۳۰ خرداد ۱۳۹۱، ۸:۲۴
کد خبر: 80189065
T T
۰ نفر

روستاي خانك شهرستان تفرش؛ مقصدي براي گردشگري

۳۰ خرداد ۱۳۹۱، ۸:۲۴
کد خبر: 80189065
روستاي خانك شهرستان تفرش؛ مقصدي براي گردشگري

اراك- روستاي خانك شهرستان تفرش با آب و هواي كوهستاني و جاذبه هاي طبيعي گزينه مناسبي براي مسافرات به ويژه در فصل تابستان است.

به گزارش ایرنا، روستای خانك شهرستان تفرش در سفرهای استانی هیات دولت به استان مركزی به عنوان منطقه نمونه گرشگری مصوب شده و مطالعات امكان سنجی آن در دست تهیه است.

این منطقه گردشگری با جاذبه های طبیعی و روستایی از جمله باغ ها، مزارع، رود ها و با اقلیمی كوهستانی و پوشش گیاهی از نوع درختان و گیاهان دارویی در مساحتی به طول 30 هكتار واقع شده است.

رضابه، دم آسیاب، دشت پایین و گورگ از كوچه باغ های دیدنی این روستا هستند كه از سرسبزی و نشاط خاصی برخوردارند.

روستای خانك سالیان گذشته مسیر كاروان هایی بوده كه از تفرش به قصد ساوه و تهران عزیمت می كردند كه نخستین توقفگاه كاروانسرای شاه عباسی، خانك بوده كه هم اكنون در اختیار اوقاف تفرش است.

مرحوم 'آقا شیخ فضل الله قدسی'، 'شیخ محمد قدسی'، 'ملارضا خانكی'، 'ملاحسین خانكی'، 'ملاخانعلی خانكی' و 'ملا عیسی خانكی' از بزرگان روستای خانك بودند كه در منازل خود مكتب خانه داشتند و علوم دینی و قرآن را تدریس می كردند كه پس از پیدایش دبستان و دبیرستان این محل ها تعطیل شدند.

موقعیت كوهپایه ای روستای خانك به روستاییان این اجازه را داده تا در زمین های پست و بلند به كاشتن نهال گردو بپردازند كه مناظری منحصر به فرد ایجاد كرده است.

خانك از معدود روستاهای كشور است كه خزانه گردو (همان محلی كه نهال های زیادی از گردو در آن جا كاشته می شود) دارد كه دو یا سه سال یك بار از هر خزانه در خانك حدود سه هزار تا پنج هزار نهال گردو برداشت می شود.

'گردو'، 'بادام'، 'توت'، 'زردآلو'، 'آلو سبز'، 'سیب' و 'گیلاس' از جمله میوه های این منطقه خوش آب و هوا است و به طور كلی اكثر میوه ها رامی توان در این منطقه پرورش داد.ك/4

7109/559