۱۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۴۵
کد خبر: 80219073
T T
۰ نفر
91 روز تا سه سال حبس در انتظار متخلفين شكار و صيد است

سمنان - مدير كل حفاظت محيط زيست استان سمنان با تبيين موارد قانوني برخورد با متخلفين صيد و شكار گفت: 91 روز تا سه سال حبس در انتظار متخلفين شكار و صيد است.

'حمید ظهرابی' روز یكشنبه افزود: قوانین و مقررات زیست محیطی در مقام عمل به عنوان ضوابطی الزام آور تلقی می شوند كه توسط مقامات صلاحیت دار به عنوان ضوابط معتبر پذیرفته شده و حالت بازدارندگی نیز دارند .

وی گفت: به موجب قوانین و مقررات زیست محیطی (قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون شكار و صید) رعایت نكردن قوانین و مقررات زیست محیطی در موارد گوناگون جنبه مجرمانه دارد و مجرمین، به موجب قوانین و مقررات مربوطه قابل تعقیب، بازخواست و قابل مجازات است.

ظهرابی با تاكید بر ضرورت وجود قوانین و مقررات جامع در زمینه حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: اگر برای تخلفات زیست محیطی خصوصاً شكار غیر مجاز مجازاتی وجود نداشته باشد، بسیاری از افراد، حقوق مردم جامعه را نادیده گرفته و روز به روز بر دامنه تخریب و آلودگی محیط زیست و نابودی انواع گونه های نادر حیات وحش كه سرمایه های ملی و طبیعی تلقی می شوند، افزوده می شود.

وی گفت: قانون گذار در قانون شكار و صید مصوب 16/3/1346 مجازات هایی اعم از جزای نقدی و حبس را پیش بینی كرده كه می توان به مواد 10 الی 13 قانون مذكور اشاره كرد.

وی افزود: قانونگذار در مواد مذكور از قانون شكار و صید، برای متخلفین كه مرتكب جرم شكار و صید می شوند، با توجه به شرایط مطروحه در مواد مذكور، مجازات جزای نقدی از یك میلیون و پانصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال و حبس از 91 روز تا سه سال را پیش بینی كرده است.

وی با قدردانی از مراجع قضائی استان سمنان گفت: اخیراً مراجع قضائی این استان به دلیل افزایش جرایم شكار و صید و سابقه دار بودن برخی متخلفان و نظر به اهمیت حفظ محیط زیست به عنوان میراث ملی، مجازات های سنگینی را برای متخلفان در نظر گرفته و حكم به تحمل حبس از سوی متخلفان صادر می كنند، كه این اقدام باعث كاهش تخلفات شكار و صید به واسطه اعمال قانون بازدارنده و اثرگذار شده است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان صدور احكام حبس از چهار ماه تا دو سال و تحمل مجازات شلاق برای متخلفین سابقه دار كه اقدام به درگیری با مامورین محیط زیست كرده اند را نمونه ای از برخورد قاطع دستگاه قضائی با متخلفین شكار و صید برشمرد.ك/3

599