۲۶ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۸
کد خبر: 80231834
T T
۰ نفر
نتايج يك نظرسنجي:اكثر مسلمانان در' دفاع آمريكا از دمكراسي' ترديد دارند

تهران- نتايج يك نظر سنجي نشان داد كه اغلب مسلمانان عقيده دارند كه واشنگتن با وجود ادعاي حمايت از تشكيل حكومت هاي دمكرات در طول 18 ماه از وقوع انقلاب هاي عربي ، مانعي در برابر تحقق خواسته هاي دمكراتيك آنهاست.

به گزارش خبرگزاری 'إینتر پرس سرویس' شاید برجسته ترین نتیجه این نظر سنجی این است كه اغلب پاسخ دهندگان به ویژه در اردن (67 درصد) ایالات متحده را مخالف دمكراسی دانستند.

این نظرسنجی كه توسط موسسه 'پیو ' در مصر، اردن، لبنان، پاكستان، تونس و تركیه انجام شد نشانگر تمایل قوی در هر شش كشور، نه تنها برای تشكیل حكومت دموكراتیك بلكه وجود مفاهیم خاص مرتبط با آن از جمله انتخابات آزاد، آزادی مذهب، آزادی بیان، و حقوق برابر برای زنان بوده است.

اغلب پاسخ دهندگان در مصر ( یك سوم) و همچنین در پاكستان ( 62 درصد) و لبنان گفتند كه اسلام نقش كلیدی در زندگی اجتماعی ایفا می كند كه پاسخ مصری ها در مقایسه با سال گذشته 47 درصد وپاكستانی ها ( 16 درصد ) افزایش نشان داد.

در تونس، كه در آن حزب النهضه موفق به كسب پیروزی در انتخابات سال گذشته شد 84 درصد از پاسخ دهندگان گفتند كه اسلام نقش مهمی در زندگی آنها ایفا می كند.

در همین حال اكثر پاسخ دهندگان در پاكستان (82 درصد)، اردن (72 درصد)، مصر (60 درصد) ابراز عقیده كردند كه قوانین كشورشان باید با دقت از آموزه های قرآنی پیروی كند.

در همین حال، اكثریت قابل ملاحظه در چهار كشور عربی ، مصر (76 درصد) و تونس (69 درصد)، ابراز خوشبینی كردند كه انقلاب های عربی سال گذشته موجب دمكراسی بیشتر در منطقه خواهد شد.

این نظرسنجی كه در اواسط ماه مارس تا اواسط آوریل انجام شده است، به عنوان بخشی از مطالعات سالانه 'پیو' در مورد گرایش های جهانی در طول 12 سال گذشته است.

26 هزار نفر در 21 كشور جهان در این نظر سنجی شركت كردند وقرار است نتایج به دست آمده در مورد مسائل خاص، مانند نگرش نسبت به برنامه های هسته ای و محبوبیت رهبران مختلف بین المللی، طی ماه های آینده اعلام شود.

نظر سنجی اخیر بر روی گرایشات مردم در انقلاب عربی متمركز شده بود اما حوادث اخیر ، مانند انتخابات ریاست جمهوری و ادامه مبارزه قدرت در مصر، انتخابات هفته گذشته لیبی و اعتراضات مردمی در بحرین در نظر گرفته نشد.

در خصوص تمایل پاسخگویان برای زندگی در یك نظام دموكراتیك نظرسنجی تغییرات اندكی را در پاسخ به پرسش های مطرح شده نسبت به نظرسنجی مشابه در سال گذشته نشان داد و بیشترین پاسخ مثبت در لبنان، تركیه و مصر بدست آمد.

در حالی تمایل به حكومت دموكراتیك بسیار گسترده بود بسیاری از پاسخ دهندگان در اردن، تونس وپاكستان اعلام كردند كه اقتصاد قوی را به هرچیز دیگر ترجیح می دهند .

مصریان در مورد این موضوع اختلاف نظر داشتند در حالی كه ترك ها ولبنانی ها دمكراسی را به اقتصاد قوی ترجیح دادند.

در پاسخ به این سوال كه آیا به دمكراسی بیشتر اعتماد دارند ویا داشتن یك رهبر مقتدر انتخاب اكثریت در لبنان (80 درصد) ، تركیه (68 درصد)، مصر و تونس (61 درصد) واردن (49در درصد) دمكراسی و انتخاب 61 درصد از پاكستانی ها رهبر مقتدر بود.

در پاسخ به سوالی در مورد عناصر مهم در دمكراسی لبنانی ها و ترك ها انتخابات آزاد، آزادی مذهب، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، حقوق برابر برای زنان، وكم شدن شكاف بین غنی و فقیر را مطرح كردند در حالی كه پاكستانی ها و اردنی ها حمایت كمتری از این ویژگی های داشتند.

مترجمام*1049**1369
۰ نفر