۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۹:۳۸
کد خبر: 80225311
T T
۰ نفر
تعداد مراكز كانون پرورش فكري كشور به دو هزار مركز افزايش پيدا مي كند

كرمانشاه - مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور گفت: پيش بيني شده تا پايان برنامه پنجم توسعه، تعداد مراكز كانون در سراسر كشور به دو هزار مركز افزايش يابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید 'صادق رضایی' روز چهار شنبه در نشست با خبرنگاران در فرهنگسرای كودك و نوجوان كرمانشاه افزود: اكنون حدود 855 مركز كانون پرورش فكری در كشور وجود دارد كه تا پایان برنامه پنجم توسعه به بیش از دو برابر ( دو هزار مركز) افزایش پیدا می كند.

وی در ادامه به اشاره به جایگاه كانون پرورش فكری در سطح بین المللی گفت: كانون پرورش فكری از نظر تشكیلات، عملكرد و محتوا در جهان نظیر ندارد زیرا تنها مركز ویژه كودكان و نوجوانان در دنیاست كه كاملا مستقل از نهادهای بزرگسالان فعالیت می كند.

رضایی اظهار داشت: جایگاه بی بدیل كانون پرورش فكری مورد تایید مهمانان و سفرای خارجی است و بر همین اساس همواره در تفاهم نامه هایی كه كشورهای دوست با ایران در بخش فرهنگی منعقد می كنند ارایه الگوی كانون پرورش فكری به كشورهای خارجی بعنوان یكی از بندهای تفاهم نامه است.

وی در ادامه توسعه توامان كمی و كیفی مراكز كانون را بعنوان یكی از مهمترین برنامه ها یادآور شد و افزود: كانون پرورش فكری تعامل خوبی با آموزش و پروش دارد و مطابق با تحول بنیادین آموزش و پرورش و در جهت نیاز روز دانش آموزان حدود 40 فعالیت را در بخش های ادبی، هنری، فرهنگی و مذهبی به كودكان و نوجوانان ارایه می كند.

مدیر عامل كانون كشور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه كانون پرورش فكری در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی چه فعالیت هایی در عرصه كودك و نوجوان انجام می دهد، گفت: تمام اقدامات كانون در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

رضایی خاطر نشان كرد: كانون در قالب قصه ها و رمانها، الگوهای معاصر و افسانه های ملی را برای كودكان و نوجوانان مطرح می كند و انصافا مربیان در این بخش با جدیت فعالیت می كنند اما در بین دستگاهها و نهادهای فرهنگی باید هماهنگی و وحدت در ارایه آموزشها وجود داشته باشد كه متاسفانه اكنون این هماهنگی وجود ندارد و علت اینكه كودكان و نوجوانان ما به قهرمانان فیلم ها و بازی های خارجی بیشتر از اسطوره های كشور مان علاقمندند، همین نا هماهنگی ها است.

وی افزود: در بخش بازیها و سرگرمی ها، كانون بازی های خوبی در حال تولید دارد و بزودی برای اولین بار در كشور بازی آنلاین تحت عنوان 'گنج پنهان' كه یك بازی رایانه ای 100 درصد ایرانی است با هدف آشنایی كودكان و نوجوانان با میراث فرهنگی كشور به بهره برداری می رسد.

رضایی در ادامه با بیان اینكه كل برنامه های كانون پرروش فكری كودكان و نوجوانان در بخش سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا در بخش اوقات فراغت كودكان و نوجوانان است تا این اوقات بیهوده سپری نشود، تاكید كرد: دستگاههای مربوط و متولیان این امر باید قبل از فرا رسیدن تابستان هر سال یعنی از بهمن ماه، برنامه های خود را برای اوقات فراغت كودكان و نوجوانان در تابستان سال آینده تدوین و اعلام كنند و در اختیار خانواده ها قرار دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه كانون در راستای تقویت فرهنگ بومی مناطق مختلف كشور چه اقداماتی انجام می دهد، گفت: ما به دنبال این هستیم كه قهرمانان ملی و افسانه ای هر استان هم برای بچه های آن استان و هم فارسی زبانان سراسر جهان شناسانده شود.

وی تصریح كرد: در این راستا تولید یك فیلم 120 دقیقه ای انیمیشن و فیلم بلند سینمایی با محوریت آداب و رسوم و فرهنگ كرمانشاه در دستور كار قرار گرفته و همچنین در زمینه كتاب و رمان نیز این مجوز به مدیریت كانون استان داده شده كه اگر زمان كار و شاخص های هنری رعایت شود در تامین هزینه ها مشاركت 50 درصدی خواهیم داشت و آمادگی انعقاد تفاهم نامه با استاندار كرمانشاه را در این زمینه داریم.

مدیرعامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشور افزود: در جشنواره هایی كه برگزار می شود تاكید ما بر فرهنگ های بومی است بطوریكه در جشنواره قصه گویی، قصه گویان با لباس و گویش محلی شركت می كنند و در سالهای اخیر تقویت بازی های محلی و بومی نیز در دستور كار قرار گرفته است.

رضایی با ارایه پیشنهاد راه اندازی تریلر سیار نمایش عروسكی در استان كرمانشاه گفت: تریلر سیار از برنامه های جذاب و تاثیر گذار كانون برای كودكان و نوجوانان و خانواده هاست كه تاكنون در دو استان كشور اجرا شده و پیشنهاد می كنیم در استان كرمانشاه نیز راه اندازی شود در این طرح تئاتر زنده در استان تولید و با سفر به مناطق شهری و روستایی با اعلام قبلی با كمترین هزینه بهترین اتفاق فرهنگی برای مردم انجام گیرد.

وی با بیان اینكه كرمانشاه استان بزرگی است كه تنوع جغرافیایی و فرهنگی دارد و با نگاه مثبت مدیریت ارشد استان نسبت به فعالیت كانون می تواند نسبت به اجرای چنین برنامه هایی اقدام كند، پیشنهاد كرد: كانون استان كرمانشاه با پتانسیل خوبی كه در زمینه برگزاری جشنواره های بین المللی، ملی و منطقه ای دارد دست كم به صورت دو سالانه جشنواره هایی را در سطح ملی برگزار كند.

رضایی در ادامه این نشست در پاسخ به مقایسه امكانات و خدمات كانون در مناطق شهری و روستایی برای پسران و دختران گفت: امكاناتی كه در بخش خصوصی و دولتی در شهرها داریم در روستاها وجود ندارد و متاسفانه عدالت فر هنگی در این خصوص رعایت نمی شود ولی توسعه مراكز سیار روستایی یكی از مهمترین برنامه هایی است كه در این راستا با جدیت دنبال می كنیم.

رضایی با بیان اینكه اكنون 75 كتابخانه سیار روستایی در سطح كشور فعال است كه تا پایان برنامه پنجم توسعه 155 كتابخانه سیار دیگر نیز به این تعداد افزوده خواهد شد، تصریح كرد: اكنون متوسط كتابخانه سیار برای هر استان دو كتابخانه می باشد كه تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به پنج كتابخانه ارتقا می یابد.

وی ارایه خدمات به دختران و پسران را در مراكز كانون برابر عنوان كرد و اظهار داشت: امكانات كانون به صورت كاملا مساوی سه روز در هفته در اختیار دختران و سه روز در اختیار پسران قرار دارد و البته همواره 60 درصد اعضای كانون را دختران و 40 درصد را پسران تشكیل می دهند.

مدیر عامل كانون كشور در ادامه در پاسخ به این سوال كه كانون چه خدماتی به كودكان معلول ارایه می دهد، گفت: در اساسنامه كانون تعریفی برای این بچه ها وجود ندارد اما در كانون در موارد خاص مراكزی را به عنوان مراكز فراگیر تعریف كرده ایم كه كودكانی كه مشكل جسمی دارند یا نابینا هستند بتوانند كتابهایی با خط بریل به امانت ببرند و یا با ویلچر به تمام قسمت های كانون رفت و آمد كنند و از خدمات كانون استفاده كنند.

وی تاكید كرد: در صورت نیاز و وجود مخاطب، پیشنهاد می شود یكی از مراكز را در هر شهر به این امر اختصاص دهیم كه سطح مدنیت را در شهرها بالا ببرد.

رضایی در ادامه این نشست در پاسخ به نحوه جذب و گزینش مربیان كانون هم گفت: اكنون در كشور حدود چهار تا پنج هزار مربی به صورت تمام وقت و پاره وقت مشغول به فعالیت هستند و معیار ما این است كه هنرمند استخدام كنیم نه كارمند.

وی افزود: گواه این امر این است كه بسیاری از مربیان كانون كه زمینه هنر را داشته اند در طی سالهای فعالیت در كانون به رشد و بالندگی رسیده اند و كتابهای بسیاری را به چاپ رسانده یا آثار هنری فاخری را خلق كرده اند.

مدیر عامل كانون كشور با اشاره به جایگاه كانون پرورش فكری استان كرمانشاه خاطر نشان كرد: كانون پرورش فكری كرمانشاه جز پنج كانون برتر كشور است و امیدواریم با همت بیشتر همكاران و ارتقای شاخص ها در آینده نزدیك شاهد قرار گرفتن كانون كرمانشاه در ردیف سه استان برتر كشور باشیم.ك/2

7452/9102