به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در سال های گذشته گناه بی اقبالی شبكه های تلویزیونی در جذب مخاطب برای سریال های مناسبتی به گردن كمبود وقت برای نگارش فیلمنامه و یا تولید انداخته میشد و در بسیاری اوقات سازندگان و مسوولان تلویزیونی از دقیقه نودی بودن ساخت اینگونه آثار گلایه می كردند.
با این حال، شبكه های سیما از همان ابتدای سال جاری ساخت نامزدهای خود برای حضور در آنتن ماه مبارك رمضان را مشخص و رقابت بین فیلمسازان برای تولید آغاز شد.
اما آنچه این شب ها در آنتن شبكه های سیما دیده میشود، نشان میدهد فرصت چهار
ماهه فیلمسازان برای تولید نیز نتوانسته است به ارتقای كیفیت فیلمنامه و تولید آثار كمكی كند.
امسال چهار سریال 'راز پنهان'، ' چمدان'، ' خداحافظ بچه' و ' شاید برای شما هم اتفاق بیافتد' به ترتیب از شبكه های یك، دو، سه و تهران گوی سبقت را از دیگر رقبای خود برای حضور در آنتن شبهای رمضان ربودند كه وجه مشترك همه این آثار، توصیف داستان در فضای واقعی و خداحافظی با داستانهای ماورایی و موضوعاتی مرتبط با عالم ارواح و معنا است.
حضور كارگردانان تازه كار در ساخت این سریالها ویژگی دیگر سریالهای ماه رمضان امسال است؛ در سالهای گذشته كارگردانان كهنهكار و گزینه كاری از جمله حسن فتحی و محمدحسین لطیفی با ارایه داستانهای جذاب مخاطب را پای آثارشان می نشاندند اما امسال غیبت این دسته از فیلمسازان در فضای تلویزیون مشهود است كه نخستین تاثیر آن را می توان در افت كیفیت داستانی و ساختار آثار جست و جو كرد.
برای نمونه شبكه یك سیما 'راز پنهان' را به نویسندگی و كارگردانی فلورا سام روی آنتن میبرد كه داستان آن مضمونی پلیسی و تاحدودی معمایی دارد و آنگونه كه سام میگوید، قصد داشته است كه زندگی تبهكاری را به تصویر بكشد كه همه اطرافیانش در بوجود آمدن وضعیت كنونی وی تاثیرگذار بودهاند و او اكنون به خاطر ضایعه مغزی دچار فراموشی شده است و برای یافتن حقیقت به هر سو سر میزند.
هرچند حضور بازیگران صاحب نامی از جمله داریوش ارجمند در این سریال میتوانست یكی از نقاط قوت این سریال باشد اما فیلمنامه نه چندان قوی آن موجب شده تا این بازیگر به عنوان یك سرهنگ بازنشسته ارتش نقشی حاشیهای در داستان داشته باشد.
با وجود اهتمام شبكه یك برای طرح یك داستان معمایی برای مخاطبان، شبكه دو سعی كرد مجموعه طنز 'چمدان' را راهی آنتن كند تا در این شبها خنده از لب مخاطبان بچیند اما این هدف رنگ حقیقت نیافت و طنز ضعیف مجمومه موجب شده تا كمتر بینندهای این مجموعه را برای ساعات پایانی شب انتخاب كند.
البته 'خسرو ملكان' كارگردان این سریال، بخشی از توفیق كم چمدان در جذب مخاطب را متوجه زمان پخش آن می داند كه این ایراد پذیرفته نیست زیرا سال گذشته شبكه تهران در همین ساعت سریال طنز 'سه دونگ سه دونگ' را روی آنتن می برد كه توفیق نسبی در جذب مخاطب یافت.
داستان 'چمدان' از یك چمدان بی صاحب آغاز می شود كه هر بار در اختیار یك خانواده قرار می گیرد و هر كس برای باز كردن آن تلاش می كند اما ناكام می ماند و كارگردان در خلال جا به جا شدن چمدان داستان زندگی اقشار مختلف جامعه، گرفتاری ها و دلمشغولی های آنان را به تصویر می كشید.
در نگاه نخست داستان این سریال از نظر مضمون به تله فیلم ' هندوانه شب یلدا' شباهت داشت كه در داستان آن هندوانه ای در شب یلدا دست به دست می چرخد و به واسطه حضور چمدان داستان زندگی اقشار مختلف از قشر مرفه نشین پایتخت تا ساكنان كوچه پس كوچه های جنوب تهران به تصویر كشیده می شود.
اما آنچه این دو اثر را از هم متمایز می كند، همان طنزی است كه ملكان سعی كرده است به مدد بازیگران عرصه طنز در این مجموعه بگنجاند در صورتی كه اگر این سریال مانند تله فیلم 'هندوانه ' راه اعتدال و حقیقت را می گرفت، شاید مخاطب بیشتری می یافت.
در میان این آثار 'خداحافظ بچه' شبكه سه هم از نظر زمان پخش موقعیت برتری دارد و هم داستان آن جدیدتر است و 'منوچهر هادی' كارگردان جوان این اثر كه نخستین سریال خود را تجربه میكند، سعی كرده است تا از بازیگران صاحب نام و جوان آن بازی خوبی بگیرد.
با این وجود 'خداحافظ بچه' نیز اگر نتواند در قسمت های بعدی فراز و فرودهای مناسبی برای مخاطب دست و پا كند، به داستان خطی ساده ای تبدیل خواهد شد كه نخواهد توانست مخاطب را تا پایان قسمت سی ام با خود همراه كند.
در میان تلاش شبكههای سیما، شبكه تهران، راه متفاوتی را در پیش گرفت و سریال تك قصهای -اپیزودیك- 'شاید برای شما هم اتفاق بیافتد' روانه آنتن كرد كه نام آن برای مخاطبان این شبكه آشنا بود.
این سریال نوروز و ماه رمضان سال گذشته نیز میهمان شبكه تهران بود و در مناسبت های مذهبی نیز برای مخاطبان پخش می شد و شاید همین مساله سبب شده بود تا مسوولان شبكه تهران سفارش ساخت سری جدید این مجموعه را به سازندگان آن بدهند.
جدا از اشكالی كه به فیلمنامه این سریال وارد است و بسیاری آن را نسخه ایرانی مجموعه موفق 'كلید اسرار' می دانند اما زمان پخش این سریال آن هم پیش از افطار بزرگترین ضربه را به این سریال زده است.
داستانهای سری جدید این مجموعه با مفاهیم دینی از جمله دروغ و راستگویی و نظایر آن ساخته شده اند اما تركیب فیلمنامه به نحوی است كه بیننده از ابتدای داستان می تواند پایان خوش و یا ناخوش تدارك دیده شده برای شخصیتهای داستان را حدس بزند كه همین مساله مانع از پیگیری فراز و فرودهای داستان از سوی مخاطب میشود.
هرچند گذشت یك هفته از آغاز پخش این سریالها نمی تواند چشم انداز دقیقی از توفیق یا شكست یك مجموعه تلویزیونی شبانه را ارایه دهد اما از آنجا كه ساخت این سریالها به پایان رسیده است، باید منتظر بود و دید كه آیا در شبهای آینده این آثار میتوانند روی خوش مخاطب را به سمت تلویزیون جلب كنند.
فراهنگ** 2025
تهران -شبكه هاي تلويزيوني در حالي ماراتن سريال سازي براي ماه رمضان را از مدتها پيش آغاز كردند كه اكنون با گذشت يك هفته از پخش اين مجموعهها،هيچ يك نتوانسته نظر مخاطبان را جلب كند.