۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 80203169
T T
۰ نفر
كنترل بيماري ها از سياست هاي مهم دامپزشكي است

مديركل دامپزشكي جنوب كرمان، گفت: كنترل و پيشگيري بيماري هاي دامي بويژه بيماري هاي مشترك بين انسان و دام از سياست هاي مهم دامپزشكي است.

'ابراهیم توكلی' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو، افزود: سم پاشی دام ها و اماكن دامی، برگزاری كلاس های آموزشی و نشست های دامپزشكی با مسوولان بهداشت و درمان از جمله راه های پیشگری از این بیماری است.

وی ادامه داد: به همین منظور 90 درصد سم پاشی دام ها و اماكن دامی توسط دامپزشكی در این منطقه انجام می شود كه بسیج دانشجویی نیز در این طرح همكاری می كند.

توكلی، با بیان این كه تب خونریزی ‌دهنده كریمه‌ كنگو یك بیماری ویروسی حاد مشترك بین انسان و دام است، افزود: عامل این بیماری از گروه ویروس ‌هایی است كه توسط بندپایان بویژه كنه ‌ها منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: این بیماری علایم بالینی مشخصی ندارد كه دام‌ها در صورت مبتلا شدن به بیماری تب كریمه‌كنگو به تب خفیف و گذرا دچار می‌شوند.

توكلی، سردرد، درد عضلانی، گلودرد، شكم‌درد، استفراغ خونی و معمولی، اسهال، تهوع، خون دماغ، خونریزی زیر پوست، دستگاه گوارش و خونریزی مغزی را از جمله علایم این بیماری در انسان برشمرد و گفت: گزیده شدن توسط كنه، تماس با خون و مواد آلوده كننده دامی كه دچار عفونت خونی در هفته اول هستند، تماس با خون و ترشحات فرد مبتلا در بیمارستان و تماس با گوشت تازه آلوده از جمله راه‌ های انتقال است.

وی گفت: به منظور آگاه سازی مردم باید در این زمینه اطلاع رسانی لازم در سطح جامعه صورت پذیرد.

مدیركل دامپزشكی جنوب كرمان، قرنطینه، كنترل تردد دام و جلوگیری از عبور و مرور غیرمجاز دام را از جمله راه های پیشگیری از این بیماری برشمرد و بیان كرد: استفاده از لباس، دستكش، چكمه، كلاه و عینك مناسب توسط افرادی كه در دامداری‌ها، قصابی‌ها و كشتارگاه‌های دام فعالیت می‌كنند از دیگر راه‌ های پیشگیری از بیماری است.ك/3

7444/8154/2624