۱۴ تیر ۱۳۹۱، ۱۶:۰۴
کد خبر: 80214675
T T
۰ نفر
ايران تا 15 سال آينده وارد كننده انرژي از ساير كشورها خواهد بود

مشهد- رييس امور پژوهش و فناوري شركت گاز خراسان رضوي گفت: با روند فعلي مصرف انرژي، ايران تا 15 سال آينده وارد كننده انرژي از ساير كشورها خواهد بود.

ایمان پیش بین روز چهارشنبه در نخستین همایش مبدل های حرارتی صحنه ای در مشهد، افزود: بر طبق آمارهای ارائه شده در خوشبینانه ترین حالت، روند رشد مصرف حامل های انرژی در ایران سالانه 5/5 درصد است.

وی اظهار داشت: مجموع ذخایر نفت و گاز در ایران با روند فعلی مصرف انرژی كاهش یافته و در سال 1405 به نقطه سر به سر می رسد.

وی در ادامه افزود: برخی از كشورها مانند ونزولا و آرژانتین به دلیل عدم مدیریت مصرف انرژی، هم اكنون وارد كننده انرژی هستند درحالی كه این كشورها در گذشته به لحاظ داشتن ذخایر نفت و گاز، جزء 10 كشور اول جهان بوده اند.

وی سهم ایران از مصرف نفت خام در دنیا را 2/2 درصد عنوان كرد و افزود: ایران به لحاظ مصرف نفت خام در بین كشورهای دنیا در ردیف بیستم قرار دارد.

پیش بین با بیان اینكه سهم ایران در مصرف گاز طبیعی 5/4 درصد دنیا است، افزود: ایران سومین كشور مصرف كننده گاز بعد از آمریكا و روسیه است.

وی میزان تولید CO2 را یكی از شاخص های ارزیابی عملكرد انرژی در دنیا عنوان كرد و افزود: بر این اساس در چرخه صنعت هر چقدر بیشتر CO2تولید كنیم ، یعنی صنعت بزرگتری داریم.

وی بیان كرد: این در حالی است كه هم اكنون ایران به ازای هر نفر جمعیت 3/7 تن CO2 تولید می كند و از این بابت 158 میلیارد ریال درآمد ناخالص داخلی كشور است درحالی كه ژاپن با تولید هشت تن CO2 به ازای هر نفر جمعیت، چهار هزار و870 دلار درآمد دارد.

مدیر پژوهش و فناوری شركت گاز خراسان رضوی در ادامه گفت: بدین ترتیب درآمد سرانه هر ایرانی از این بابت دو هزار دلار است اما درآمد سرانه هر ژاپنی 39 هزار دلار می باشد.

وی در ادامه خاطر نشان كرد: بهینه سازی انرژی امروز به عنوان یك فرآیند بهبود مطرح نیست بلكه یك الزام برای كشورهایی مانند ایران است.

7487/659