه، تفسیر و مفاهیم)، تربیت مربی و مدرس قرآن، برگزاری جلسات دائمی آموزش قرآن، ترجمه قرآن به زبان‌های تخصصی و تفسیر قرآن، برگزیده شده اند.

وی با بیان اینكه تبلیغ و ترویج قرآن و ارایه برنامه‌های تبلیغی قرآنی از دیگر عرصه های مورد داوری برای انتخاب بانوان فعال قرآنی است، افزود: ارایه برنامه‌های نفحات قرآنی اعم از جمع‌خوانی، مدیحه‌سرایی، ابتهال، ارایه برنامه‌های تبلیغی قرآنی در قالب سخنرانی و مشابه آن، مدیریت امور قرآنی، مدیریت موفق یك نهاد یا موسسه‌ قرآنی، مدیریت موفق اجتماعی همراه با توانمندی‌های قابل قبول قرآنی، ارایه برنامه‌ها و سیاست‌های كلان عمومی یا تخصصی قرآن و مدیریت برنامه‌ریزی امور قرآنی از دیگر محورهای انتخابی برگزیدگان این همایش است.

فرزانه ادامه داد: تاسیس كانون‌های دارالقرآن و مهدهای قرآن، انجام فعالیت‌های هنری قرآنی شامل خطاطی كل قرآن، خطاطی آیات منتخب، كتاب و خوشنویسی قرآن، تذهیب و صفحه‌آرایی مصحف، ساخت فیلم، اجرای نمایش و تهیه متن نمایشنامه براساس مفاهیم قرآنی و آفرینش آثار هنری قرآنی از دیگر معیارهای انتخاب بانوان برتر قرآنی به شمار می رود.

دبیر سومین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی خاطرنشان كرد: همچنین، ارایه خدمات نرم‌افزاری و اطلاع‌رسانی قرآنی همچون طراحی و تولید نرم‌افزار، طراحی و راه‌اندازی پایگاه های قرآنی و وبلاگ‌ها، هدایت و مدیریت مطبوعات و نشریات قرآنی و مراكز و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و خبرگزاری‌ها، تالیف و تشكیل خانواده موفق قرآنی نیز به عنوان محورهای انتخاب بانوان برتر در این همایش مدنظر قرار گرفته است.

وی اضافه كرد: علاوه بر این، حافظان و قاریان برجسته با شرایط خاص، برگزیدگان مسابقات كشوری و بین‌المللی، حائزین رتبه در مسابقات سراسری سازمان اوقاف، واقفان موقوفات قرآنی، فعالان علمی فعال قرآنی همچون نفرات برتر در جشنواره‌های علمی معتبر كشور، المپیادهای ملی و بین‌المللی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و آموزش و پرورش كه حافظ یا قاری قرآن نیز هستند در كنار طلاب و دانشجویان برتر قرآنی كه دارای رتبه‌های كشوری یا بین‌المللی هستند در انتخاب بانوی فعال قرآنی ملاك هیات داوران بوده است.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در این همایش حدود دو هزار نفر از مربیان، استادان، داوران و مجموعه های قرآنی حضور خواهند یافت.

فرزانه به اعضای هیات داوران برای انتخاب بانوان فعال قرآنی اشاره كرد و افزود: 'انسیه خزعلی' رییس دانشگاه الزهرا، 'فرزانه نیكوبرش' رییس گروه مشاوران و مشاور سازمان تبلیغات اسلامی، 'پروین سلیحی' مدیر كل امور بانوان صدا و سیما و مشاور رییس سازمان صدا و سیما، 'دلشب' رییس دارالقرآن الكریم استان تهران و 'مسجدی' استاد حوزه و دانشگاه، اعضای هیات داوران این دوره از همایش بودند.

وی به اهداف برگزاری این همایش اشاره كرد و نهادینه كردن دیدگاه ها و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب در خصوص جامعه قرآنی، استفاده از ظرفیت عظیم قرآنی جامعه بانوان در مراكز فرهنگی و قرآنی بقاع متبركه و شناسایی الگوهای جامع برای معرفی بانوان فعال قرآنی به سایر زنان جامعه را از جمله این اهداف برشمرد.

فرزانه ادامه داد: برای ارتقا سطح كیفی این دوره با 40 مركز قرآنی برای معرفی سه نفر از بانوان فعال قرآنی خود مكاتباتی داشتیم كه در نهایت 150 لیست به دبیرخانه همایش ارسال شد.

وی در خصوص ویژگی های این دوره از همایش نیز اظهار داشت: از آنجا كه ممكن است بانوان فعال قرآنی در كشور باشند اما مرتبط با هیچ دستگاه یا سازمانی نباشند از طریق پایگاه ها و فضای مجازی فراخوانی اعلام كردیم تا بانوان فعال برای شركت در این همایش حضور خود را اعلام كنند.

دبیر سومین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی خاطرنشان كرد: همچنین از آنجا كه در بخش پژوهش های تخصصی قرآنی فعالیت بانوان بسیار زیاد است و آثار ارسالی به این بخش از نظر كمی و كیفی بالاست بنا داریم پنج نفر از بانوان فعال پژوهشگر را در قالب همایشی كه همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه (س) برگزار می شود، معرفی كنیم.

فرزانه به دستاوردهای دومین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی سال گذشته اشاره كرد و ادامه داد: برای اینكه نشان دهیم برگزاری این همایش تنها یك فعالیت تبلیغی و ترویجی نیست از نخبگان و استادان حوزه و دانشگاه خواستیم تا در رابطه با نهادینه كردن رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب و ساماندهی فعالیت های قرآنی بانوان مقالاتی ارایه دهند.

وی خاطرنشان كرد: در نهایت از میان مجموعه مقالات ارسالی، هشت مقاله برتر در قالب كتابی با عنوان 'حجاب و الگوهای رفتاری' نوشته 'فائزه عظیم زاده اردبیلی' تدوین و چاپ شد كه قرار است در حاشیه برگزاری سومین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی از این كتاب رونمایی شود.

وی افزود: الگوی روانشناختی عفاف و حجاب زن از منظر آیات و روایات، صله رحم الگوی قرآنی در روابط انسانی و خویشاوندی، الگوی جامع شخصیت زن در قرآن كریم و راهكارهای تجسم عینی قرآنی سبك زندگی با تكیه بر تعاملات قرآنی عنوان برخی از مقالات این كتاب را در بر می گیرد.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همچنین دومین كتاب 'محمد جواد رودگر' با عنوان علوم انسانی با استفاده از رهنمودهای قرآنی ولایت نیز در این همایش رونمایی خواهد شد.

فرزانه خاطرنشان كرد: سال گذشته كارگاهی با حضور بانوان دانشگاه امام صادق (ع) راه اندازی شد كه در قالب این كارگاه دیدگاه های قرآنی رهبر معظم انقلاب استخراج شد كه این كتاب نیز با تدوین 'صدیقه مهدوی كنی' به عنوان یك فرهنگ نامه تا اول ماه مبارك رمضان چاپ شده و در اختیار قرآن پژوهان قرار می گیرد.

بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم با حضور نمایندگانی از 65 كشور جهان از 28 خرداد همزمان با مبعث رسول اكرم (ص) در مركز همایش های بین المللی برج میلاد تهران آغاز شده و دوم تیرماه با معرفی و تقدیر از نفرات برگزیده به كار خود پایان می دهد.

فراهنگ 1883**1588