۱۱ مرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 80256835
T T
۰ نفر
روزه داري منافاتي با ورزش ندارد

كرمانشاه - مسوول تربيت بدني دانشگاه صنعتي كرمانشاه گفت: روزه داري با شرط رعايت نكات تغذيه اي و جلوگيري از پايين آمدن فشار و قندخون، نه تنها منافاتي با ورزش كردن ندارد، بلكه به انجام هرچه بهتر فعاليت هاي ورزشكاران نيز كمك مي كند.

حسین پار روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: كارشناسان معتقدند كه زمان مناسب شروع ورزش دو یا سه ساعت بعد از مصرف افطار است زیرا فاصله بین غذا خوردن و ورزش كردن باعث می شود بدن فرصت هضم غذا را پیدا كرده و خون به راحتی در عضلات جریان یابد.

وی تصریح كرد: ورزش برای روزه داران و ورزشكارانی كه روزه دار هستند در هنگام سحر و عصر مناسب نیست چرا كه ورزش در زمان سحر موجب تشنگی و ایجاد ضعف در فرد شده و در هنگام عصر نیز باعث افت قندخون و در پی آن سرگیجه در افراد می‌شود.

این مدرس دانشگاه در رابطه با ورزشهای مناسب و نحوه انجام تمرینات ورزشكاران اظهار داشت: انجام حركات نرمشی و كششی، شنا و پیاده روی برای آماده نگه داشتن آمادگی عمومی بدن ضروری است، همچنین ورزشكاران سایر رشته های ورزشی نیز باید سعی كنند در ماه مبارك رمضان تمرینات ورزشی خود را سبك تر انجام دهند، زیرا انجام حركات ورزشی سنگین موجب از دست دادن نمك، آب زیاد و ضعف شدید در آنها می شود.

پار، توصیه های غذایی ویژه روزه داران ورزشكار را نیز یادآور شد و افزود: وعده افطار باید از مواد خوراكی سبك و پركالری مانند خرما، شله زرد، مقداری كمی شیر ، كشمش، انجیر خشك و چای كمرنگ استفاده شود تا سریع هضم شود و از غذاهای كم حجم استفاده شود تا به معده فشاری وارد نشود.

وی در ادامه ابراز داشت: از سوی دیگر می توان بر مصرف آب و آبمیوه تازه در افطار تاكید كرد و با توصیه به اینكه ورزشكاران میزان زیادی آب را یكجا در افطار ننوشند تمامی ورزشكاران روزه دار را متوجه این موضوع كرد كه این امر باعث بی‌حالی، ضعف و درد معده می‌شود.

این كارشناس ارشد تربیت بدنی گفت: بهتر است در وعده سحر غذایی معادل شام مصرف شود، وعده افطار مانند وعده صبحانه باشد و برای شام غذاهایی معادل وعده ناهار و یا كمی كمتر استفاده شود همچنین مصرف كربوهیدرات‌های پیچیده (غلات، برنج، نان، ماكارونی و سیب زمینی)، ماست و مواد فیبردار( انواع میوه و سبزی) را برای حفظ كارآیی بدن در طول روز در وعده سحر مناسب هستند.

وی، حذف وعده سحری را موجب افت قند خون دانست و افزود: باید بر این نكته تاكید شود كه به هیچ عنوان حذف وعده سحر توصیه نمی‌شود، زیرا افت قند خون، كاهش تمركز و پایین آمدن توان و كارآیی در طول روز مستقیما از حذف یا خوردن غذاهای نامناسب در سحری ناشی می‌شود و استفاده از شربت عسل (یك قاشق كوچك عسل به اضافه یك لیمو ترش تازه) در سحر به ورزشكاران كمك می‌كند كه در طول روز دیرتر تشنه شوند.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: پزشكان متخصص تغذیه برای ساعات بعد از افطار توصیه می‌ كنند میزان مصرف مایعات در ورزشكاران از افطار تا سحر باید افزایش داشته باشد، این مساله باعث می‌شود تا مایعات از دست رفته بدن آنها جبران شود، همچنین ورزشكاران روزه دار باید از مصرف پودرهای رایج در بازار به عنوان چربی سوز و یا عضله سوز به علت عوارض جانبی بر كلیه‌ها و دستگاه گوارش خودداری كنند از سوی دیگر نباید میزان انرژی دریافتی از پروتئین در ورزشكاران بالا باشد.

پار افزود:از سوی دیگر نكته مهم دیگری كه می توان برای حفظ سلامتی بدن ورزشكاران روزه دار به آن اشاره كرد این است كه مصرف زیاد نمك، دفع مایعات و اسید فولیك از بدن و در نهایت احساس تشنگی را به دنبال دارد، با یك رژیم متعادل و صحیح، نمك كافی به بدن ورزشكاران می‌رسد و نیازی به استفاده از نمك اضافی نیست همچنین میوه‌های متنوع و انواع مغزهای كم نمك از جمله پسته، بادام، فندق و گردو مواد مناسبی برای جبران كمبود انرژی ورزشكاران روزه دار در فاصله زمانی افطار تا خواب هستند.ك/3

7459/567