۶ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۱۷
کد خبر: 80294082
T T
۰ نفر
وزير بهداشت: كمبود پرستار از سال آينده به تدريج رفع مي شود

تهران - وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: كمبود پرستاران با اجراي برنامه هايي مانند صدور مجوزهاي استخدام پرستار، ارايه مجوز به بيمارستان ها براي تربيت پرستاران و نيز توسعه رشته هاي پرستاري از سال آينده به تدريج رفع خواهد شد.

'مرضیه وحید دستجردی' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: هم اكنون بیش از 120 هزار پرستار در بخش دولتی و خصوصی مشغول كار هستند و بطور میانگین به ازای هر تخت، هفت دهم تا هشت دهم پرستار كار می كند در حالیكه به ازای هر تخت، حداقل دو پرستار نیاز است.

وزیر بهداشت بدون اشاره به شمار پرستاران مورد نیاز تاكید كرد استانداردهای تعداد پرستار به ازای هر تخت باید افزایش یابد.

وی اضافه كرد مجوزهای خوبی برای استخدام پرستاران به دانشگاه های موجود در تهران شامل دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی، تهران و علوم پزشكی بهزیستی و نیز به دانشگاه های علوم پزشكی شهرستان ها داده ایم.

دستجردی خاطرنشان كرد تمام دانشگاه های علوم پزشكی در شهرستان ها، تقریبا توانسته اند نیروی انسانی مورد نیاز خود را جذب كنند اما در تهران با توجه به حجم عظیم مراكز بیمارستانی و اینكه مراكزی غیر از مراكز دولتی مانند بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی، بانك ها و شركت نفت، تعدادی از پرستاران را جذب كرده اند با كمبود پرستار مواجه هستیم.

وزیر بهداشت گفت: به دلیل این مشكلات سه دانشگاه علوم پزشكی تهران -شهیدبهشتی، تهران و بهزیستی- در جذب پرستار، دچار مشكل هستند و نتوانستند بطور كامل پرستاران مورد نیاز خود را جذب كنند.

دستجردی افزود: بنابراین باید از راه های دیگر كمبود نیروی پرستاری را جبران كرد كه یك راه آن، افزایش ورودی پرستاران به دانشگاه ها است كه این را از روسای دانشكده های پرستاری خواسته ام .

وی ادامه داد: تعداد دانشكده های پرستاری ظرف سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به اینكه تعداد پرستار به ازای تخت باید افزایش یابد، ورودی های پرستاری به دانشگاه ها را افزایش داده ایم.

وزیر بهداشت تصریح كرد علاوه بر این برخی بیمارستان های مربوط به دو دانشگاه در تهران (شهید بهشتی و تهران) می توانند به طورخاص، پرستار تربیت كنند و این اجازه به آنها داده شده است.

دستجردی با بیان اینكه این پذیرش به صورت مرحله ای خواهد بود، اظهار داشت: از تمام ظرفیت پرستاران تربیت شده در كشور استفاده می كنیم؛ اما این ضعف (كمبود پرستار) طی سال های گذشته وجود داشته است و تربیت پرستاران در دانشگاه ها، چهار سال طول می كشد.

وی افزود: هرچند برنامه های متعددی برای رفع كمبود پرستار در كشور در دست اجرا است اما باز هم تخت های بیمارستانی فراوانی در حال ساخت داریم كه باید تجهیز شود.

'غضنفر میرزابیگی' رییس سازمان نظام پرستاری، پیش از این اعلام كرده بود امسال 25 هزار نفر به عنوان كادر بهداشت و درمان استخدام می‌شوند كه قرار است 70 درصد آنان پرستار باشند كه بخش عظیمی از كمبود پرستاران را مرتفع می‌سازد.

به گفته وی، سال گذشته مجوز استخدام 23 هزار نفر كادر بهداشت و درمان صادر شد كه از این تعداد 18 هزار نفر به پرستاران تعلق پیدا كرد.

اجتمام**9185 ** 1569