۱۹ تیر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۶
کد خبر: 80221079
T T
۰ نفر

تهران - خبرگزاري آسوشيتدپرس نوشت: دو تن از نويسندگان يك كتاب تازه انتشار، نوشته اند كه سازمان جاسوسي اسراييل ( موساد) در ترور دستكم چهار دانشمند هسته اي ايران نقش داشته است.

این خبرگزاری روز دوشنبه با اشاره به اظهارات نویسندگان این كتاب كه امروز (دوشنبه) به بازار عرضه می شود نوشته است: اعزام جاسوسان اسراییلی به ایران، بخشی از عملیات خرابكاری تل آویو به منظور توقف برنامه هسته ای این كشور بوده است.

به نوشته این خبرگزاری، 'دن راویو' و ' یوسی ملمن' در كتاب'جاسوسان در مقابل آرماگدون' نوشته اند كه عناصر موساد با استفاده از موتورسیكلت كه روش متداول در عملیات ترور این سازمان است، دستكم چهار نفر از دانشمندان هسته ای ایران را ترور كرده اند.

دكتر مسعود علیمحمدی استاد برجسته فیزیك ایران در 22 دی 1388 (بمبگذاری در خودرو ) ،دكتر مجید شهریاری استاد فیزیك دانشگاه شهید بهشتی در هشتم آذر 1389 ( بمبگذاری در خودرو )

محقق جمهوری اسلامی ایران در سزامی، داریوش رضایی نژاد دانشجوی مقطع دكترای حرفه ای در رشته برق گرایش قدرت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اول مرداد 1390 ( ترور با شلیك گلوله ) ، شهید مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت هسته ای نطنز(انفجار بمب مغناطیسی در خودرو ) در 21 دی 1390 توسط عوامل رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت:از نگاه موساد،این حملات بخشی از مجموعه عملیات منظم در عمق خاك ایران است كه با هدف دور نگه داشتن این كشور از برنامه هسته ای انجام می گیرد.

این گزارش افزود: ایران از مدت ها قبل اسراییل را به دلیل ترور دانشمندان هسته ای این كشور مورد نكوهش قرار داده است. تل آویو در مقابل چنین اتهامی سكوت اختیاركرده اما بر اساس گمانه زنی های رسانه ای اسراییل افرادی را برای انجام چنین ترورهایی به خدمت گرفته است.

راویو گفت: موساد اجازه نمی دهد مسوولیت عملیاتی به این حساسی به فردی خارج از این سازمان سپرده شود. این سازمان ممكن است از مخالفان رژیم ایران برای عملیات های پشتیبانی یا كمك در ترور استفاده كند اما عملیات ترور را عناصر این سازمان انجام می دهند.

به گفته وی،روش مورد استفاده در ترور دانشمندان ایرانی و نیز استفاده از موتور سیكلت، همگی خاص نیروهای آموزش دیده موساد است. این سازمان جز عوامل خود به كسی دیگری برای انجام چنین ترورهایی اعتماد نمی كند.

نویسندگان این كتاب خاطرنشان كردند:عوامل موساد از مسیرهای متعددی وارد ایران و از این كشورخارج می شوند و از منازل امن خود در دوران پیش از انقلاب 57، استفاده می كنند.

ملمن كه از مفسران سرشناس و خبرنگار مسائل امنیتی و نظامی روزنامه ' هاآرتص' تل آویو است، گفته است: اسراییل گمان می كند عملیات ترور در ایجاد اختلال در برنامه هسته ای ایران موفق عمل كرده است. به اعتقاد مقامات تل آویو، این موفقیت نه تنها به دلیل ترور دانشمندان مهم هسته ای، بلكه به دلیل دلسرد كردن دانشمندان دیگر ایرانی برای پیوستن به این برنامه است.

این خبرگزاری به نقل از این دو نویسنده افزوده است: اسراییل به دولت ' باراك اوباما' رئیس جمهور آمریكا گفته كه انتظار دارد واشنگتن با استفاده از توان نظامی، برنامه هسته ای ایران را نابود كند.

مترجمام**9158**1516 مط