۲۲ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۱۹
کد خبر: 80319914
T T
۰ نفر

اختلال خواب خطر ابتلا به سرطان را دو برابر مي كند

۲۲ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۱۹
کد خبر: 80319914
اختلال خواب خطر ابتلا به سرطان را دو برابر مي كند

تهران- يك مطالعه كه به تازگي انجام شده است نشان مي دهد، اختلال خواب كه از پيش با چاقي و ابتلا به ديابت ارتباط داشت مي تواند خطر ابتلا به سرطان هاي كشنده را دو برابر افرادي كند كه خواب راحتي دارند.

به گزارش ایرنا به نقل ازدیلی میل،آپنه خواب موجب خر و پف و توقف های خطرناك تنفسی در طول خواب می شود.

این مطالعه كه بزرگترین مطالعه از نوع خود محسوب می شود نشان داد كه این خطر مرگ ناشی از سرطان درافرادی كه بیشترین میزان قطع تنفس را درهنگام خواب دارد، بیشتر است.

پیش از این مشخص شده بود كه اختلال خواب با چاقی، بیماری قلبی، دیابت، خستگی در طول روز و فشار خون بالا ارتباط دارد.

دست كم 500 هزار انگلیسی به آپنه خواب مبتلا هستند كه اغلب آنها مردان میان سال و دارای اضافه وزنی هستند كه صد ها بار در طول شب دچار قطع موقت تنفس می شوند.

پزشكان به افراد مبتلا به آپنه خواب توصیه می كنند كه تحت درمان قرار گیرند چرا كه حفظ سطح اكسیژن در هنگام خواب خطر ابتلا به بیماری های مرتبط را كاهش می دهد.

آپنه خواب باعث می شود كه عضلات موجود درمسیر تنفس در جریان خواب بیافتند و برای ده ثانیه یا بیشتر قبل از آنكه علائم مغزی به عضلات دستور دهد كه دوباره فعال شوند، موجب قطع تنفس شوند.

محققان یادآورشدند: زنان مبتلا به اختلال خواب بیشتر احتمال دارد كه در سال های بعدی زندگی خود به زوال عقل مبتلا شوند.

دراین میان درمان هایی نیز برای آپنه خواب وجود دارد كه از آن جمله می توان به استفاده از ماسك های تنفسی اشاره كرد. بیماران می توانند در هنگام خواب یك ماسك تنفسی بر روی بینی خود بگذارند.

محققان معتقدند كه این مطالعه نشان داد كه خطرابتلا به سرطان با زمانی كه بدن بدون اكسیژن سپری می كند ارتباط دارد. بطوری كه خطر ابتلا به سرطان درافرادی كه بیش از 14 درصد از زمان خواب خود را با سطوح اكسیژن اشباع زیر 90 درصد سپری می كنند دو برابر افرادی است كه خواب راحتی دارند.

یافته های این مطالعه در كنگره انجمن تنفسی اروپا در وین ارایه شد.

علمی**2038**
۰ نفر