۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۶:۵۴
کد خبر: 80196171
T T
۰ نفر
گناباد براي  اجراي طرح پزشك خانواده شهري  آماده است

گناباد -سرپرست دانشگاه علوم پزشكي گناباد گفت: بسترهاي لازم براي اجراي طرح پزشك خانواده شهري در اين شهرستان فراهم شده است .

دكتر علیرضا مسلم روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود : كمیته های ستاد اجرایی این طرح از ماه ها قبل فعالیت خود را آغاز كرده ، ثبت نام پزشكان و اطلاع رسانی در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشكی گناباد پایان یافته است .

وی گفت : كلاسهای آموزشی توجیهی این طرح نیز برای گروه های مختلفی از جمله متخصصان ، پزشكان عمومی ، اعضای هیأت علمی و كاركنان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی ، ائمه جماعات و روحانیان و داوطلبان سلامت برگزار شده است.

وی گفت : همچنین ثبت نام از شهروندان گنابادی برای بهره مندی از مزایای طرح پزشك خانواده از اواسط تیرماه آغاز و این طرح به صورت رسمی از اوایل مرداد ماه در این دانشگاه اجرا می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی گناباد، اجرای طرح پزشك خانواده شهری را از مهمترین راهكارهای تحقق عدالت در سلامت و از سیاستهای دولت های نهم و دهم با هدف كاهش هزینه های درمانی مردم عنوان كرد.

وی افزود: هم اكنون 54 درصد هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می شود كه تا پایان برنامه پنجم در سال 94 این رقم باید به 30 درصد كاهش یابد كه طرح پزشك خانواده شهری در این زمینه نقش مهمی برعهده دارد.

دكتر مسلم افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی ، ارتقای سطح سلامت و رضایتمندی از خدمات را از دیگر اهداف برنامه پزشك خانواده برشمرد و افزود: تغییر دیدگاه جامعه نسبت به سطوح خدمات سلامت ، ارائه خدمات عمومی ، تخصصی ، فوق تخصصی و بیمارستانی در جایگاه مناسب و جلوگیری از بروز بیماریهای مزمن و قابل پیشگیری هم از اهداف دیگر این طرح است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی گناباد بیان كرد : با اجرای این طرح هزینه ویزیت و فرانشیز دارو در سطح یك رایگان و در سطوح دو و سه در صورت تشخیص پزشك عمومی و ارجاع به پزشكان متخصص و فوق تخصص 10 درصد خواهد بود و مابقی هزینه ها از طریق بیمه ها پرداخت خواهد شد.

دكتر مسلم با اشاره به اینكه در برنامه پزشك خانواده شهری ، شهروندان در قالب گروهایی 500 تا دو هزار و500 نفری زیر پوشش یك پزشك خانواده قرار می گیرند، گفت : همچنین در این طرح هر 10 هزار نفر جمعیت شهری تحت پوشش خدمات یك تیم سلامت متشكل از پزشك ، پرستار ، ماما و كارشناسان بهداشت محیط خواهند بود.

وی ثبت اطلاعات افراد تحت پوشش پزشك خانواده در پرونده الكترونیك سلامت را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و اظهار داشت: قابل اعتماد بودن اطلاعات سلامت از نظر صحت ، حذف كاغذ و اسناد ، قابلیت های گزارش گیری متنوع ، بازنگری فرآیندهای خدمات و انسجام بین بخشی از اهداف تهیه این پرونده است.

/659/1922