۱۴ تیر ۱۳۹۱، ۷:۳۵
کد خبر: 80213412
T T
۰ نفر
پيوند مغز استخوان از طريق سلولهاي بنيادي در مشهد انجام شد

مشهد- براي نخستين بار در كشور پيوند مغز استخوان از طريق سلولهاي بنيادي بر روي يك كودك در مشهد انجام شد.

دكتر 'علی قاسمی' فوق تخصص هماتولوژی و انكولوژی كودكان دانشگاه علوم پزشكی مشهد این عمل موفقیت آمیز را بر روی كودكی چهار ساله مبتلا به سرطان با درگیری استخوان و مغز استخوان در بیمارستان منتصریه مشهد انجام داد.

وی كه دبیر ستاد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشكی مشهد است، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیوند مغز استخوان هم اكنون در درمان حدود 50 بیماری مانند انواع سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی و بیماریهای مادرزادی نظیر تالاسمی كاربرد دارد.

قاسمی گفت: پیوند مغز استخوان به دو روش 'اتولوگوس' از خود فرد بیمار و پیوند ' آلوژن' از فرد دهنده انجام می شود.

این پزشك فوق تخصص هماتولوژی و انكولوژی كودكان با اشاره به اینكه پیوند مغز استخوان این كودك از خود بیمار و با استفاده از سلولهای بنیادی انجام شد، افزود: استخراج سلولهای بنیادی و تزریق آن به بیمار طی فرآیندی هماهنگ و دقیق انجام می شود.

وی بیان كرد: این كودك مبتلا به سرطان در 25 خرداد ماه امسال، برای پیوند مغز استخوان آماده شد و 40 میلیارد سلول بنیادی در مدت هشت ساعت از طریق خون محیطی از بدن وی استخراج گردید و پس از انجام مراحلی این سلولهای بنیادی در چند روز پیش به بدن وی تزریق شد.

به گفته وی، در انجام پیوند مغز استخوان بر روی این كودك 30 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در گروههای انكولوژی و هماتولوژی، جراحی كودكان، گروه بیهوشی و گروه پرستاری همكاری داشتند.

وی در پایان گفت: دانشگاه علوم پزشكی مشهد دومین مركز دانشگاهی در كشور است كه به توانمندی پیوند مغز استخوان دست یافته است و اكنون نیازی به اعزام بیماران به تهران جهت انجام این پیوند نیست.

7487/659