۱۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 80308332
T T
۰ نفر
500 ميليون ريال اعتباربراي مطالعه سد خاييز اهرم اختصاص يافت

بوشهر- معاون عمراني و برنامه ريزي فرماندارتنگستان گفت: از محل اعتبارات تملك دارايي سرمايه اي امسال اين شهرستان 500 ميليون ريال اعتبار براي مطالعه سد كوچك و زودبازده خاييز اختصاص يافت.

به گزارش ایرنا، پرویز شعبانی روز سه شنبه در نشست كمیته آب شهرستان تنگستان افزود: هدف از مطالعه و اجرای این سد مهار سیلاب های فصلی و ذخیره سازی آب های جاری منطقه خاییز و باهوش اهرم برای تامین آب اراضی كشاورزی، باغ ها و نخیلات منطقه خاییز و اهرم است.

وی با بیان این كه شهرستان تنگستان قطب دوم كشاورزی و خرمای استان بوشهر است اظهارداشت: این سد در تامین آب آشامیدنی و آب كشاورزی منطقه تنگستان و شكوفایی و رونق آن موثر است.

رییس اداره منابع آب شهرستان تنگستان نیز گفت: با توجه به تكرار خشكسالی ها در منطقه، چشمه های دایمی خاییز یكی پس از دیگری خشك شده و باغ ها و مراتع سرسبز آن در آستانه خشك شدن قرار دارد.

حسین تقی زاده اظهار داشت: علت وجود مشكلات فراوان برای تامین حق آبه كشاورزان نیز بحران كم آبی و نیاز به استفاده از پتانسیل های موجود منابع آبی جدید و مدیریت منابع آبی است.

وی ادامه داد: با توجه به افت سطح آب در منطقه، سد خاییز باعث ارتقای كمی و كیفی آب زیر زمینی شده و بخشی از نگرانی های مردمی را در حال و آینده از بین می برد.

تقی زاده بیان كرد: چشمه های منطقه خاییز اهرم با كیفیت ترین آب در حاشیه خلیج فارس است كه حتی برای شرب دارای شاخص های لازم است ولی هرساله با سیلاب های مكرر این منبع آبی با كیفیت از دسترس خارج می شود و شاهد هدررفت این ثروت استانی هستیم.

وی تاكید كرد: با توجه به این كه سد مخزنی باهوش بالاتر از محل اتصال شاخه خاییز روی رودخانه باهوش احداث خواهد شد، پس از احداث این سد نیز امكان مهار سیلاب های منطقه خاییز فراهم نمی شود و در صورت احداث نشدن سد خاییز همواره شاهد هدررفت این منابع آبی با ارزش در آینده خواهیم بود.

رییس اداره منابع آب شهرستان تنگستان افزود: منبع تامین آب نخیلات اهرم رودخانه باهوش و چاه های كشاورزی است كه سه ماه است آب رودخانه باهوش خشك و تامین آب نخیلات اهرم امكان پذیر نیست كه این امر كشاورزی و باغ های منطقه را با تهدید مواجه كرده است.

تقی زاده اضافه كرد: شتاب دهی درآغاز عملیات اجرایی سد مخزنی باهوش اهرم از مصوبات دور اول سفر استانی هیات دولت به شهرستان تنگستان ضروری است.

وی گفت: در شهر اهرم مركز شهرستان تنگستان 200 هزار اصله نخل وجود دارد كه 106 هزار اصله آن از طریق كانال اهرم آبیاری می شود.

رییس اداره منابع آب شهرستان تنگستان افزود: هم اكنون یكهزار و 100 حلقه چاه كشاورزی مجاز و 550 حلقه چاه غیر مجاز از منابع آب زیر زمینی در این شهرستان برداشت می كنند.

تقی زاده، سطح زیر كشت مركبات منطقه خاییز تنگستان را 70 هكتار و تعداد نخیلات این منطقه را 70 هزار اصله ذكر كرد. ك/2

7202/632/539