۲۶ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۰۳
کد خبر: 80324389
T T
۰ نفر
آموزش و پرورش براي تحول سينماي كودك و نوجوان اقدام كند

تهران- كارگردان فيلم 'ماجراهاي اينترنتي' بزرگ‌ترين مشكل سينماي كودك و نوجوان را اكران نشدن آثار دانست و گفت: آموزش و پرورش با در اختيار داشتن مخاطبين سينماي كودك و نوجوان در سراسر كشور،مي‌تواند اين عرصه را متحول كند.

'حسین قناعت' روز یكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در طول سال بیش از هفت تا هشت اثر سینمایی در عرصه كودك و نوجوان تولید می‌شود كه بودجه تعدادی از آن‌ها دولتی بوده اما این آثار سال‌ها در صف اكران باقی می‌مانند و به دست مخاطبان اصلی خود نمی‌رسد.

كارگردان فیلم 'من و نگین دات كام' اكران نشدن آثار كودك و نوجوان را عامل اصلی دلسرد شدن فیلمسازان این عرصه دانست و گفت:‌ مسوولان آموزش و پرورش كه وظیفه تربیت كودكان و نوجوانان كشور را برعهده دارند اگر باور كنند كه سینما نیز می‌تواند مانند سایر دروس مدرسه در آینده فرزندان سرزمین‌مان تاثیرگذار است، همت بیشتری برای حمایت از آن به خرج می‌دهند

كارگردان فیلم‌ 'زخم شانه حوا' فعالیت‌های سینمایی آموزش و پرورش را محدود به برگزاری جشنواره سینمایی رشد دانست و ادامه داد: اگر از هر مدرسه تنها 100 نفر با بلیت نیم‌بها به دیدن آثار حوزه كودك و نوجوان بروند، اتفاق عظیمی در سینمای كودك رخ خواهد داد و با بازگشت مالی آثار این حوزه، تهیه‌كنندگان و فعالان به شكل مناسبی در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌كنند.

وی حلقه مفقوده چرخه اقتصادی سینمای كودك و نوجوان را اكران آثار دانست و گفت: فیلم 'من و نگین دات كام' با وجود جوایزی كه در جشنواره كودك و نوجوان كسب كرد، پس از گذشت چهار سال و نیم اكران شد و پس از 6 ماه نامه‌ حمایت از طرف آموزش و پرورش دریافت كرد اما این نامه هیچ كمكی به ما نكرد.

قناعت با بیان اینكه اختصاص یك سالن سینما به اكران فیلم‌های سینمای كودك، از كوچك‌ترین گام‌ها برای كمك سینمای كودك و نوجوان است،افزود: ساخت یك پردیس سینمایی برای كودكان و نوجوانان توسط كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خبر امیدوار كننده‌ای است كه می‌توان به آن خوشبین بود.

این كارگردان به تشكیل شورایی با حضور نویسندگان كودك و نوجوان در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اشاره كرد و گفت: با همكاری نویسندگان در این شورا حدود 20 رمان كودك و نوجوان نوشته شده و بناست با اقتباس از چهار اثر از این مجموعه، آثار سینمایی برای كودكان تولید شوند.

وی با بیان اینكه بیشتر آثار این مجموعه را مورد مطالعه قرار داده است،ادامه داد: رمان

'هستی' اثر 'فرهاد حسن‌زاده' یكی از آثار بسیار خوب این مجموعه است كه در حوزه دفاع مقدس و كودك و نوجوان قرار می‌گیرد و تصمیم دارم فیلمی براساس این اثر بسازم.

قناعت در پاسخ به این پرسش كه آیا ادبیات كودك و نوجوان ایران پیوند مناسبی با سینما یافته‌ است؟، گفت: برخی از آثار ادبیات كودك و نوجوان ایران دچار شعارزدگی هستند و آن‌طور كه باید در راه آموزش و سرگرم‌ كردن كودكان و نوجوانان گام برنمی‌دارند، چنین آثاری مناسب اقتباس برای ساخت اثر سینمایی نیست.

وی ادامه داد: البته در میان آثار ادبیات كودك و نوجوان ما كتاب‌هایی هستند كه از شعارزدگی مبرا هستند مانند آثار 'هوشنگ مرادی كرمانی' كه علاوه بر واقع‌گرایی دارای متن سینمایی است.

فراهنگ*6065*